Tjena

har precis bilat bort 9m2 golv i min tvättstuga.
Tänkte byta ut avloppet och dra nytt.
Tyvärr går gjutjärnsrören in under väggen så kommer inte åt att byta hela röret.
Tänkte att jag kapar på lämpligt ställe och drar nytt rör och ny brunn.
Någon som har koll på hur mycket avloppen slits från tvättstugan?
Vet att de flesta korrosionsskador sker i kökets avlopp pga allt fett.
Kommer köra en tvättmaskin 3 dagar i veckan och det vattnet kommer passera en sträcka gjutjärn innan det återigen blir plast.

skulle kanske behöva få ut någon med en kamera...
huset är byggt sent 40-tal.
 
Byt bort allt gjutjärn!! Det är ingen konst att bila fram det under en vägg.
Du kommer bara gå och gräma dig och vara orolig om du lämnar kvar en stump gjutjärn
 
  • Gilla
Micke Andersson
  • Laddar…
När jag bytte mina ca 70 år gamla gjutjärnsstammar var både de från tvättstuga och kök nästan bara kex (från WC var de dock nästan i nyskick). Kemikalier i tvättmedel fräter nog minst lika mycket som matfett.
Byt så mycket du bara kan.
 
  • Gilla
Micke Andersson
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Byt bort allt gjutjärn!! Det är ingen konst att bila fram det under en vägg.
Du kommer bara gå och gräma dig och vara orolig om du lämnar kvar en stump gjutjärn
problemet är att man har ingen aning om hur långt under en vägg rören sträcker sig..
 
T Tummespik skrev:
problemet är att man har ingen aning om hur långt under en vägg rören sträcker sig..
Antagligen ut till gatan...
 
Troligen är det betongrör när du kommer en bit utanför huset, så var det för i mitt hus från 40-talet.
 
T Tummespik skrev:
Tjena

har precis bilat bort 9m2 golv i min tvättstuga.
Tänkte byta ut avloppet och dra nytt.
Tyvärr går gjutjärnsrören in under väggen så kommer inte åt att byta hela röret.
Tänkte att jag kapar på lämpligt ställe och drar nytt rör och ny brunn.
Någon som har koll på hur mycket avloppen slits från tvättstugan?
Vet att de flesta korrosionsskador sker i kökets avlopp pga allt fett.
Kommer köra en tvättmaskin 3 dagar i veckan och det vattnet kommer passera en sträcka gjutjärn innan det återigen blir plast.

skulle kanske behöva få ut någon med en kamera...
huset är byggt sent 40-tal.
Ta ut någon med kamera så ser du att du måste byta hela!
 
T Tiger79 skrev:
Antagligen ut till gatan...
det är ingen yttervägg jag pratat om utan en vägg mellan tvättstugan och mitt pannrum:)
 
T Tummespik skrev:
det är ingen yttervägg jag pratat om utan en vägg mellan tvättstugan och mitt pannrum:)
Då byter du även den delen och brunn i pannrummet.
 
GoC GoC skrev:
Då byter du även den delen och brunn i pannrummet.
I det rummet är golvbrunnen redan bytt, kanske kan gå på någonstans i närheten där, och sen plocka bort det andra gjutjärnet och sätta igen med betong där man fimpade röret
 
Vi relinade alla gjutjärnsrör när vi köpte vår 60tals kåk. Efter det har jag tagit bort två gjutjärnsbrunnar i ett tidigare badrum/tvättstugan. Fixade graderna som uppstod med båtplast och fogade samman gamla och nya med JET koppling.

Kan ju vara värt att relina den sektion av gjutjärnsrör som blir kvar för god natt sömn.
 
  • Gilla
Micke Andersson och 1 till
  • Laddar…
T Tummespik skrev:
problemet är att man har ingen aning om hur långt under en vägg rören sträcker sig..
väggen är den 200-250mm tjock? Bara att bila.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.