Vi har tagit fram de äldre pärlspontsväggarna i vårt kök. Skulle gissa att de är från första halvan av 1900-talet. Det mesta vill vi behålla men lite skulle behöva bytas ut. De är endast 9 mm tjocka, 95 mm breda och pärlan är tunn, 6 mm. De jag hittat är 12-13 mm tjocka och oftast med något bredare pärla. Någon som vet om det görs i den dimensionen längre? I västra Sverige?
 
Den som säljs idag är väl standard överallt. Om det måste vara som originalet går det ju alltid att någon tillverkar ett frässtål men det lär kosta.
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Kolla om du har nåt mindre hyvleri inärheten, brukar kunna fixa det mesta.
 
Tack för svar! Kollade med närmsta hyvleri som tyvärr inte kunde lösa mer än pärlans storlek. Vi får helt enkelt fundera över hur vi går vidare då.
 
Kolla med ett annat hyvleri i så fall.
När jag senast var i kontakt med "vårat" hyvleri kunde de lösa vilken profil som helst. Vi stod och tittade ut olika alternativ och sen pusslade de ihop frässtål så att rätt profil gick att få fram. Blev dörrfoder enligt förlaga från 1850-talet och den gamla profilen går inte att skilja från den nytillverkade.
 
Kan man lösa pärlans storlek kan man lösa resten. Gå till ett specialsnickeri. Jag har beställt rätt mycket pärlspont, främst för att standardversionen har för låg virkeskvalitet. Det är inte så jättedyrt, men ger en enorm tillfredsställelse att få det snyggt!
 
Jag håller med @justusandersson, det finns många snickerier här och var. På vårt hus har vi 145mm panel med fasad kant och pärlspont. I samband med tillbygge av huset letade jag främst efter den färdiga profilen, men det slutade med att mitt lokala snickeri (xl-bygg) kunde lösa det, men de fick köra varje bräda 3 eller 4 gånger för att lösa det. Det bästa var att jag kunde välja vilka längder jag ville ha dem i = nästan inget spill.

Jag hittade åtminstone 4st leverantörer som kunde fixa fram brädor i rätt profil åt mig, varav en var en äldre herre närmare 90 som fortfarande hyvlade :cool:
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
I Blekinge finns Isaks Ädelträ i Nättraby. De löser det mesta och har ett bra lager av torkad kvistfri fur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.