Hej,

Vi håller på att rita på ett fritidshus / skärgårdshus och skulle gärna ta emot feedback från andra erfarna husbyggare. Särskilt planlösning men gärna även arkitektonisk utformning. Vi tänker oss att vi pga fritidshusklassningen inte behöver följa alla anpassningsregler även om vi just nu har ritat in ett handikappanpassat badrum på nedervåningen.

BYA är 120m2 + attefallsbefriade skärmtak. Grundstommen är 10,5m x 10m med en veranda om 5m x 3m.§

Fasader (sydväst, sydost, nordväst):

Digital ritning av ett tvåvånings fritidshus med veranda, träpanel och sadeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av fritidshusfasad med två våningar, veranda och symmetriska fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Datorgenererad bild av ett tvåvånings fritidshus med träfasad och svart tak, inkluderande veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Våning 1 och 2:

Ritning av fritidshus med planlösning inkluderande handikappanpassat badrum och veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritning av ett tvåvånings fritidshus, med möjlig handikappanpassning, och osäkra bärande konstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På våning 2 har vi ännu inte funderat ut öppning/dörr till det övre umgängesrummet.

Vi är osäkra på hur bärande väggar behöver dras/konstruktionslösning för att klara den bärande vikten? Måste vi bära av ytterligare i t ex köket på nedervåningen?

(Det finns en förrådsvind med låg takhöjd som inte inreds).

Mvh Peter
 
Gammelnörden
Det är ett väldigt fint hus och personligen välkomnar jag ärliga försök att återskapa äldre hus proportioner och stil men jag blir inte riktigt klok på om tanken är att huset ska se ut som sekelskifte utvändigt men modernt invändigt? Därför har jag väntat med att ta mig an planlösningen och börjar med att kommentera utsidan.
Det skulle det vara intressant och veta hur huset kommer placeras i förhållande till utsikt, infart och garage mm. Samt jag är nyfiken på den fasadritning som inte finns med är det entrésidan?
Utifrån planlösningen och fasadritningarna har jag haft lite svårt att förstå om den dörr som visas på fasadritningen är huvudingången? Det känns mer som en sidoingång...
Det jag saknar på fasadritningarna är detaljer som mer tidsbestämmer huset, jag valde att lägga till detaljer som gör att det blir mer 1910-/jugend för att formen och färg känns mer som det än nationalromantik. För när man återskapar äldre arkitektur är det dom små detaljerna som gör det. Men det kan ju också vara så att ni inte ritat ut detaljer än?
Här är i alla fall ett exempel på detaljer som gör huset mer typiskt jugend.
Illustration av ett traditionellt hus med jugend-element, veranda och detaljerad fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utöver att lägga till lite runda former för att bryta det lite lätt monotona och strikta moderna utseendet breddade jag basen, lade till ett fönster i badrummet och vände på vindsfönstret. Ett liggande fönster och liggande panel tog visuellt bort takets branta vinkel som är så viktig för ett tidstypiskt utseende, tycker jag. Även om dörren är en sidoingång förtjänar den en veranda och för att balansera glasverandans visuella tyngd.

Vad är cirkeln i köket och skulle det inte vara praktisk med en vedspis och kakelugnar i händelse av strömavbrott? Eftersom vinden inte ska inredas, behövs det verkligen en riktig trappa till den då? Är tanken att det ska vara ett badrum på övervåningen också rakt över det på bottenvåningen? Jag ser fram emot att leka lite med planlösningen men vill som sagt veta först om det ska var modernt eller följa utsidans charm?
 
  • Gilla
  • Älska
tobbbias och 8 till
  • Laddar…
Gammelnörden: Tack för din återkoppling - den uppskattas!

Innan jag kommenterar direkt kanske det är bra med lite mer bakgrund och sammanhang till skisserna.

Huset är tänkt att byggas ca 20-30 meter från vattnet på en liten höjd 3-4 meter ö.h. i riktning sydväst. Dvs verandan kommer att ha sydvästläge. Huset är ett fritidshus (och kommer klassas som ett sådant) men tanken är att bygga det grundligt så att det om någon generation eller två ska kunna användas mer frekvent.

