Hej, jag skulle behöva hjälp med att identifiera packboxen till min radiatorventil.

Det droppar långsamt precis där stiftet är.

1. Någon som kan "se" vilken packbox det är?
2. Behöver jag ändå tömma hela systemet trots att jag endast ska byta boxen och inte hela ventilhuset? Tänker om jag kan skruva snabbt, alternativt om ventilen stängs när packboxen skruvas ur?
 
  • Radiatorventil med synligt stift och packbox som droppar vatten, i behov av identifiering och byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator med synligt packboxproblem vid ventilhus, omsvept med absorberande pappershanddukar på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan stänga av din cirkulation pump sedan släppa trycket i ditt system via avtappnings ventil eller säkerhetsventil.
Sedan kan du inspektera packboxen utan att det kommer spruta på dig. Det blir några droppar kanske men en trasa borde räcker.
 
L lostinsweden skrev:
Du kan stänga av din cirkulation pump sedan släppa trycket i ditt system via avtappnings ventil eller säkerhetsventil.
Sedan kan du inspektera packboxen utan att det kommer spruta på dig. Det blir några droppar kanske men en trasa borde räcker.
Stort tack för svar, gäller det även om jag har element på högre våningar?,

Och går det att urskilja vilken packbox det är utan att ta lös den, annars får jag inspektera den mer imorgon för att se insidan. Återkommer med fler bilder :)
 
D Downup89 skrev:
Stort tack för svar, gäller det även om jag har element på högre våningar?,

Och går det att urskilja vilken packbox det är utan att ta lös den, annars får jag inspektera den mer imorgon för att se insidan. Återkommer med fler bilder :)
Det är nog bättre om det är högsta våningen eftersom det är högsta punkt.
Tyvärr kan jag inte fabrikatet på ventilen. Kanske nån annan här som kan det.
 
L lostinsweden skrev:
Det är nog bättre om det är högsta våningen eftersom det är högsta punkt.
Tyvärr kan jag inte fabrikatet på ventilen. Kanske nån annan här som kan det.
När jag läser vad jag skrev såg jag att det var otydligt. Jag menar att det finns andra elelement som är mycket högre beläget då dessa är på övervåningen och mitt droppande element är på entreplan.

Skulle någon/du fortfarande kunna sägs om det är ok att skruva av packboxen utan att tömma systemet :)?
 
D Downup89 skrev:
När jag läser vad jag skrev såg jag att det var otydligt. Jag menar att det finns andra elelement som är mycket högre beläget då dessa är på övervåningen och mitt droppande element är på entreplan.

Skulle någon/du fortfarande kunna sägs om det är ok att skruva av packboxen utan att tömma systemet :)?
Ja det går bra. Med trycket på 0 i systemet brukar det droppar lite men inget du kan inte stoppa med fingret. Du kan dubbel kolla via radiatorns luft skruv för att säkerställa att trycket är borta.
 
  • Gilla
Downup89
  • Laddar…
D Downup89 skrev:
När jag läser vad jag skrev såg jag att det var otydligt. Jag menar att det finns andra elelement som är mycket högre beläget då dessa är på övervåningen och mitt droppande element är på entreplan.

Skulle någon/du fortfarande kunna sägs om det är ok att skruva av packboxen utan att tömma systemet :)?
Termostaten brukar stänga med när du gängar ut packboxen.
 
  • Gilla
Downup89
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Termostaten brukar stänga med när du gängar ut packboxen.
Ett stort tack!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.