Jag drar egen fiber inom fastigheten för att koppla ihop byggnader och på ett ställe kommer fiberkabeln gå in igenom yttervägg en bit upp på träfasad.

Bör jag sätta en fasadbox/skarvbox på utsidan vid genomgångshålet så att jag kan skala och öppna upp UT30-kabeln innan fibern ska svänga in i väggen? Alternativet är ju annars att klamra och trycka igenom den fulltjocka kabeln som man gör med elkablar men det blir då en ganska hård 90-gradersböj på den vilket inte känns så nyttigt?

(en annan byggnad har fördragen slang vilket har diskuterats i en annan tråd)
 
  • Gilla
Lillstrumpa_77
  • Laddar…
L
M mikewse skrev:
Alternativet är ju annars att klamra och trycka igenom den fulltjocka kabeln som man gör med elkablar men det blir då en ganska hård 90-gradersböj
Det finns väl fortfarande möjlighet att borra i 30-45 grader så du slipper både boxen och en tvärböj. Det är ju det som är brukligt med vanlig duct in till hus. Eller är det något på insidan i byggnaden som omöjliggör detta?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Rör det sig om långa sträckor mellan byggnaderna?
Annars skulle jag rekommendera att du drar förkontakterad fiber, den går igenom ett 20/25 mm rör om det räcker med ett fiberpar
 
Det är nog ca 60-70 meter och jag kan i nuläget få hjälp med både UT30 från rulle och svetsning så därför blir det enklast.

Men annars skulle jag absolut titta på förkontakterat!
Har du några tips på sådan till bra pris som är specad för utomhusbruk?

Apropå förkontakterat, svetsning mm såg jag denna produkt på Direktronik
https://www.direktronik.se/direktro...-fiber/skarvdon/snabbkontakt-for-singelmode2/
"snabbt och smidigt kontakterar du din egen fiberkabel utan behov av fibersvets"
Låter ju väldigt bra :) Nån som testat?
 
Gällande svetsfria skarvar så kör jag det på några oviktiga kopplingar. Dock så behöver du en cleaver och lite annan utrustning för att få allt att fungera. Allt detta kostar mer än en förkontakterad kabel.
 
M mikewse skrev:
Det är nog ca 60-70 meter och jag kan i nuläget få hjälp med både UT30 från rulle och svetsning så därför blir det enklast.

Men annars skulle jag absolut titta på förkontakterat!
Har du några tips på sådan till bra pris som är specad för utomhusbruk?

Apropå förkontakterat, svetsning mm såg jag denna produkt på Direktronik
[länk]
"snabbt och smidigt kontakterar du din egen fiberkabel utan behov av fibersvets"
Låter ju väldigt bra :) Nån som testat?
Ebay brukar vara billigast. Drar man i rör hela vägen så har det hittills funkat med lite bättre inomhusfiber också
 
Enklast att testa, Tänk bara på att den där var en singlefiber så du behöver bidirektionella sfp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.