Hörnvägg i kök med kakel och en oavslutad kant där kaklet möter en vit taklist, gapet är synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av kök med marmormönstrade kakelplattor och synlig glipa vid taklist som behöver täckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut nu. En vanlig kakellist verkar inte finns då det som ska täckas är som bredast, 2 cm (uppe mot taklist). har funderat på bockad plåt men vill inte ha vanlig metall då resten av köket går i mässing.

Tacksam för alla tips och idéer. Skicka gärna bild om ni har tips på något avslut som ni gjort eller hittat.
 
Antingen en bockad mässingprofil (u-profil) alt. en liten trälist som målas in i väggfärgen. Profilen kan du få en plåtslagare att bocka till.
 
  • Gilla
linnnordstrom
  • Laddar…
F falkn skrev:
Antingen en bockad mässingprofil (u-profil) alt. en liten trälist som målas in i väggfärgen. Profilen kan du få en plåtslagare att bocka till.
Bockad mässing lät fint. Tror du det blir dyrt? Jobb och mässing alltså ?!
 
L linnnordstrom skrev:
Bockad mässing lät fint. Tror du det blir dyrt? Jobb och mässing alltså ?!
100-150 kr hos en plåtslagare. Kan du inte montera den själv så gör väl plattsättaren det på 5-10 minuter.
 
  • Gilla
linnnordstrom
  • Laddar…
F falkn skrev:
100-150 kr hos en plåtslagare. Kan du inte montera den själv så gör väl plattsättaren det på 5-10 minuter.
det var ett bra tips, tusen tack. Ska kolla var jag hittar närmsta plåtslagare i Luleå.
 
L linnnordstrom skrev:
[bild] [bild] Så här ser det ut nu. En vanlig kakellist verkar inte finns då det som ska täckas är som bredast, 2 cm (uppe mot taklist). har funderat på bockad plåt men vill inte ha vanlig metall då resten av köket går i mässing.

Tacksam för alla tips och idéer. Skicka gärna bild om ni har tips på något avslut som ni gjort eller hittat.
Någon form av kakellist?
https://www.bauhaus.se/golv-kakel/kakeltillbehor/kakellister?p=2
 
M mattoys skrev:
Någon form av kakellist?
[länk]
ja jag har letat men inte hittat. Vill inte ha aluminiumfärgat.
 
Jag är nog lite dum, men var skall du ha listen? Är det kanten av kaklet som går vertikalt upp, eller är det mellan kakel och tak?
 
tensiden tensiden skrev:
Jag är nog lite dum, men var skall du ha listen? Är det kanten av kaklet som går vertikalt upp, eller är det mellan kakel och tak?
nä du är inte dum. Precis som du tänker på kortsida vertikalt.
 
Jaha, ok. Men det finns ju massor av kakellister i mässing om ni nu vill ha det. Problemet är väl bara att de skall sättas i fixet, så det är lite sen för det. Kanske går att lösa genom att såga av dom och limma upp.
 
tensiden tensiden skrev:
Jaha, ok. Men det finns ju massor av kakellister i mässing om ni nu vill ha det. Problemet är väl bara att de skall sättas i fixet, så det är lite sen för det. Kanske går att lösa genom att såga av dom och limma upp.
fast problemet är att listen måste vara ca 2 cm bred.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.