Är det någon som har koll på nya PBL och ändrade krav på minsta takhöjd från 2,40 till 2,50 m?

Vad är tekniska fördelen med 2,50? Friskare luft? Mer luft att värma upp? Estetiskt så ser det ju bättre ut, men så är det alltid.

Jag har precis beställt prefabhus med 2,40 takhöjd och undrar givetvis om det är värt merkostnaden att välja till 2,50 med tanke på framtida standarder. Nu ändras ju dessa jämt, men ju nyare standrad desto bättre eller? Merkostnaden är 60 kkr, så det är ju inte helt försumligt.
 
  • Gilla
Philly
  • Laddar…
60kkr för 250 i takhöjd låter orimligt mycket.....
Vår säljare begär 12000:- extra för 255cm i takhöjd på våra 250kvm.
 
100 kvm i bottenplan. Rövarpriset anger väl att säljaren inte vill att vi väljer den högre takhöjden.
 
Visst blir det lite mer material, och det ska dom väl få betalt för. Men samtidigt tycker jag att det kanske inte blir lika mycket spill och därmed kan man få en del material på köpet.

Jag ångrar lite, nu i efterhand, att jag inte vågade satsa på lösvirkeshus. Man har lärt sig så mycket om att bygga hus under resans gång och upptäckt nackdelarna med prefabhus. Prefab är bekvämt, men då måste man vara beredd att acceptera hela paketet som det är utan avvikelser, för de kostar skjortan.
 
Minns jag inte helt fel så kostade höjning från 240 till 260 på en ca 165 kvm stor bottenvåning 12 000 kronor. Trivselhus.

Sedan blev det vissa tillägg för mera kakling och målning, ca 8 000 kronor.

Totalt ca 20 000 kronor alltså.

Berit
 
Rypos skrev:
Är det någon som har koll på nya PBL och ändrade krav på minsta takhöjd från 2,40 till 2,50 m?

Vad är tekniska fördelen med 2,50? Friskare luft? Mer luft att värma upp? Estetiskt så ser det ju bättre ut, men så är det alltid.

Jag har precis beställt prefabhus med 2,40 takhöjd och undrar givetvis om det är värt merkostnaden att välja till 2,50 med tanke på framtida standarder. Nu ändras ju dessa jämt, men ju nyare standrad desto bättre eller? Merkostnaden är 60 kkr, så det är ju inte helt försumligt.

PBL och krav på rumshöjd???? BBR gäller väl får man hoppas och där är det 2.4 m enlig BBR 3:11 http://www.boverket.se/novo/filelib/forfattningar/bbr/bbr2002/utformning.pdf
PBL kan omöjligt styra sånt... Möjligtvos BVF men jag litar på BBR och inget annat 3:11 som sagt men skulle jag bygga skulle jag vara mer orolig för 3:12 och 3:122 som kräver ännu dyrare åtgärder....Men som sagt PBL nej den säger inget om rumshöjd....
 
Som vanligt skulle jag vilja ta med den värdehöjande effekten som en högre takhöjd skapar. Även om det låter dyrt och att du ska försöka pruta, (om det går), så tycker jag att du ska försöka få till så hög takhöjd som möjligt.

mvh
David
 
Hej!
Vi höjde från 2,40 till 2,60 och fick betala 7800,- för det i en enplanare på 217m2+garage 25m2....
 
Bah.. 2,80 skall det vara ;)
 
Eller 5,70 som vi har i ett vardagsrum. Skryt, skryt ;D

mvh
David
 
7.50 i hallen. Man får ont i nacken om man står där för länge. 8)
 
Då kontrar jag med 8,50, (5,70+2,80), i hallen, (Vid trappan).

Stjärnstopp och ingen spegel.  ;)

mvh
David

Edit: Sorry. Det ska vara 8,75 efter att konsulterat ritningarna.
 
Jag har ett riktigt risigt uteföråd med oändlig takhöjd...ja, om man inte räknar himlataket ;D

Sug på den ni ;)

Alter ego
 
David, är hallen byggd för bungyjump?

Verkar dyrt att tapetsera, en rulle per våd ;D
 
David skrev:
Som vanligt skulle jag vilja ta med den värdehöjande effekten som en högre takhöjd skapar. Även om det låter dyrt och att du ska försöka pruta, (om det går), så tycker jag att du ska försöka få till så hög takhöjd som möjligt.

mvh
David
Det håller jag inte med om. Att ha genomgående hög takhöjd beror på husmodell om det blir bra. Vissa hus blir dessutom klart fulare på utsidan. Personligen tycker jag att det är ångest med små rum som har hög takhöjd.

Lite dynamik, med ryggåstak och schakt, kan bli bra. Eller ett stort maffigt hus med STORA rum och 2,80 i takhöjd i äldre stil.

Men ett standardhus med genomgående 2,80 kan bli hur fel som helst. Både på insidan och utsidan.

Har själv sett trähus där taket hamnar "på" huset så att det ser ut som en gigantisk svamp. Apfult.

Men smaken är ju delad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.