...någon som vet nåt om detta?
Har hört att det ska vara bland dom värsta grunderna att ha. :-/ Kan det verkligen stämma ???
Om man ska isolera detta upp mot golvet, är det något man bör tänka på då? Vad ska man isolera med osv?
Inga råd är för små... ::)
Tack /Vilsen
 
Frågar du mig (och det gör du ju ;)) så är torpargrund helt ok.
Men att tänka på:

*God ventilation, många och stora kattgluggar.

*Om man har huset kallt delar av året så bör man skippa plastfolie i bottenbjälklaget.

*Ju mer isolering, desto mindre värmeläckage till grunden. Detta ökar risken för fuktutfällningar. Då blir ventilation ännu viktigare. Men det går säkert att räkna på när det inte är hållbart att sätta in mer isolering. Både ekonomsikt och tekniskt.

Det var det jag kom på nu.
Du lär få fler svar ;)
 
Torpargrund eller krypgrund som jag förmodar att du egentligen syftar på är den mest beprövade husgrunden. Det är förmodligen den vanligaste grundtypen även om platta på mark blir allt vanligare i nybyggda hus.

Det finns med andra ord en del krypgrunder runtom i landet och alla är inte helt problemfria. De senaste årens extrema sommrar har bl.a. framställts som orsak till att man fått problem med hög luftfunktighet i krypgrunder. Men fortfarande så är det en ytterst liten del av husägare med krypgrunder som har problem med sina grunder även om det ibland framställs som merparten av krypgrunderna dras med mögelproblem. Markens beskaffenhet är inte helt oviktig och vet man att marken håller en hög fuktighet och inte är dränerande bör man vidta extra åtgäder för detta om man har en krypgrund.

Vanligaste formen är att man ventilerar grunden med uteluften men på senare år har man även infört slutna krypgrunder med luftavfuktare i grunden.
 
Tack för svaren så här lång!! :D

Så igentligen bör jag inte vara orolig om det har stått en fläkt där dom senaste 6 åren? Borde ju vara ganska torrt då tycker man ju... :-/
Vitmögel, är det något som jag skulle se om det var något, eller måste man ha "erfarenhet" om sånt ???

Glad Midsommar
 
Det är viktigt att man regelbundet (årsvis) inspekterar krypgrunden, vatten, fukt eller missfärgningar på träet skall man ta på allvar.

Jag vet inte skälet till att det står en fläkt i grunden men det finns flera åtgärder att sätta in om man vill minska riskerna för problem i framtiden. PDF dokumentet som TN hänvisade till tar upp en del av dessa.
 
Hmmm ... jag håller inte riktigt med Nix på alla punkter.

Uteluftsventilerad krypgrund är visserligen en beprövad metod, men långt ifrån problemfri. De sidor TN visar på är bara en i en lång rad av varningar. TK Konsults utredning (som ser misstänkt lik 3 andra utredningar samt ett stort jobb från LTH som jag läst) sätter fingret på flera av problemen. Det går inte att prata bort krypgrundsproblematiken som en marginalföreteelse.

Exempel: Småhusområde i Luleå (eller var det Piteå? i vilket fall säkert ökänt i närområdet) där en känd småhustillverkare satte upp kring 40 hus med krypgrund har alla utom 2 fått problem. (De som inte hade problem hade Tullikivispisar med stort gjutet fundament. Jmf med rapportens gamla öppna spisar.) Liknande fall (faktiskt samma småhustillverkare, men färre hus på samma område) finns även i Umeå och Gbg och säkert på fler ställen.

Problemet är inte att dessa krypgrunder i sig är fel utan att de används på fel sätt i fel områden. Rätt använd på rätt ställe (på en höjd eller mycket vattengenomsläpllig jord med ganska lågt grundvatten) funkar det utmärkt.

Det har att det är bättre att ventilera mer är åxå en myt. Med dagens välisolerade hus är temperaturen i utrymmet så låg att marken är kall och temperaturskillnaden mellan uteluft och luft i krypgrunden gör att RF stiger långt över de nivåer som är lämpliga. (Se gärna i artiklarna.) Mer ventilation ökar då på problemet. Faktum är att ovanstående husleverantör (precis som många andra som alltid kört "torpargrund" efter en rad stämningar nu har ändrat så att deras grunder är helt oventilerade och istället har en avfuktare installerad.

Skillnaden mellan platta på mark och krypgrund brukar ofta ligga mellan 10 och 15' (säkert mer i vissa fall, men även mindre ibland) och jag skulle inte tveka att läga mellan det för att få en säkrare konstrultion. (Om inte huset står på en höjd med mark av t.ex. sand.)
 
Att gamla hus med krypgrund klarat sej mot fukt/mögelproblem pga att man eldat i spisar/kakelugnar och därmed haft en varm murstock som hållt kryputrymmet torrt låter ju logiskt. Men hur kommer det sej att ett gammalt hus som stått tomt i åratal inte drabbats av fuktproblem i kryputrymmet. Utrymmet kan ju ha stått ventilerat och helt ouppvärmt i många år... Borde ju få kondensproblem även där...?
 
