Hej!

Jag har en ny ugn och dessutom min första varmluftsugn. Jag blev dock förvånad över hur mycket den låter, och undrar om det verkligen stämmer? Dessutom blir det ojämnt gräddat när jag bakar bullar med varmluft, och jag trodde själva syftet med varmluft bl.a. var jämnare värme.

Här är ett klipp på hur det låter (
) , hoppa gärna lite i klippet för att höra olika ljudvariationer för det ändrar sig hela tiden.
(Där är dessutom ett litet "mjau" men jag kan garantera att det kommer utifrån ugnen :) )

Tack för all hjälp!

Charlotte
 
Det låter som vibrationer av något slag. Antingen är fläkten dålig (dåliga lager) eller så är det något som vibrerar i anslutning eller på ugnen. Vilken modell är det? Den skulle jag reklamera.
 
  • Gilla
tottoiz
  • Laddar…
boschkenta
Låter definitivt som någon form av vibration som inte ska vara där. Varmluftsugnar, särskilt dom billigare, kan låta något hemskt. Jag har en billig skitsak av märket Logik som låter som en hårfön på max, men inget vibrationsljud som i videon.
 
  • Gilla
tottoiz
  • Laddar…
Sådär har jag aldrig hört en varmluftsugn
 
  • Gilla
tottoiz
  • Laddar…
Dåliga lager, fläkten går emot något eller fläktbladet är i obalans. Men det skall inte låta så, nej.
 
  • Gilla
tottoiz
  • Laddar…
Wow! Tack för alla svar! Då ska jag reklamera den samtidigt som jag reklamerar micron av samma märke

Silver78 Silver78 skrev:
Det låter som vibrationer av något slag. Antingen är fläkten dålig (dåliga lager) eller så är det något som vibrerar i anslutning eller på ugnen. Vilken modell är det? Den skulle jag reklamera.
Det är en Siemens iQ100 så det är kanske inte en lyxmodell direkt men de kom med lägenheten (nyproduktion typ). Trodde Siemens var ett bra märke!
 
A
Ja reklamera denna typisk obalans i fläkten.
konsumentmaskiner gräddar sällan jämt så det får du nog leva med
 
  • Gilla
tottoiz
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ja reklamera denna typisk obalans i fläkten.
konsumentmaskiner gräddar sällan jämt så det får du nog leva med
tack! :) det ska jag göra imorgon då. Hoppas de är schyssta på deras kundtjänst.
Vet du hur det åtgärdas? Är det en reservdel som byts typ eller bara en justering?
 
tottoiz tottoiz skrev:
Wow! Tack för alla svar! Då ska jag reklamera den samtidigt som jag reklamerar micron av samma märke



Det är en Siemens iQ100 så det är kanske inte en lyxmodell direkt men de kom med lägenheten (nyproduktion typ). Trodde Siemens var ett bra märke!
Det är ju lite så överlag att tillverkare har en stor variationsbredd i utbud, kvalité och pris. Siemens har bra, bättre och sämre ugnar. Man får lite vad man betalar för. Med det sagt så kommer vissa i de lägre prisklasserna kanske fungera ypperligt för en del. Men vissa saker kommer man inte ifrån. Jag har en Bosch 8 serie och den kostade drygt 9 när jag köpte den. Det är likt förbaskat hotspotts nertill i hörnen. Den gräddar bra men max 2 plåtar åt gången och inte längst ner. Vill man ha bättre är det i en prisbild jag inte är beredd att betala för att baka lite bröd ibland. Sen alla dessa modellnamn inom modellnamnet. Vet tillverkarna ens själva idén bakom krångliga modellnamn?!
 
tottoiz tottoiz skrev:
tack! :) det ska jag göra imorgon då. Hoppas de är schyssta på deras kundtjänst.
Vet du hur det åtgärdas? Är det en reservdel som byts typ eller bara en justering?
Jag skulle tippa på att man byter fläkt med fläktmotor rakt av om det är fläkten som är orsaken. Nu vet jag inte hur det är med Siemens men många har ju folk som åker hem till en och åtgärdar på plats.
 
Vi har en Siemens inbyggnadsugn, pyrolys osv. Den är i stort sett knäpptyst vid normal drift, möjligen kan man höra ett svagt brus från fläktar om man lyssnar väldigt noga.

Det är ett fel på din ugn som behöver åtgärdas, ingen tvekan om det. Låter helt galet.
 
A
tottoiz tottoiz skrev:
tack! :) det ska jag göra imorgon då. Hoppas de är schyssta på deras kundtjänst.
Vet du hur det åtgärdas? Är det en reservdel som byts typ eller bara en justering?
Det beror på vad det är för ugn.
 
Kan vara fläkten som är felkopplad så den går baklänges?
Då går ju luften fel också..
 
A
Violina Violina skrev:
Kan vara fläkten som är felkopplad så den går baklänges?
Då går ju luften fel också..
Ja är det en asiatisk ugn så är det tiom troligt!
Annars är det normalt sett 230V motorer som inte påverkas var nolla resp fas sitter
 
Vet att det är en gammal tråd, men då jag upplever ett extremt liknande ljud från varmluften på min Bosch (som är samma grejer som Siemens) så undrar jag om @tottoiz någon gång fick en lösning på problemet?

(Min fläktmotor är redan bytt utan nämnvärd skillnad)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.