Ja, plåt som skyddar mot regn och snö är alltid bra, då håller skorstenen längre.
 
I det andra sovrummet där det fanns en plåtkanal går det ju kanske att testa med en ljuddämpare. Om det hjälper kanske det går att göra liknande i det första sovrummet.
Tyvärr är ljuddämpare till ventilation dyra (men brukar vara mycket effektiva).
 
Skorsten är som sagt redan idag plåtbeklädd med rund huv. Jag letar efter lösning som låter alla kanaler andas utan att det kryper ned ljud utifrån. Funderat på att sätta något ljuddämpande material vid huvens sidor? Om jag ska söka extern hjälp för ändamålet vem är lämpligast att kontakta? Takfirma, ventfirma, kaminfirma eller plåstlagare? Mitt problem borde inte vara unikt.
 
Enklast kanske är att sätta en fläkt över hela skorstenen som suger ut lite luft hela tiden så inget kryper ned utifrån? När det blåser ute är det knäpptyst i våra sovrum.
 
Ja, det kanske är en bra idé att testa!
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Varför inte det? Det är ju frånluftsventiler när man har självdrag.
Så byggde man alltid förut med självdrag!
 
Kåpa över ventilen i sovrummet med ljudabsorberande material på insidan?
 
  • Gilla
Resonans
  • Laddar…
Det går att lägga in lite ljuddämpande skumgummi (sånt som man använder i bilar, finns på biltema etc.) i ventilationskanaler, men det är inte lika effektivt som ”riktiga” ljuddämpare.
 
  • Gilla
Resonans
  • Laddar…
K Klicka skrev:
Annars får ni maskera ljudet med brus. Prova en sån här [länk]

[media]
Mycket intressant, ändå osäker på om den eliminerar lågfrekvent buller, upplever att bullret bryter igenom vår luftrenare ibland.
 
Har nu provat att lägga tillklippta biter av ljudabsorbenter framför galler och i botten på kanalen men bullret är så dovt att det som hela murstocken avger bullret i sig, tror dessvärre lösningen finns uppe på skorstenshålen.
 
Tyvärr är ju lågfrekvent buller mycket besvärligare att dämpa än högfrekvent (eftersom låga frekvenser har långa ljudvågor), det krävs långa ljuddämpare och tjocka väggar.

Men som sagt så kan det vara väldigt intressant att testa med fläkt, jag har dock ingen uppfattning om hur stort flöde som krävs.
 
  • Gilla
Resonans
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.