Hej!

På vilka grunder kan en granne säga nej till ett bygglov när kommunen kan tänkas godkänna det? Räcker det med att grannen är "illvilligt inställd" eller måste det vara på saklig grund?

Mvh Stefan :)
 
Det måste vara saklig grund typ utsikt,värdeminskning
mm.
 
Det är väl så att en granne kan med sitt medgivande möjliggöra ett lov som kommunen normalt inte godkänner. Det måste ju vara undantagsfall då kommunen godkänner men inte en granne, detta innebär ju i så fall att grannen hävdar att kommunen handlat fel.

Vill jag t.ex. placera en byggnad intill tomtgräns kan ju inte kommunen godkänna detta utan att höra grannen.
Det betyder ju i så fall att det räcker med ett omotiverat nej från grannen för att det skall bli avslag på lovet.
 
Nybyggarn,så här är det baserat på egen erfarenhet.
Då jag sökte bygglov för garaget,som jag ville placera
1 meter från tomtgräns sade bonnjäveln som jag har
till granne på garagesidan NEJ!! Kommunen tog in ett
yttrande från honom och pga nej:t var man tvungen att
dra ärendet i byggnadsnämnden.Men då bonden inte
hade saklig grund,tillstyrktes bygglovet.
Kan tilläga att denna bonde lyckades försena byggstarten för huset med ett år pga sina överklaganden.Han hetsa upp sig för att jag fick bygga
25 meter från en sjö.
 

Hej!

Nej, visst är det trist med grannar som inte "funkar". Nu ska vi förhoppningsvis inte ha några problem med våra grannar men man vet ju aldrig så det är ju fint att få lite input från er andra som redan varit i den situationen.

Tack för all info!

Mvh Stefan :)
 
Okej, det är alltid intressant att höra erfarenheter kring detta. Jag har själv suttit i sitsen att vara den nekande grannen men och andra sidan visade det sig att kommunen var helt på min sida.
 
Nybyggarn:Varför nekade du?
 
En granne ville höja sin tomt och lägga sluttningen i direkt mot min tomtgräns. Höjningen som var på tal var omkring 2-3 meter så det handlade om en rejäl brant.

Kommunen nekade men kunde överväga ett okej om branten flyttades in ett par meter från tomtgräns och de fick mitt medgivande.

Men eftersom vatten och snö inte tar hänsyn till tomtgränser ville jag inte sätta mig i sitsen att godkänna något som jag sedan får ångra.
 
Du kunde kanske ha krävt ett dike eller en schysst dränering på tomtgränsen?
Det där är ju estetisk fråga också naturligtvis. det är u inte så kul att få utsikt in i en jordvall :surprised:
 
;D Om grannen är ugly så kan ju jordvallen ha en funktion..
 
Jag skulle akta mig för att bygga utan att ha alla papper i handen. Godkänt av komunen, etc.
Om du såg den artikel här på byggahus om en kille som byggde, godkänt av komunen. 2 veckor innan han skulle flytta in fick dom stopp av länstyrelsen för att en granne som inte bodde på samma gata klagade.
Nu riskerar han att riva huset.
Vet inte hur det slutade om det gjorde än. :-/
 
Aneby,
Jag håller med Sweli att det är väldigt riskfyllt att bygga utan att alla papper är klara. Men om jag förstår dig rätt har du fått lovet från kommunnen och grannen har därefter överklagat hos Länstyrelsen. Alltså har du kommunnens medgivande och får ett muntligt okej från Länstyrelsen. Det känns ju som om det finns hopp om att bygga redan nu.

Beror lite på vad det gäller men kan du inte försöka tala med grannen, ofta går det ju att lösa saker om man bara för en diskussion och att båda är beredda att kompromissa.
 
Nybyggaren,hur skulle någon kunna överklaga om det
inte fanns något beslut??
 
Jag skulle nog ringa på dörren till grannen med ett jätte leende och försöka ha en bra relation med honom.
Det är jätte tråkig att bo med en granne som man är osams med.
Allt går att diskutera, kompromisa, "förhandla".
Risken om du inte gör någonting är att sakerna trappar upp med tiden.
Vi gick runt och besökte alla grannar och presenterade oss, med ritningen i handen, och visade vad vi tänkte göra. Alla var possitiva och välkomnade oss.
Gör ett försök, är mitt tips. Ta med ritningar tomtkartan, etc. och försök att få en possitiv diskussion.
 
Ni får helt enkelt börja leva djävulen tills fanskapet flyttar.

Badtunna på tomten som man eldar survirke i för maximal rökutveckling följt av horder med nakna människor som skålar i hembränt och sjunger "VM-guld, VM-guld, VM-guuuuuld...." brukar göra susen. ;)

Fler förslag för att hjälpa Pelle?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.