Undrar vad ni tror om färgen på vitvaror. Är vitt på väg att försvinna på sikt eller är rostfritt en fluga som de fruktansvärda målade vitvarorna på 70-talet?
 
Jag tror att vitt kommer överlev alla andra "modenycker"... Köpte nya vitvaror i höstas.. Allt blev vitt... Min svåger har allt i rostfritt o hans fru är tokig på de... HAr 2 små barn hemma... Hon får gå över kylfrys ja till o med diskmaskin dagligen för att de syns hand o fingeravtryck.... De har sagt att nästa gång o alla kommande ggr för den delen blir det vitt..
 
Jag tror också på vitt. Däremot så tror inte jag att rostfritt kommer att bli fullt lika "ute" som de olivgröna 70-tals prylarna blev. Dvs rostfritt tror jag kommer att finnas som ett alternativ under lång tid framöver.
 
Minns med fasa den gröna diskmaskinen i barndommen ;D. Vi valde förresten också vitt!
 
Om rostfritt enbart är en fluga, så är det en fluga som hållt sig ovanligt länge, och som än så länge inte påvisar någon nedåtgående popularitet.

Personligen tror jag vitt och rosttfritt kommer samexistera under överskådlig framtid, medan vi får se andra trender komma och gå, t ex högblank svart, mönstrade dekorluckor osv. Tror även vi kommer få se mer av lackade vitvaror i klara färger under de kommande åren, fast det hoppas jag innerligt bara är en övergående fluga. :)

// Olle
 
Så himla länge har inte rostfritt varit en fluga. 70-talets fäger hängde med in en bit på 80-talet. I vårt förra hus som var byggt 84, var spisen brun (tills vi slängde ut den). Brunt var väl inte riktigt en 70-tals färg. Men jag ser det som att efter 70-talet när vitt kändes gammalmodigt, så tog det ett tag innan vitt var OK igen. Då gick man över lite andra färger ett tag.

I vårt nuvarande hus var köket från 1976, med gröna maskiner, kyl och frys hängde med ända till i somras när vi påbörjade vår köksombyggnad. Vi har tänkt slänga ut dom hela tiden, men ville inte investera i nya maskiner innan vi visste hur vi skulle ha det med resten av köket.

 
  • Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
Tror också att vitt står sig. Såg däremot att tillverkarna av vitvaror kommer med ej fläckkänsliga rostfria produker.
 
Det viktigaste är väl att köpa det man själv för tillfället tycker är snyggt. Vad man än väljer så tröttnar man och det kommer hela tiden nya modeller och designen förändras.

Angående fläckar på rostritt så har Electrolux-koncernen utvecklat "Anti Finger Print" på sina kyl/frysskåp. Har sedan nyår kyl/frys från Husqvarna i rostfritt med "Anti Finger Print" och det fungerar utmärkt! Det blir en något mörkare nyans på skåpen, men de är inga problem med fläckar.
 
Det kommer säkert något annat som kommer att kännas mer modernt än rostfritt. Frågan är dock om rostfritt kommer att kännas lika helfel som avokadogrönt. Jag tror inte det eftersom rostfritt inte direkt är en färg som går att störa sig på spå samma sätt som orange och grön.

Jag tror att rostfritt är det "nya vita" om man säger så. Alltså att det är det rostfria som så småningom kommer att kännas som standard och ett neutralt val och det vita som kommer att kännas lika trist som avokadogrönt.

För övrigt tror jag att det enda vettiga är att köpa det man själv tycker om och inte försöka tänka så himla mycket på att det ska vara neutralt och hålla i längden. Annars blir ju ens hem som en hyreslägenhet, lagom opersonlig och trist. Det är väl också ofta så att det man själv valt, det gillar man långt efter att trenderna säger annat. Jag tror att de som satte in avokadogröna badkar tyckte att de var snygga långt efter att tidingarna dömt ut dem, och att man själv trivs är ju det enda viktiga.
 
hempularen skrev:
Så himla länge har inte rostfritt varit en fluga.
Som jag upplever det ligger norden 5-10 år efter kökstrenderna på kontinenten, och vad jag avsåg var hur länge rostfria vitvaror varit populära i det stora hela, inte bara på den svenska marknaden. På samma sätt borde man kunna få en fingervisning om vad som komma skall, och än så länge är rostfria vitvaror väldigt populärt i resten av europa.

// Olle
 
H
:cool: Jag håller nog oxå på vitt,
sedan tycker jag personligen att vitt passar till de flesta av köksluckor.

Men jag tycker rostfritt är jätteläckert, men passar absolut bäst i ett modernt hus.
Kanske inte lika bra i ett hus från 20- talet.

:p
 
Nästa trend: Rostfritt UTAN skyddslack och med härliga ScotchBrite-repor och småbucklor. Precis som restaurangkök.

....ööööh, vänta nu... ;)

Nä. Jag föredrar vitt eller så snobbigt som vi skall ha det; omlackat i halvblank NCS S 0502-Y för att smälta in bättre i köket.
 
Johan Gunverth skrev:
Jag föredrar vitt eller så snobbigt som vi skall ha det; omlackat i halvblank NCS S 0502-Y för att smälta in bättre i köket.
Vilken bra idee! .... att få vitvaror att smälta in i möblemanget utan att bygga in dom . Köksmöbelbutiker kanske tar din idee tillvara för att sälja deras möbler kompleterade med deras vitvaror i samma färgutgåva och för en saftig pristillägg ;)
gaia
 
Det heter ändå fortfarande VITvaror ;) Stod själv i valet och kvalet vitt kontra rostfritt. Valet föll på rostfritt eftersom vi ska ha vita köksluckor, va rädd för att de vita nyanserna inte skulle passa ihop. Ser det snarare så här: I rätt kök är vitt jättefint, precis som rostfritt kan bli asfult i fel kök, eller hur?!

Måste ändå slå ett slag för dom gamla färgade porslinsprylarna på toan. Tänk er ett nytt badrum med kakel/klinker i gråskala och sätt in färgad toa och handfat. Tycker inte det är dumt alls!
 
Rostfritt är lika tidlöst som vitt, så rostfritt är säkert här för att stanna.
Det är skillnad mot det gröna, bruna och orangea som var inne förr, det var ju dömt att gå ur tiden efter några år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.