Tyvärr har vår bergvärmepump stannat orsakat av fel på kompressorn. Eftersom denna är så dyr att byta ut så rekommendera teknikern att vi byter v-pumpen. Idag har vi en IVT C5 alltså en 5 Kw v-pump och ett 120 meters borrhål. Nu har vi tittat på Thermia, IVT och Nibe. IVT har en modell som heter Geo 508 som vi är lite nyfikna på. vad jag inte har luskat ut är kompressortyp på denna modell står i infobladet att det är en "rotary" inverterstyrd dvs varvtalstyrd. Är det någon som känner till denna rotary kompressor och om den är en bra kompressor?
År det någon som vet och har erfarenhet av bergvärmepumpar rent allmänt så är jag tacksam om jag få ta del av era synpunkter. /
 
Välj en varvtalsstyrd med högre effekt än den du har nu. 5 kW är inte mycket enligt dagens standard.
 
Sedan beror det på hur stort/isolerat huset är och vilken energiförbrukningen är i nuläget och vad ni eventuellt skulle vara beredda att göra för att sänka den ytterligare. Borrhålet kanske kan ge lite till innan det blir för kallt. T.ex. skulle man kunna komplettera med en jordvärmeslinga om det är möjligt i trädgården för att kunna öka effekten från värmepumpen.
 
J Josth skrev:
Sedan beror det på hur stort/isolerat huset är och vilken energiförbrukningen är i nuläget och vad ni eventuellt skulle vara beredda att göra för att sänka den ytterligare. Borrhålet kanske kan ge lite till innan det blir för kallt. T.ex. skulle man kunna komplettera med en jordvärmeslinga om det är möjligt i trädgården för att kunna öka effekten från värmepumpen.
Har samma pump samma problem de rekommenderade oss att byta ny c5... Huset 61 tegel 120kvm med kallt källaren 50kvm 104k vill ivt ha för kalaset.. Inkluderar allt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.