Hej,

Fick ny taxering och blev påmind att mitt hus är taxerat till 66kvm, men vid köpet för några år sedan så påstod förra ägaren och mäklaren att det var 70.
Nu blir jag lite fundersam, kanske ett bra läge att mäta om, men hur gör man då, kan jag mäta själv?

Sen nästa fråga på det är att i mitt område gäller än så länge 60kvm + 40kvm för byggnader. Kan det bli något problem att ändra sin storlek i taxeringen gentemot kommunen?

MVH
Micke
 
Det ska finnas en länk till information om hur man beräknar ytan i taxeringsförslaget.
 
harry73
Låt det vara som det är. Stirra dig inte blind på siffrorna och lev ditt liv.

Storlek enligt fastighetstaxeringen kommer inte att påverka framtida bygglov. är ditt hus större än detaljplan medger, då kan det skapa problem vid framtida bygglov. Sedan tror jag att 60kvm + 40kvm betyder att byggnadsarean för huvudbyggnaden får vara 60kvm och för komplementbyggnaden (garage) 40kvm.
Har man ett 1,5plans hus, kan man få upptill 100 kvm boyta.
 
  • Gilla
Odur
  • Laddar…
Ok, nej, är väl mer att jag har lite försäljningstankar i bakgrunden också som pyr...
annars är nya detaljplanen klubbad så vad d lider går det bygga 200kvm enplans.
 
Jag köpte ett hus med taxerad yta 86m2, och också det som stod i mäklarens annons. Efter köp mätte jag till 105m2 (bla. 10m2 tvättstuga som var utbyggd). Tror en del spekulanter blev avskräckta just av att det bara vara 86m2. Skulle jag sälja skulle jag se till att få in den riktiga arean.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S swirve skrev:
Jag köpte ett hus med taxerad yta 86m2, och också det som stod i mäklarens annons. Efter köp mätte jag till 105m2 (bla. 10m2 tvättstuga som var utbyggd). Tror en del spekulanter blev avskräckta just av att det bara vara 86m2. Skulle jag sälja skulle jag se till att få in den riktiga arean.
ah så egentligen kanske man kan sammanfatta med vill man bo kvar så skit i mäta upp ytan, vill man sälja bra o mäta upp om det kan ge några skrymslen till...
 
S Stegalos skrev:
ah så egentligen kanske man kan sammanfatta med vill man bo kvar så skit i mäta upp ytan, vill man sälja bra o mäta upp om det kan ge några skrymslen till...
Vad kostar det dig att öka på taxeringsvärdet? För de allra flesta kostar det ingenting då vi redan betalar maxavgift.
 
  • Gilla
Manne78
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Vad kostar det dig att öka på taxeringsvärdet? För de allra flesta kostar det ingenting då vi redan betalar maxavgift.
Så snart den nya fastighetsskatten slår till, med kanske 1% av taxeringsvärdet, så börjar det spela roll!
 
  • Gilla
takeover och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Så snart den nya fastighetsskatten slår till, med kanske 1% av taxeringsvärdet, så börjar det spela roll!
De nya förslagen är så idiotiska att många av oss kommer slå i taket på % av inkomst istället för taxeringsvärdet. Skulle inte spela någon roll för mig vad taxeringsvärdet skulle vara... Och de lär gå runt och mäta allas hus om det finns pengar i det...
 
  • Arg
agsom44
  • Laddar…
kristofer12345
Tror ej dom kommer tillbaka på det gamla fastighetsskatten då skulle man aldrig ändrat till det nya.. kanske nån modifierad som skrivet gör % på lön annars inte
 
S sjoelund skrev:
De nya förslagen är så idiotiska att många av oss kommer slå i taket på % av inkomst istället för taxeringsvärdet. Skulle inte spela någon roll för mig vad taxeringsvärdet skulle vara... Och de lär gå runt och mäta allas hus om det finns pengar i det...
Finns väl inget tak i procent av inkomst? Isåfall skulle ju inte pensionärer behöva oroa sig för att lämna sina hem.
 
T
Det finns ett värde i att ha korrekt taxeringsvärde (dvs rätt boyta) angivet eftersom långivare (antingen din egen eller framtida spekulanters banker) kan göra en s k skrivbordsvärdering av fastigheten baserat på försäljningsstatistik i kombinerad med bl a taxerad boyta, och då komma fram till en lägre värdering än nödvändigt ifall du har för låg boyta angiven. Så resonerade en bank vi hade kontakt med när vi övervägde att flytta lånet i samband med förhandling om ränta. Jag löste det hela genom att begära omprövning av vårt tidigare (felaktiga) taxeringsvärde vilket uppdaterade uppgifterna hos banken, men risken finns att du (eller, återigen, spekulanter) i ett sådant läge även behöver komma in med ett värderingsintyg utfärdat av mäklare och sådant kostar ju i regel pengar. Plus att en omprövning av taxeringsvärdet kan ta en stund att ordna när man ligger i startblocken för att t ex utöka bolånet för att sätta igång en renovering.

Tillägg: Framtida spekulanter kan ju också göra en skrivbordsvärdering genom t ex Booli och då komma fram till att det pris du begär för din fastighet är för högt, på grund av samma felaktiga underlag som en bank skulle ha. Så även där tjänar du på att ha rätt uppgifter angivna. Detta ska såklart, som diskuterats ovan, vägas mot risken av att behöva betala högre fastighetsavgift eller fastighetsskatt om en sådan införs. Jag tror dock som ovan att man i många fall ändå kommer att slå i något maxtak, eller att det helt enkelt aldrig införs på grund av att inget parti vill vara bad cop.
 
  • Gilla
michael-s och 1 till
  • Laddar…
4 kvadratmeter är inom felmarginalen. Att mäta boyta är en hel vetenskap, så att det diffar några kvadrat beroende på vem som mäter och när är inget ovanligt. särskilt om det finns källare, snedtak, kraftig murstock, hopbyggt garage med grovingång och tvättstuga, mm...
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Finns väl inget tak i procent av inkomst? Isåfall skulle ju inte pensionärer behöva oroa sig för att lämna sina hem.
I ett av de nya förslagen var det 4% av årsinkomsten om jag minns rätt. Med den gamla tidens taxering så fanns inget tak.
 
  • Gilla
gularsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.