Hej

Köpt en begagnad billig braskamin för att höja mysfaktorn i huset. Problemet är att jag inte vet vilket märke och modell det är, vilket jag behöver veta för att kunna göra en bygganmälan. Någon som kan hjälpa mig? Tack på förhand! Begagnad grå braskamin med glaslucka uppställd i ett hörn intill ett vitrinskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
Finns det inga som helst ledtrådar, typ någon kod eller nummer någonstans?
Testade att bildgoogla, men inget napp där.
Men måste man verkligen veta märke/modell för att få använda den?
 
Mats-S John Smith skrev:
Finns det inga som helst ledtrådar, typ någon kod eller nummer någonstans?
Testade att bildgoogla, men inget napp där.
Men måste man verkligen veta märke/modell för att få använda den?
Nä har tyvärr inte hittat några ledtrådar.. I bygganmälan ska man ange fabrikat och modell samt bifoga en prestandadeklaration. Antar att det är obligatoriska uppgifter...
 
Mats-S
Testa med att maila bilden till lite firmor som varit med i branschen ett tag och säljer kaminer ... finns ju en chans att någon gammal räv där känner igen den :)
Eller också kanske det finns någon här på forumet som är sotare eller kamininstallatör, som har mer koll än vad vi har.

Antar att säljaren hade noll koll också?
Alternativt ... kanske det är ett "hemmabygge", för det är märkligt att det inte finns något spår av en logga eller dylikt på den ...
 
Redigerat:
Mats-S John Smith skrev:
Testa med att maila bilden till lite firmor som varit med i branschen ett tag och säljer kaminer ... finns ju en chans att någon gammal räv där känner igen den :)
Eller också kanske det finns någon här på forumet som är sotare eller kamininstallatör, som har mer koll än vad vi har.

Antar att säljaren hade noll koll också?
Alternativt ... kanske det är ett "hemmabygge", för det är märkligt att det inte finns något spår av en logga eller dylikt på den ...
Jag gissar på norrlandsimporten.se som sålde obrukbara kaminer billigt med snarlika namn som kaminerna från seriösa tillverkare.
 
Mats-S John Smith skrev:
Men måste man verkligen veta märke/modell för att få använda den?
Kamin måste va typgodkänd (CE-märkt) för att få kopplas in, utan intyget ingen brasa.
 
Om det inte finns någon lapp så fråga sotarfirman i kommunen. Det här är en ganska vanlig kamin men jag kommer tyvärr inte ihåg vad den heter.
 
  • Gilla
Malmberg76
  • Laddar…
har ts haft kamin tidigare eller är det en nyinstallation?
Själv har jag satt in en gammal kamin från 1900 talets början. Vem har med det att göra vad jag eldar i? Sånt där bryr jag mig föga om......
 
Hej. Lite sent svar kanske. Har något liknande. Den går under många namn. Din kan man hitta papper på om du googlar runt på namnet ”Kantos” . Finns funnits hos bla Kaminkungen och/eller Camina. Lycka till Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.