Karlia Karlia skrev:
Ah. Dottern är snart 20, hon fick stå ut med maestro och att inte kunna swisha. Det gick ju att spendera i alla fall..
Nu får man välja, 10-åringen fick börja med att bara kunna ta emot svish, 12-åringen fick även svischa iväg pengar... Men det visade sig att 10-åringen var förståndigare än den äldre så han fick fulla behörigheter när han fick en ny telefon och vi fick installera om svish..
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
De största problemet med att barn mellan 13-18 inte har riktigt BankID är att dom kan inte logga in på 1177.
Där fungerar inte säkerhets id.
Idiotisk system.
 
  • Gilla
granis70
  • Laddar…
P pozz2 skrev:
De största problemet med att barn mellan 13-18 inte har riktigt BankID är att dom kan inte logga in på 1177.
Där fungerar inte säkerhets id.
Idiotisk system.
Det är krångligt men inte idiotiskt. Anledningen till att det fungerar som det gör är att DU inte ska ha fri access till allt om ditt unga vuxna barn, även om du är vårdnadshavare. Dvs, det är en patientsäkerhetsfråga.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
harry73
P pozz2 skrev:
De största problemet med att barn mellan 13-18 inte har riktigt BankID är att dom kan inte logga in på 1177.
Där fungerar inte säkerhets id.
Idiotisk system.
Och som förälder kan man inte längre se sitt barn (över 13) på 1177 eller alla apotek appar

Vara barn har för övrigt bankid hos handelsbanken
 
Vad ser ni för problem med att banker begränsar minderårigas möjligheter att använda Bank-ID för affärstransaktioner?

Det lär ju vara målsman som står för fiolerna om/när det skiter sig...
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är krångligt men inte idiotiskt. Anledningen till att det fungerar som det gör är att DU inte ska ha fri access till allt om ditt unga vuxna barn, även om du är vårdnadshavare. Dvs, det är en patientsäkerhetsfråga.
Fast nu är ju problemet att inte ens ungarna själva kommer åt 1177 om de inte har riktigt bankid.
 
Detta handlar i grunden om att ett bankID är en id-handling vilket inte ett SEB-id eller vad man nu kallar det är. Det senare kan jag skapa när jag vill, ett bankid kräver en helt annan verifikation av identiteten för att skapas.
 
-RB- -RB- skrev:
Fast nu är ju problemet att inte ens ungarna själva kommer åt 1177 om de inte har riktigt bankid.
Ja just det. Vilket beror på att låtsas-IDet har du kontroll på och man vet därmed inte säkert vem det är som loggar in. Ett bankid är kopplat till en person, mycket hårdare. Vilket är helt rätt.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
SEB ger ut riktigt äkta bank-id. Men de erbjuder förstås helst sin egen produkt. Så man får poängtera vad man vill ha. Det krävs besök på kontor med två föräldrar och barnet, eller en förälder samt barn ochen krånglig fullmakt från den andra föräldern.

Tonåringar behöver ett äkta bank-id, eftersom de kan behöva kontakt med 1177, skatteverket (om de har sommarjobb), apoteket etc.
 
Karlia
För ungdomar tycker jag att det är bättre att de pratar med sjukvårdspersonal. Allt som går att göra på 1177 går att göra via telefon eller besök.

Vad är det som de behöver göra via 1177?
Boka tid - ring eller gå till mottagning.
Förnya recept. - prata med läkaren. Osv. De är inte vuxna även om de tycker det själva.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
För ungdomar tycker jag att det är bättre att de pratar med sjukvårdspersonal. Allt som går att göra på 1177 går att göra via telefon eller besök.

Vad är det som de behöver göra via 1177?
Boka tid - ring eller gå till mottagning.
Förnya recept. - prata med läkaren. Osv. De är inte vuxna även om de tycker det själva.
Karlia Karlia skrev:
För ungdomar tycker jag att det är bättre att de pratar med sjukvårdspersonal. Allt som går att göra på 1177 går att göra via telefon eller besök.

Vad är det som de behöver göra via 1177?
Boka tid - ring eller gå till mottagning.
Förnya recept. - prata med läkaren. Osv. De är inte vuxna även om de tycker det själva.
Har du själv tonåringar?
I så fall har du och jag bara olika åsikt, kanske baserat på olika erfarenhet. Har du inte tonåringar, så kan jag ge lite fler exempel än de jag gav i min förra post, om du faktiskt vill höra.
 
Karlia
Jag har en snart 20-åring och jag har jobbat på bup. Så viss erfarenhet har jag. Kanske att jag har sett fler ungdomar med problem än ungdomar utan. Men tonåren är en tuff period för många, även för de utan diagnos.
 
På Skandiabanken får man Bankid utan fysiskt besök på något kontor. Att vara omyndig och beställa ett covid-test i Region Stockholm (görs via 1177) kräver att du har eget Bankid.
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
En annan fråga kring Mobilt Bank-ID. Jag hjälper mina föräldrar med en del ärenden som kräver Bank-ID. De har en gemensam iPad som jag anpassat efter deras behov. Banken tillåter dock endast ett ID kopplas till plattan, och jag blev av banken tillsagd att skaffa en platta eller smartphone till. Ska inte flera i en familj kunna använda samma platta? Är det så på alla banker eller är det andra inställningar jag behöver göra?
 
Karlia
Dottern hade mobilt bankid på min telefon ett tag, det fungerade. Hon loggade in på sitt p-nr, jag på mitt. Vet inte om olika banker har olika krav, för handelsbanken var det ok i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.