Hej!

Detta är mitt första inlägg här i forumet, så jag ber om ursäkt om jag placerat inlägget i fel forum. Säg bara till så ändrar jag i sådana fall.

Till min fråga. Jag har tänkt bygga lite träskruvar och har tittat på följande gängverktyg för trä:
https://www.slojdfokus.se/shop/gangverktygsats-tra-1-1589p.html

De flesta sådana gängverktyg (snedtyg kanske är den korrekta benämningen) säljs i tum mått.
Den i länken ovan är 1/2".
Jag har tänkt utgå från rundstavar för att bygga träskruvar. Men det jag funderar på är vilken diameter jag bör ha på rundstaven. Har inte hittat några rundstavar som säljs i tum-diameter.
Men det finns ju t.ex. 12mm rundstavar. Tror ni det hade passat ihop med ovanstående gängverktyg? (1/2" är väl ca 12,7mm, vet inte om detta påverkar)...

Någon som har något tips?

M.v.h. Johan
 
Hej!

Jag hade ett vagt minne att jag sett en tabell för det där på fine-tools. Gick in och tittade och det stämde, den finns här: https://www.fine-tools.com/gewind.html. Enligt den tabellen så verkar dom vilja att man skall använda 13 mm för 1/2 tum, men det kanske inte är samma för alla gängverktyg. Går det att få tag på 13 mm rundstav? 5/8 tum skall motsvara 16 mm, det kanske är lättare att hitta.
 
  • Gilla
overtune
  • Laddar…
Tänk på att det inte blir särskilt bra skruvar av mjuka träslag. Gran och furu funkar rätt dåligt. Så rundstav av rätt diameter och av rätt träslag. Lönn funkar rätt bra tycker jag. Bok med. Ek fick jag inte till det med.
 
  • Gilla
overtune
  • Laddar…
@snuttekudden Perfekt! Stort tack för den tabellen!

@Frustrator Tack för tipset! Har varit så inne på att hitta rätt diameter att jag faktiskt aldrig tänkte på träslaget.

Hittade faktiskt 13mm rundstav på Slöjddetaljer. Fanns i Björk, det kanske kan fungera (det ligger väl lite mellan furu och bok i hårdhet?). Eller tror ni det blir för mjukt?
Ek fanns också men det blir rätt mycket dyrare, sen kan det kanske bli för hårt och svårt att få till gängorna.
 
O overtune skrev:
@snuttekudden Perfekt! Stort tack för den tabellen!

@Frustrator Tack för tipset! Har varit så inne på att hitta rätt diameter att jag faktiskt aldrig tänkte på träslaget.

Hittade faktiskt 13mm rundstav på Slöjddetaljer. Fanns i Björk, det kanske kan fungera (det ligger väl lite mellan furu och bok i hårdhet?). Eller tror ni det blir för mjukt?
Ek fanns också men det blir rätt mycket dyrare, sen kan det kanske bli för hårt och svårt att få till gängorna.
Sjöbergs träskruvar är numera (kanske alltid varit?)gjorda i björk så det borde gå utmärkt :)
 
  • Gilla
overtune
  • Laddar…
O overtune skrev:
@snuttekudden Perfekt! Stort tack för den tabellen!

@Frustrator Tack för tipset! Har varit så inne på att hitta rätt diameter att jag faktiskt aldrig tänkte på träslaget.

Hittade faktiskt 13mm rundstav på Slöjddetaljer. Fanns i Björk, det kanske kan fungera (det ligger väl lite mellan furu och bok i hårdhet?). Eller tror ni det blir för mjukt?
Ek fanns också men det blir rätt mycket dyrare, sen kan det kanske bli för hårt och svårt att få till gängorna.
Det blir nog perfekt! Björk är mycket hårdare än både gran och furu, tycker jag. Lycka till!
 
O overtune skrev:
Hej!

Detta är mitt första inlägg här i forumet, så jag ber om ursäkt om jag placerat inlägget i fel forum. Säg bara till så ändrar jag i sådana fall.

Till min fråga. Jag har tänkt bygga lite träskruvar och har tittat på följande gängverktyg för trä:
[länk]

De flesta sådana gängverktyg (snedtyg kanske är den korrekta benämningen) säljs i tum mått.
Den i länken ovan är 1/2".
Jag har tänkt utgå från rundstavar för att bygga träskruvar. Men det jag funderar på är vilken diameter jag bör ha på rundstaven. Har inte hittat några rundstavar som säljs i tum-diameter.
Men det finns ju t.ex. 12mm rundstavar. Tror ni det hade passat ihop med ovanstående gängverktyg? (1/2" är väl ca 12,7mm, vet inte om detta påverkar)...

Någon som har något tips?

M.v.h. Johan
Vad ska du använda dina skruvar till?

Jag har vid något tillfälle (minns inte längre varför) gängat trä med vanliga M-gängverktyg för stål. Det gick det med.
 
Ursäkta OT-fråga men vad använder man skruvar i trä till? Gärna bilder om du har så jag fattar
 
D dilemma skrev:
Ursäkta OT-fråga men vad använder man skruvar i trä till? Gärna bilder om du har så jag fattar
Det mest klassiska jag kommer på är väl tången i en hyvelbänk.
Trähyvelbänk med tång i fokus, varumärket Sjöbergs synligt, nära småskruvar och verktygslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg för träbearbetning inklusive skruvar, en träblock med hål, en spiralformad tång och andra delar på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast då pratar vi om helt andra dimensioner än 13 mm. Jag är också nyfiken på vad man har "småskruvar" till. Fågelholkar kanske?
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Funkar fint i tvingar tillexempel
Hand håller en gammal träklämma med metallspindel i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fågelholkar kanske?
Inser att detta kan tolkas som ett obegripligt skämt men ibland använd spikar av trä för att fästa fågelholkar, främst för att rädda framtidens sågklingor.

Träspikar lämpliga för att fästa fågelholkar utan att skada sågklingor.
Menade att skruvar av trä även borde fungera till att fästa fågelholkar.
 
Ska du gänga hålet i trädet?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ska du gänga hålet i trädet?
Med rätt dimension på "trä-träskruv" och hål borde det funka ändå tänkte jag. Aldrig provat dock. Hursomhelst nog överkurs för "trä-träspik" duger nog.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Ett billigare alternativ är att du köper grova skruvar och muttrar i metall.. så räcker det med att köpa till lite virke och borra hål i.
Träskruvarna går snabbt att växa ifrån ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.