Målsättningen har varit och är att bygga ett "nationalromantik/jugend 2.0" såväl utvändigt som invändigt dvs utgå ifrån denna tids arkitektoniska stil och uttryck men 1) inte nödvändigtvis kopiera allt rakt av (delvis därför att vi inte får och kan med den detaljplan som ligger), och 2) anpassa (till viss del) för mer moderna behov och faciliteter (rör främst planlösning men även uppvärmning, isolering mm). Huset är utvändigt maxat vad gäller byggrätt och attefallsregler mm vilket sätter ramarna och begränsningarna för planlösningen.s

Tekniskt tänker vi en egen avsaltningsanläggning för vattentillförsel, bergvärme för uppvärmning och vattenburen platta som grund som sedan "kläs in" i sten för att få grunden att se ut mer som en grund.

Skisserna är på inget sätt kompletta ännu - och precis som du frågar så vill vi gärna få kloka och bra idéer - innan vi ritar fast oss s.a.s.

Lite mer specifika kommentarer:
- älskar små detaljer - vi har inte kommit dit än - men håller helt med om att det är det som gör skillnaden.
- dörrarna på skisserna är inte färdiga vare sig storlek, form eller färg. gillar spontant ditt tillägg på groventredörren men vi är inte säkra på att vi kommer ha fönster på denna. vad tycker du?
- verandan kommer att vara oisolerad och tanken är att den endast används vår, sommar och höst som inbyggd uteplats.
- verandan ska kompletteras med ytterdörr på ena sidan vilket antyds i planritningen men inte på bilderna ännu
- entresidans fasad är inte ritad ännu. en tidig skiss ser ut så här men det enda jag vet är att vi behöver ändra den då det inte ser bra ut ;)

Digital skiss av en fasad på ett fritidshus med nationalromantiska drag, veranda och grön dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- Gammelnörden: Jag gillar verkligen din idé om en ordentlig veranda/markstött skärmtak vid groventren på sidan av huset. det enda som håller oss tillbaka är att vi behöver hushålla med de 15m2 bygglovsbefriade skärmtaken till komplementhus varför vi kanske måste kompromissa och endast ha ett konsoluppburet skärmtak (då detta under vissa omständigheter inte bygger BYA vid bygglovsansökan).

- Invändigt generellt: Som sagt, vår ambition är att även invändigt skapa ett "jugend/nationalromantik 2.0" vad gäller känsla, golv, lister, foder, detaljer, trappa mm mm, och att undvika öppna planlösningar.
- Detta sagt så tar vi med oss vissa mer moderna inslag: I köket har vi ritat en köksö. Den runda cirkeln representerar ett runt frukostbord och den större cirkeln den radie som behövs för att sitta bekvämt runt det runda bordet.
- Vi har gjort några smärre ändringar på bottenplan, främst det lilla badrummet som vridits 90 grader, för att ta hänsyn till sannolika utrymmesbehov för att koppla in bergvärme och vvs. Vet inte om detta påverkar det lilla fönster du ritat in? För det gillar vi!
Planritning av ett fritidshus i jugendstil med indikation för köksö, matplats och veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- planlösningen på BV är annars som du säger: entrehall/trappa, groventre/teknik/tvätt + badrum (kompromiss), sällskapsrum/salong, matrum/sal, kök. Samt utvändig inglasad veranda med matplats för det varmare året.
- eventuellt funderar vi på att ha en utgång från köket också i sydost.
- gillar vedspis men svårt med utrymmet? viktigt med förvaring också...
- kakelugnar inte nödvändigt. däremot en rejäl öppen spis i sällskapsrummet TBD. Möjligen öppen spis även i matrummet?
- Övervåningen består som du gissar av tre sovrum, ett badrum (bakom trappan), och ett sällskaps/TV-rum.
- Vinden skulle kunna inredas på lång sikt, därav trappan, men är också bra för förvaring.
 
