Har en vacker gammal spegeldörr.
Den börjar glida isär och skeva. Så kommer behöva plocka isär den
för att antagligen limma om den.

Men hittar inga guider eller steg-för-steg anvisningar ngn stans hur man gör detta.
Får inte ut tapparna till att börja med. Dörren har även glas med komplicerad spröjs.
Men det kanske räcker att byta tappar..?

Är tacksam för tips.
 
Normalt brukar tapparna vara låsta i sina hål antingen med kilar i ändträet eller med genomgående små pluggar rätt igenom dörren. Får du bort dem skall det inte vara något problem med att försiktigt knacka ut tapparna och så kommer dörren isär. Ibland håller målfärgen ihop dem men det löser man med varmluftspistol.

Spegeldörrar skall inte limmas för då går de inte att reparera.
 
  • Gilla
Raufus
  • Laddar…
I synnerhet ska man inte limma fast själva speglarna.

Jag hoppas att du tar lite bilder under arbetets gång. Det låter som ett spännande projekt, och du kan kanske bli den som gör den där guiden.
 
  • Gilla
The Tucker
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Normalt brukar tapparna vara låsta i sina hål antingen med kilar i ändträet eller med genomgående små pluggar rätt igenom dörren. Får du bort dem skall det inte vara något problem med att försiktigt knacka ut tapparna och så kommer dörren isär. Ibland håller målfärgen ihop dem men det löser man med varmluftspistol.

Spegeldörrar skall inte limmas för då går de inte att reparera.


Lyckas bara få ut 2 kilar av 12...
Det är det som är problemet..
 
Kan tidigare reparatör fått för sig att limma pluggarna? Isf är det lättast att borra ut dom. Förborra med 2-3mm borr därefter pluggens diameter eller någon tiondels mm grövre.
Vid återmontering tälj egna pluggar av snustorrt o tätvuxet virke,dom nyper bäst.
Lycka till!
 
  • Gilla
The Tucker
  • Laddar…
Värt att tillägga: om tapparna inte är genomgående i sidostyckerna och därmed inte kilade i ändträet, då är det ju pluggarna som ska dra ihop dörren o detta uppnås ju med att hålen i tapparna o sidostyckerna är förskjutna 1-2mm. Borra man ut pluggarna så får man skimsa tapphålet med lämpligt matrial.
För övrigt tycker jag att pluggar av (torkade) enegrenar blir väldigt starka.
 
  • Gilla
Puttsson
  • Laddar…
S Spikrätaren skrev:
Värt att tillägga: om tapparna inte är genomgående i sidostyckerna och därmed inte kilade i ändträet, då är det ju pluggarna som ska dra ihop dörren o detta uppnås ju med att hålen i tapparna o sidostyckerna är förskjutna 1-2mm. Borra man ut pluggarna så får man skimsa tapphålet med lämpligt matrial.
För övrigt tycker jag att pluggar av (torkade) enegrenar blir väldigt starka.

Tack för input. Ja det gamla limmet har nog släppt på många ställen. Men drog mig för att borra för att inte skada någonting. Undrar om jag kanske ska förborra sen skuva in en skruv i kilen för att sen dra ut den.....?
Problemet är att man inte får ngt grepp i dem. Kilarna är 70mm långa. När jag testade att banka in de lösa igen funkade dörren i 4 dagar sen sackade den ihop igen. Ska posta bilder snart.
 
Antar att de nya kilarna behöver göras aningen större för att nypa bättre?
 
Är mycket intresserad av hur detta genomförs! Skulle uppskatta bilder.

Är det någon som har andra tips på hur man faktiskt får bort kilar och rätar upp en spegeldörrar som sackar?
 
Jag kan skicka bilder. Men har inte startat än.

Vill göra det när det är varmt på sommaren.

Nu måste jag trycka ihop dörren med spännband 1 gång i månaden. haha, galet.
 
  • Gilla
Freerole
  • Laddar…
Spännande! Lägg gärna upp bilder. Har problem med skeva dörrar och har fått rådet att ta isär dem och limma om dem under tryck.
 
Freerole Freerole skrev:
Spännande! Lägg gärna upp bilder. Har problem med skeva dörrar och har fått rådet att ta isär dem och limma om dem under tryck.
 
  • Brun trädörr med frostade fönsterrutor i en gulkantad dörröppning på ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JensZ
  • Laddar…
Hur gjorde du för att få ut de två kilar du fått ut?

Jag tänker att man först splittar insparken med stämjärn t ex och sedan kanske sätter en skruv och bräcker med baksidan av hammaren. Eller vad finns det för tekniker?
 
De var lösa så det var enkelt. men alla de andra sitter. Jag tänker skruv och tång. Men har hört att man ska hälla alkohol på så att limmet släpper.
 
  • Gilla
JensZ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.