Hej!

Jag flyttade in i ett hus för några år sedan med denna varmvatten och element vatten värmare/beredare.

Eftersom jag mest använder mina 2 värmepumpar och element systemet på sin höjd stöd värmer lite ibland så tycker jag det vore bra om de ljumna huvudsäkringarna kan få det lite enklare iår.

Så nu satte jag ned effekten från 9 till 6kw. eftersom jag tolkar detta som att båda elpatronerna förlorar effekt så kanske detta påverkar vattnet på något sätt? tex att varmvattnet tar slut snabbare eller att den inte orkar värma vattnet ordentligt.

Elpatronerna meddelar genom sin lampa att dom är blockerade av effekt vakten och kör således på lägre effekt än vanligt.

Mvh: Adam
 
Om det är säkringarna du vill skydda så ska du ställa ner strömmen med ratten på på kretskortet. Ställer du bara ner effekten till 6 kW så blir fortfarande huvudsäkringarna ljumna om det är andra förbrukare igång samtidigt som elpatronen.

Diagram över en elpanna med effektvakt och beskrivning av hur ratten, säkringsring och anslutningspunkter används för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Om det är säkringarna du vill skydda så ska du ställa ner strömmen med ratten på på kretskortet. Ställer du bara ner effekten till 6 kW så blir fortfarande huvudsäkringarna ljumna om det är andra förbrukare igång samtidigt som elpatronen.

[bild]
Säkringen står på 16 och maxeffekten på läge 2 . det enda jag gjort var att ändra potten från läge 3 till 2. en huvudsäkring kan "panga" vilket den gjort en gång och den här vintern har jag en föraning om att det kan bli kallt och då kommer den definitivt panga om den belastas för mycket. har även lagt om en värmepump till en annan säkring (bytt uttag) och bytt ut alla huvudsäkringar och rengjort deras hållare så gott jag kunnat, 2 stycken var gulnade och var helt ärgiga, den 3dje hade redan pangat och i paniken en tidig morgon med 20 minus ute och elment som kan frysa kollade jag inte status på denna(den var säkert också sliten. en blir märkbart väldigt varm på vintern(den som smäller ibland) och det är nog en kombination av värmepatronerna och värmepumparna när alla fläskar på för glatta livet.
Du hittade samma bild som i min instruktions bok.

Dessvärre har ett nytt garage på 40 KVM ökat behovet ännu mer.

Vilken effekt på vatten systemet kommer denna minskade effekt ha? kommer det bli en "kall dusch" när man duschar? nu blir det bara lite mindre värme när vattnet börjar ta slut, eller snarare att den inte hunnit värma upp det nya så snabbt.
 
maK61HX.jpg

Dom var rätt fula, bytte alla så jag satte upp effekten på niben igen för att se om pump bytet hjälper istället, om de blir varma igen...eller snarare den som pangat hyfsat ofta. blir den kokhet som vanligt eller pangar så ställer jag ned niben ett hack igen.
 
Fast om effektvakten står på 16 och det ändå går en säkring så är det troligen inte elpannans fel.
Är strömkännarna till effektvakten inkopplade (på rätt ställe)?


A aka_the_barf skrev:
Vilken effekt på vatten systemet kommer denna minskade effekt ha? kommer det bli en "kall dusch" när man duschar? nu blir det bara lite mindre värme när vattnet börjar ta slut, eller snarare att den inte hunnit värma upp det nya så snabbt.
Det finns ju ganska mycket vatten lagrat i pannan, så troligen märker du ingenting. Tar du ett bad med efterföljande dusch så dröjer det lite längre innan nästa person kan bada.
 
useless useless skrev:
Fast om effektvakten står på 16 och det ändå går en säkring så är det troligen inte elpannans fel.
Är strömkännarna till effektvakten inkopplade (på rätt ställe)?




Det finns ju ganska mycket vatten lagrat i pannan, så troligen märker du ingenting. Tar du ett bad med efterföljande dusch så dröjer det lite längre innan nästa person kan bada.
Nej det är inte pannans fel alls, det är bara allt annat som suger ström så jag försöker minska all effekt jag kan och balansera ut den till alla huvudsäkringar mer. på vintern blir en säkring rätt varm, den andra blir ljummen och den tredje väldigt lite ljummen.
Jag tar för givet att pannans saker är rätt inkopplade eftersom den kopplades in här flera år innan jag flyttade in och den har gjort sitt jobb rätt bra.
Så potten för säkring som nu står på 16 är alltså "vanliga" effekt vakten, att den drar utefter 3st 16A säkringar. den jag pillade på "max effekt" är helt enkelt "taket" den aldrig får kliva över? tänker jag rätt då?
 
Effektvakten har tre stycken strömtransformatorer som ska vara inkopplade på inkommande huvudledning i elcentralen. Är dom inte det så gör den ingen nytta. Om det går mer än inställd ström på någon fas så minskas effekten på elpatronen tills man ligger under gränsen.

Om effektvakten är rätt installerad och inställd så spelar det ingen roll vilken maxeffekt du ställer in i elpannan. Effektvakten kommer se till att elpatronerna inte gör att strömmen överskrids och om en säkring går ändå så är det något annat som drar för mycket ström och då har effektvakten redan dragit ner elpatronerna till 0.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Japp effektvakten ska mäta över huvudsäkringarna och inget annat. Det är inte helt ovanligt att strömtrafosarna är felinstallerade.
 
useless useless skrev:
Effektvakten har tre stycken strömtransformatorer som ska vara inkopplade på inkommande huvudledning i elcentralen. Är dom inte det så gör den ingen nytta. Om det går mer än inställd ström på någon fas så minskas effekten på elpatronen tills man ligger under gränsen.