  • Gilla
  • Älska
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
huset har vissa likheter med farmors hus som byggdes på 1910 talet.
Det jag vill rekommendera är en omdesign av köket. Som det är nu så ligger skafferiet väldigt varmt till i mitten av huset. Jag skulle vilja flytta det till en yttervägg närmare entren - kortare att bära kassar och gratis kylning av skafferiet.
Nuvarande skafferiplats är kalas för just en vedspis då man kan dela en murstock med vardagsrummet. Kan man sen klämma in en kakelugn en trappa upp så är värmefrågan löst även vid strömavbrott
 
  • Gilla
Jope09 och 3 till
  • Laddar…
M Mats skrev:
huset har vissa likheter med farmors hus som byggdes på 1910 talet.
Har du några bilder du kan dela? För inspiration? ;)
 
Jag tycer det set skapligt rätt ut på utsidan. Detaljer har jag inte stenkoll på.
Men då har jag inte studerat byggnader 1900-1910 så benhårt.
Jag har bättre koll på 20-talet och har själv byggt ett 20-tals hus 2018-2020. Tycker att de blev väldigt likt. .Folk som går förbi frågar om det inte måste vara det äldsta huset i området.

Det jag lade tid på var att studera de vanligas förekommande nockhöjderna, byggnadshöjderna, taklutningen, takutsprång, mått på foder, knutbrädor osv.
Och glöm inte höjden på sockeln! Den gör väldigt mycket för hur ett hus upplevs. Detaljer kan man alltid justera efteråt, proportioner är inte lika lätt att fixa till om det blir fel.

Spontant upplevs ditt hus som lite för bredd i förhållande till "längd" och höjd. Men det kanske var lite så 10-20år före "20-talet" ?
Planlösningen upplevs som lite mer nutida.

Men man väljer ju om man vill ha det dåtida av en vacker utsida och en mer "modern" insida.

Själv valde jag att hålla utsidan så nära 20-tal som möjligt, men även planlösningen på entreplan är väldigt mycket 20-tal.
På plan två valde jag att helt anpassa det till de behov vi har med 4barn och önskan om egna rum och ett större badrum.
 
P petersthlm skrev:
Har du några bilder du kan dela? För inspiration? ;)
Tyvärr inte och huset är inte i släktens ägo längre
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Spontant upplevs ditt hus som lite för bredd i förhållande till "längd" och höjd. Men det kanske var lite så 10-20år före "20-talet" ?
Det stämmer nog också. Utmaningen har varit att nutida detaljplaner inte medger att man bygger klassisk arkitektur från jugend och nationalromantik och då blir man tvungen att tweaka. Jag hade i den bästa av världar velat bygga ett lite smalare, men högre, hus.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Ett och ett halvt plan med källare var ju vanligt redan då men då ofta med relativt höga källarmurar ovan mark. Gärna i form av kallmurar med stor tjocklek (upp mot metern)
 
Om ni verkligen vill bygga ett modernt sekelskifteshus med allt vad som behövs för att senare utveckla fritidshuset så kontakta en arkitekt som ni verkligen kan bolla era drömmar med?
Det finns få projekt som ert som kräver stilsäkra proffs
 
  • Gilla
petersthlm och 1 till
  • Laddar…
Kul tråd och vilken härlig möjlighet att bygga ett vackert hus! jag är imponerad över de kunniga och smarta svaren i tråden hittills. Tänkte själv också att skafferiet borde lämna plats åt en vedspis eller kakelugn, och att skafferi ska placeras så som beskrevs av Mats ovan.
 
