Hej!
Jag köpte en Philips Hue Being plafond 32 watt LED från komplett. Det stod inget om fast installation på beskrivningen. Den får även inte användas på våta utrymmen så trodde man kunde installera utan att anlita elektriker.
När jag tittar på manualen finns det ingen text, utan är mest bilder. Ser ut som en fast installation på bilderna.
Jag bor i bostadsrätt från 50-talet och i vardagsrummet ser lamputtaget ut att vara 3-polig ojordat. När flyttade in var en ojordad plafond inkopplad. Vägguttagen i rummet är ojordade.
Får jag ta loss lamputtaget från sladden som hänger i taket och koppla in dom direkt i sockerbiten som finns i lampan eller måste man vara elektriker? Om inte, får jag istället koppla in en lamppropp med kabel och ansluta som den tidigare lampan eller måste det vara fast installation?
Jag har lagt upp bilder på hur det ser ut. Är väldigt tacksam om ni kan hjälpa mig. Säg gärna till om det behövs mer information. :)
 
  • Baksidan av en Philips Hue Being plafond med synlig kopplingsplatta och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en takdosa med synliga elektriska kablar och ojordad anslutning i ett äldre hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otydligt närbildsfoto av ett öppet lamputtag med spiralformad kabel och isoleringstejp i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojordat lamputtag med tre isolerade kablar som hänger från ett vitmålat tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
K Kuhrazee skrev:
Får jag ta loss lamputtaget från sladden som hänger i taket och koppla in dom direkt i sockerbiten som finns i lampan eller måste man vara elektriker?
Du får göra det själv om du kan göra det på ett säkert sätt.

K Kuhrazee skrev:
Om inte, får jag istället koppla in en lamppropp med kabel och ansluta som den tidigare lampan eller måste det vara fast installation?
Du får koppla in en lamppropp om du föredrar det.

Jag gissar att det är en krontändning, dvs. en strömbrytare med två brytare och där de två är kopplade till varsin tändtråd i takuttaget. Om du gör en fast installation behöver du sätta en toppklämma (t.ex. en Wago) på den tändtråd som inte används.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du får koppla in en lamppropp om du föredrar det.
Om befintligt (nedhängande) "lamputtag" och en ny "lampstickkontakt" ryms i armaturens "kopplingsutrymme" är detta absolut enklast. Då behöver du inte röra någonting i husets befintliga installation och det enda du behöver köpa är "lampstickkontakten".
 
  • Gilla
Kuhrazee och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om befintligt (nedhängande) "lamputtag" och en ny "lampstickkontakt" ryms i armaturens "kopplingsutrymme" är detta absolut enklast. Då behöver du inte röra någonting i husets befintliga installation och det enda du behöver köpa är "lampstickkontakten".

Tack för er hjälp! Tror det blir svårt att få plats med lampproppen i armaturen. Ska prova. Visst är det tillåtet att byta från lamppropp till DCL själv? Dom tar väl mindre plats? Tänkte att jag då byter till DCL så får jag sätta Wago på den fasen som blir över. Enligt philips ska lampan endast kopplas med fast installation. Är detta för att den säljs i andra länder där det är olika standard på hur lampor kopplas? Ska jag strunta i det o köra med lampstickskontakt istället?
 
Ta bort kontakten o använd sockerbitarna du fått med lampan?
 
O olofh skrev:
Ta bort kontakten o använd sockerbitarna du fått med lampan?
Jag vill göra det. Men räknas det inte som en fast installation, vilket man inte får göra själv? Eller är det jag som är förvirrad? :)
 
Du behöver inte bry dig så mycket om vad du får göra, utan lägg energin på vad du kan göra på ett säkert sätt - det är vad som verkligen gäller. Och beroende på vad du känner att du klarar av kan du välja mellan fast inkoppling eller stickpropp. Båda fallen kräver visserligen inte behörighet i torra bostadsrum, men om du ska göra en fast installation eller byta lamputtag till DCL så innebär det en större operation som du behöver har större kunskaper och färdigheter för.

Tyvärr är dagens produktutbud ofta undermåligt. Det har kommit en ny standard, DCL, men set sälja inga lampor(?) med DCL-stickpropp, ännu. Och att en plafond som ska sitta mitt i taket inte har plats för en stickpropp är olyckligt...Philips tänkte nog inte på det... Du får försöka pussla ihop det med de förutsättningar du har.

Ingen har nämnt skyddsledare i tråden. Eftersom lampan ska sitta i ett torrt bostadsrum utan skyddsjordade uttag så ska inte heller lampan skyddsjordas. Så den lägger du åt sidan. Men, om du tänker montera en stickpropp på lampan så måste den vara skyddsjordad, för man ska kunna flytta lampan till ett annat rum (i en annan bostad) med skyddsjordade och plugga in. Så montering av stickpropp kräver byte av lamputtaget till ett modernt, som dock ska vara ojordat i ditt rum.
 
  • Gilla
Kuhrazee och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.