Om effektvakten är rätt installerad och inställd så spelar det ingen roll vilken maxeffekt du ställer in i elpannan. Effektvakten kommer se till att elpatronerna inte gör att strömmen överskrids och om en säkring går ändå så är det något annat som drar för mycket ström och då har effektvakten redan dragit ner elpatronerna till 0.
Så det spelar ingen roll vad jag ställer in max effekten på om effektvakten tex står på 16 som nu? Tror som sagt inte pannan är boven utan att husets el är lite ful kopplat av förre ägaren. stängde tex av en dubbel brytare som ska bryta både nolla och fas när jag skulle byta lysrör armatur, som tur var mäter jag alltid innan jag rör något och den bröt enbart nollan så fas gick fram hela vägen trots att den var avstängd. en huvudsäkring har väldigt hög last på sig så jag försöker avlasta den bäst det går, har tex flyttat en värmepump till en annan säkring.
Ska ta hit en elektiker i vår som får kika på allt ordentligt i samband med byte av värmepump och lite annat.
L lordi skrev:
Japp effektvakten ska mäta över huvudsäkringarna och inget annat. Det är inte helt ovanligt att strömtrafosarna är felinstallerade.
Hur vet man om dessa är fel eller rätt installerade? Elektriker?
 
A aka_the_barf skrev:
Hur vet man om dessa är fel eller rätt installerade? Elektriker?
Man behöver lyfta på locket till elcentralen och titta. De ska sitta på inkommande ledningar.
Ska du göra detta själv så ta ut huvudsäkringarna först. Annars får du be en elektriker kolla.
 
Kolla i pannan vad som är anslutet till effektvaktsanslutningarna på i/o-kortet. Sen följer du den kabeln och hittar förhoppningsvis strömkännarna på rätt ställe.
 
L lordi skrev:
Man behöver lyfta på locket till elcentralen och titta. De ska sitta på inkommande ledningar.
Ska du göra detta själv så ta ut huvudsäkringarna först. Annars får du be en elektriker kolla.
Ska dom sitta hela vägen till huvudsäkringarna? Pannan har 3st 16A egna säkringar medan husets 3 säkringar är på 20A.
t45BKMg.jpg
useless useless skrev:
Kolla i pannan vad som är anslutet till effektvaktsanslutningarna på i/o-kortet. Sen följer du den kabeln och hittar förhoppningsvis strömkännarna på rätt ställe.
är det en eller flera kablar? Tyvärr ser det tomt ut på plinten där kännar kablarna ska vara, vad innebär det? det ser rätt allmänt sparsamt installerat ut tycker jag. vet att jag har en kännare inne och en ute här i pannan verkar dom sitta på samma? är det gubben som bonn meckat här själv ser det ut som?
IPyMDg1.jpg
 
A aka_the_barf skrev:
Ska dom sitta hela vägen till huvudsäkringarna? Pannan har 3st 16A egna säkringar medan husets 3 säkringar är på 20A.
[bild]

är det en eller flera kablar? Tyvärr ser det tomt ut på plinten där kännar kablarna ska vara, vad innebär det? det ser rätt allmänt sparsamt installerat ut tycker jag. vet att jag har en kännare inne och en ute här i pannan verkar dom sitta på samma? är det gubben som bonn meckat här själv ser det ut som?
[bild]
De ska sitta så att de mäter förbrukningen över huvudsäkringarna inte gruppsäkringarna till pannan. Och den potentiometern längst nere till vänster ställer man efter storleken på huvudsäkringarna. Oftast lägger man dem runt inkommande ledningar i centralen, men kan i vissa fall också sitta vid huvudsäkringarna (efter mätaren). Det beror på vilket som var smidigast vid installation. Men i ditt fall finns det inga strömkännare anslutna.
 
L lordi skrev:
De ska sitta så att de mäter förbrukningen över huvudsäkringarna inte gruppsäkringarna till pannan. Och den potentiometern längst nere till vänster ställer man efter storleken på huvudsäkringarna. Oftast lägger man dem runt inkommande ledningar i centralen, men kan i vissa fall också sitta vid huvudsäkringarna (efter mätaren). Det beror på vilket som var smidigast vid installation. Men i ditt fall finns det inga strömkännare anslutna.
Vad innebär detta? går pannan enbart på inställda säkringar som max värde, i detta pall 16A? gör det någon som helst skillnad om jag vrider på max effekt potten utan dessa strömkännare? Eller är pannan "fri" att brassa på med alla 13.1KW hejdlöst?
 
A aka_the_barf skrev:
Vad innebär detta? går pannan enbart på inställda säkringar som max värde, i detta pall 16A? gör det någon som helst skillnad om jag vrider på max effekt potten utan dessa strömkännare? Eller är pannan "fri" att brassa på med alla 13.1KW hejdlöst?
Pannan tillåts koppla in max den effekt som du har ställt in på "max eleffekt" Strömkännarna behövs ej till detta då pannan räknar effektsteg istället för att mäta ström, däremot finns en risk för överbelastning av huvudsäkring om du t ex använder spisen, torktumlare, tvättmaskin, bastuaggregat eller liknande samtidigt.
Max eleffekt ställs på max vad gruppsäkringens storlek (till pannan) ligger på. Klarar huset sig med lägre effekt, så gör det inget om du vrider ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.