  • Gilla
petersthlm
  • Laddar…
Gillar era idéer, hoppas ni får ok från bygglov.
Som flera sagt så hoppas jag också att ni får bygga lite så som @Gammelnörden skissat.
Idéerna att flytta skafferiet mot yttervägg är bra. Vi ni inte ha eldstad så får ni mer förvaring.
Jag själv gillar att laga mat och bra logistik i köket är viktigt. Tänk arbetstriangeln (kyl-spis-vask) så er kyl skulle passa bättre närmare arbetsbänken. Nu ser jag att ni redan har det trångt så jag får försöka med en skiss efter lillkillen somnat.
Gällande "handikapptoaletten", visst det är ett fritidshus men även om rummet är stort nog är det inte möjligt att nå dörrhandtag när det är trångt kring dörrarna. Nu spelade det ju ingen roll.
Jobbar själv med att rita hus och förskjuta hörn för att få plats försöker man jobba bort som den på andra våningen för att komma upp till 3e våningen, kan ingången vara närmare trappan och förrådsdörren i sovrummet?
 
  • Gilla
petersthlm
  • Laddar…
Häftigt projekt, visst är det trist att moderna planer hindrar vackra och klassiska proportioner... Varför?

Tror på att sno och kopiera från äldre hus... Steal with pride! Både proportioner och detaljer. Och inte missa på att köra moderna fönster med små glasytor etc. Kommer man undan moderna isoleringskrav iom fritidshus?

Jag tycker mig notera på alla äldre hus i vårt område (ca 1905-1915) att köket oftast ligger i nordöstlig riktning (hörnet). Jag skulle gissa att köket får morgonsol, men generellt så är det det svalaste rummet iom läget. Troligen pga skafferiet och vedspisen i gamla tider. Många har nån slags veranda i västlig eller sydvästligt läge. Tyvärr har jag inte varit inne i så många hus i området så man vet inte exakt planlösning eller hur rummen var tänkta att disponeras från början. Matsal och vardagsrum mot sydväst verkar ganska vanligt. Många (de flesta) hus i vårt område har fått "ett nytt hus" på tomten, då oftast på västersidan som från början verkar varit större tomt än östersidan och ofta nån slags "entrésida".

Generellt verkar man tänkt mera på läge på husen förr. Jag har reagerat på att många nybyggda områden har samma husmodell spegelvänd i alla olika varianter, jag tror helt enkelt arkitekter (eller byggbolag) skiter i sollägen och liknande och bara maxar antalet hus i området.
 
  • Gilla
petersthlm
  • Laddar…
Hej,

kanske nån annan som kommenterat men går man igenom tvättstugan till badrummet?

/H


P petersthlm skrev:
Hej,

Vi håller på att rita på ett fritidshus / skärgårdshus och skulle gärna ta emot feedback från andra erfarna husbyggare. Särskilt planlösning men gärna även arkitektonisk utformning. Vi tänker oss att vi pga fritidshusklassningen inte behöver följa alla anpassningsregler även om vi just nu har ritat in ett handikappanpassat badrum på nedervåningen.

BYA är 120m2 + attefallsbefriade skärmtak. Grundstommen är 10,5m x 10m med en veranda om 5m x 3m.§

Fasader (sydväst, sydost, nordväst):

[bild]
[bild]
[bild]

Våning 1 och 2:

[bild]
[bild]

På våning 2 har vi ännu inte funderat ut öppning/dörr till det övre umgängesrummet.

Vi är osäkra på hur bärande väggar behöver dras/konstruktionslösning för att klara den bärande vikten? Måste vi bära av ytterligare i t ex köket på nedervåningen?

(Det finns en förrådsvind med låg takhöjd som inte inreds).

Mvh Peter
 
  • Gilla
petersthlm
  • Laddar…
Köket måste ni få hjälp av en kunnig* - som det ser ut nu är det tungrott med för långa avstånd till K/F och för lite bänklängd mellan vask och spis. En diskbänk med bara en ho må vara modernt men inget jag rekommenderar (man kan exvis inte skölja morötterna om det samtidigt är diskvatten i hon). I så fall bör den kompletteras med en mindre "sköljho" i köksön.

*med kunnig menar jag inte det stora flertalet kökssäljare. Många ritar bara in vad du beställer och sådant som är dyrt och fräckt... :(
 
  • Gilla
Vificktomt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.