Ny på det här att äga hus och har nu bestämt mig för att det kan vara en bra idé att byta takbeläggning innan det börjat regna in. Har fått en offert än så länge. Då jag inte har en aning om vad man kan tänka i kostnader så frågar jag er om offerten jag fått känns rimlig? Det är ett tak på ca 80 kvm. Offert för takbyte inkluderar material och arbete, exkluderar el och VVS, med ROT-avdrag tillämpat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
Är du säker på att du måste byta hela taket av tekniska skäl (kosmetiska skäl borträknat)?

Bara som lite info innan du bestämmer dig:

I mitt område får man regelbundet reklambrev som säger att man är i området och att jag kan få ett bra pris på takbyte (eftersom mitt tak behöver bytas).
Som gammal byggare vet jag till 100% att mitt tak är 100% funktionsdugligt och absolut inte behöver bytas av tekniska skäl. Kosmetiskt så skulle det behöva en uppfräschning, men då finns det andra betydligt billigare åtgärder. Jag vet även att andra gått på dom här reklamdriverna och bytt helt funktionsdugliga tak, enbart därför en firma åkt runt och dömt ut taken.

Om du bestämmer dig för att byta, ta flera offerter och fråga även efter detaljerna varför företaget anser att taket ska bytas.

Ser även att du ska ha betongpannor. Om du har vanligt taktegel idag så tänk på att du ökar lasten på taket när du går över till betongpannor.
 
  • Gilla
marwis och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för din input! Nej då, det är inte att jag hakat på några som kommit o plingat på dörren. Besiktningspersonen sa inför köpet av huset ungefär att det börjar bli dags att byta men det är inte akut. Samma sak sa Anticimexbesiktningspersonen fast lite mer, nja inte akut men det skulle nog inte vara så dumt. Pappen är spröd och många pannor spruckna. Än så länge ingen inverkan på vinden men jag började mer känna att det kanske ändå är läge att byta, innan det händer något...
 
Jag har 145 kvm takyta 1,5planshus med 3 takkupor i plåt och ett takfönster som behålls men målas och får nya anslutningar. Offerterna har landat på 900-1000 kr kvm efter ROT. Betongpannor.
 
  • Gilla
Villa1949 och 1 till
  • Laddar…
Hm, då låter det ju en hel del dyrt för mitt jämfört med ditt...
 
Mellan 1200-2000kr kvm skulle ja säga är normalt. Beroende på genomföringar, takvinklar etc.
 
  • Gilla
Jönas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.