saralisa skrev:
besiktningsmannen sa att 85-90% av alla torpargrunder/krypgrunder har samma problem som våran hade.
Nog har han överdrivit med så där minst 70-80% ??? Kan man tro på det? Vi har aldrig litat på ett likadant bedömning : att endast en avfuktare kan rädda vårt hus från förfall. Bodde i ett trähus med torpargrund byggd 81. Fick besök av allehanda experter på grund av mögel som visade sej plötsligt på trösbotten en sommar. Läckande golvbrunn var orsaken. Huset var frisk innan och förblev frisk efter reparationen. Det fanns plast på marken och viss antal gluggar sen den byggdes. På plastens undersida hängde det alltid vattendroppar och det var bara normalt=markfukten stoppades där. Hade vi haft en avfuktare hade vi inte upptäckt läckan innan det var för sent ;D.
Det finns "experter" som kan påstå att 85% fukt i luften är farligt. Även om det är frost ute? Hur många skrämda husägare köper en avfuktare utan att tänka på att vatten fryser ju vid 0 ??? 8) :surprised: :( . Hur många liter vatten finns då i luften? Är det då alltid så farligt med 85% RELATIV luftfuktighet? Nej, men själva ciffran låter ju farligt ;) om man inte tänker på temperaturen vid mättningstillfälle. Är det 85% ute en dimmig sommarmorgon hur ska det då vara torrare i den öppna husgrunden? Tål inte huskonstruktionen dom vanliga dygnssvängningar? Vårt hus tålde det.
Torpargrund brukar fungera men ska man gräva ett håll i marken och sen, av försiktighets skäll, spendera pengar för att hålla den torr i evig tid (elräkningar!) så skulle jag hellre överväga att bygga ett hus med uppvärmt KÄLLARE!!! Mycket mer boyta vid samma elräkning ;)
gaia (nu i ett hus med källare)
 
Jag skall försöka svara på lite av de påstående som finns med här.
Det finns "experter" som kan påstå att 85% fukt i luften är farligt.
Mögel börjar växa vid mellan 70-75 % RF
Även om det är frost ute?
Risken är mindre men mögel dör inte vid minusgrader. Så har man fått på sommaren så finns det kvar lika mycket näste sommar.
Hur många skrämda husägare köper en avfuktare utan att tänka på att vatten fryser ju vid 0. Hur många liter vatten finns då i luften?
Det är korrekt att rinnande vatten fryser vid 0 grader, men inte den fuktighet som finns i luft. Du har även på vintern relativ fuktighet i luften.
Är det då alltid så farligt med 85% RELATIV luftfuktighet?
Nej, det är inte alltid farligt med 85% RF, men med tiden är det inte bra.
Nej, men själva ciffran låter ju farligt om man inte tänker på temperaturen vid mättningstillfälle. Är det 85% ute en dimmig sommarmorgon hur ska det då vara torrare i den öppna husgrunden?
Det är ALLTID 100% RF när det är dimma! Annars skulle det inte vara dimma. Har du dimma ute vid 12 grader då kan jag garantera att du har 100% i grunden och dessutom kondens på blindbotten (vattendroppar).
Tål inte huskonstruktionen dom vanliga dygnssvängningar? Vårt hus tålde det.
Torpargrund brukar fungera men ska man gräva ett håll i marken och sen, av försiktighets skäll, spendera pengar för att hålla den torr i evig tid (elräkningar!) så skulle jag hellre överväga att bygga ett hus med uppvärmt KÄLLARE!!! Mycket mer boyta vid samma elräkning
Gör man installationen av en avfuktare rätt så drar inte den mer ström än det man får tillbaka på det man sparar i uppvärmningskostnader.
Jag skulle inte rekomendera att bygga källare om man har krypgrund från början.
 
Hur mkt energi drar en avfuktare (ex. Munthers) ?
Nån som har en och har kollat upp det?
 
Den minsta (MG90) som klarar en grund som är cirka 100 kvm i byggyta drar cirka 740W eller 3,2A.

Driftkostnaden för en sådan blir efter denna uträkning
Den går halva året 183 dagar, men bara 5 timmar om dagen (ganska troligt) = 915 timmar sedan lägger vi till 740 W = 677 kWh och med en elkostnad på 1kr/kWh så blir det cirka 600-700 kr om året.
Men det är då installationen är rätt utförd och hygrometern är rätt inställd.

Låter det vettigt?

Ring gärna om du vill fråga något.
 
fraro skrev:
Den minsta (MG90) som klarar en grund som är cirka 100 kvm i byggyta drar cirka 740W eller 3,2A.

Driftkostnaden för en sådan blir efter denna uträkning
Den går halva året 183 dagar, men bara 5 timmar om dagen (ganska troligt) = 915 timmar sedan lägger vi till 740 W = 677 kWh och med en elkostnad på 1kr/kWh så blir det cirka 600-700 kr om året.
Men det är då installationen är rätt utförd och hygrometern är rätt inställd.

Låter det vettigt?

Ring gärna om du vill fråga något.
Om fläkten går kontinuerligt för att skapa ett undertryck i krypgrunden, vad blir förbrukningen då?
 
Man pratar alltid (?) om träbjälklag i torparegrunder. Det finns ju prefabricerade betongbjälklag (ej siporex). Varför pratas det inte om dessa betongbjälklag? De borde ju vara "idiotsäkra" att användas vid torparegrunds bygge? Speciellt i kombination med golv värme?
Eller?
 
Canuto skrev:
Man pratar alltid (?) om träbjälklag i torparegrunder. Det finns ju prefabricerade betongbjälklag (ej siporex). Varför pratas det inte om dessa betongbjälklag? De borde ju vara "idiotsäkra" att användas vid torparegrunds bygge? Speciellt i kombination med golv värme?
Eller?
Antagligen för att betongbjälklagen kostar mer och är betydligt tyngre. I dag är det främst modulhusen som använder krypgrund och för dem är det viktigt att vikten på modulerna inte blir för hög.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.