Status
Tråden går ej att kommentera.
BirgitS
Trots att det är ökad smittspridning och uppgång i sjukhusinläggningarna i länder söderöver så ser man inte någon uppgång i antalet avlidna.
Samtidigt ligger de registrerade dödsfallen på en fortsatt stabil och låg nivå, visar statistik från europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC.
– Det finns inga absoluta svar på varför det ser ut så men vi är i ett annat läge nu och har mer kunskap om hur vi ska hantera den här pandemin, säger Joacim Rocklöv, epidemiolog och professor vid Umeå universitet.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ingen-okning-av-dodsfall-under-andra-covidvagen-i-europa

Men i takt med att det blir allt kallare kan smittspridningen få ny fart.
– Just den här typen av virus är typiska vintervirus. Det vore konstigt om inte detta viruset också har en fördel när det blir ordentligt mycket kallare. De infektionerna brukar toppa i januari, säger Jan Albert, professor i smittskydd i Aktuellt.
– Förhoppningsvis kan vi hålla emot det med testning, smittspårning och kanske lokala åtgärder. Om det blir smittspridning på ett äldreboende eller en stad, kanske man får vidta åtgärder just där för att begränsa smittspridningen och inte få stora utbrott.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professorn-risk-for-smittspridning-hela-vintern

Det gäller att orka fortsätta med restriktionerna.
Att de är till nytta visar uppgifter om antalet influensafall på södra halvklotet nu när deras vintersäsong börjar ta slut.
Nya Zeeland har inte haft ett enda känt influensafall sen i juni.
Australien har i år endast 315 fall av influensa registrerats medan förra året var det över 131 000 och antalet avlidna i influensa har gått från 950 till under 40.
Liknande utveckling rapporteras Sydafrika och länder i Sydamerika.
The Guardian via TT via DN:s liveflöde

Det kan innebära att våra restriktioner i Sverige och övriga Europa medför att det blir ovanligt få som avlider i influensan under kommande vinter/vår och att Covid-19 därmed har förlängt livet en del för de äldsta.

Apropå det så rapporterar Dagens Medicin att det fortfarande är färre hjärtinfarkter än normalt.
Sedan i juni är den totala minskningen 8 procent, jämfört med snittet under samma period de fem tidigare åren.
Det menar David Erlinge, professor i kardiologi vid Lunds universitet.
– Jag tror att detta är relaterat till coronapandemin, men exakt hur vet vi inte och det är svårt att ta reda på, säger han till tidningen.
Externa triggerfaktorer för hjärtinfarkter som stress och infektioner kan ha minskat, vilket skulle kunna förklara nedgången. Det kan också vara så att personer som drabbats av hjärtinfarkt inte registreras för att de avlidit i covid-19, säger David Erlinge.
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/09/16/nya-bud-om-hjartinfarkter-under-pandemin/ låst
https://www.svd.se/farre-hjartinfarkter-under-pandemin
https://www.sydsvenskan.se/2020-09-16/farre-hjartinfarkter-under-pandemin
 
J
Guzzi Guzzi skrev:
Bra intervju med Tegnell i dagens DN. Tyvärr måste man registrera sig då den ligger bakom vägg. [länk]
Finns lite delar av det där i Expressen med. Verkar rimligt att länder som haft en kraftig våg med influensa nyligen har färre andel med multisjuka kvar som kan drabbas senare, och tvärtom. Förklarar väl varför det tex i Region Östergötland var väldigt många äldre äldre som hängde på gärdsgårn och dog i och med Covid-19.
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Förra veckan testade man 8000 studenter och lärare vid Umeå universitet och bara 2 av dem var positiva. Det var betydligt färre än man förväntat sig med tanke på att de flesta är unga vuxna. Det är meningen att samtliga 8000 ska testas om denna vecka för att se hur smittspridningen förändras under en vecka med nästan normal fysisk undervisning.
[länk]
Sammanlagt testades 9 907 personer under de två veckorna, varav en majoritet två gånger så det gällde 16 694 prover.
Under andra veckan hittade man bara 4 positiva prover. Alltså en mycket liten smittspridning och inte som det befarades att smittspridningen skulle öka mycket när universitetet öppnade.
Nästan alla deltagare (98,3 procent) hade de senaste två veckorna innan provtagning enbart befunnit sig i Sverige varav 58,8 procent endast i Västerbotten. Majoriteten av deltagarna (53,7 procent) var födda på 1990-talet.
https://www.svd.se/mycket-lag-smittspridning-pa-umea-universitet
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-mata-forekomsten-av-covid-19-pa-campus-umea/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Apropå vaccin så är hjälporganisationen Oxfam missnöjda med att den rikaste åttondelen av världens befolkning har köpt upp hälften av vaccinproduktionen.
AFP via [länk] kl. 09.13
Dock så är andelen personer i riskgrupper avsevärt mycket större i den rikare delen av världen, vilket balanserar åt andra hållet.
 
BirgitS
F f91jsw skrev:
Dock så är andelen personer i riskgrupper avsevärt mycket större i den rikare delen av världen, vilket balanserar åt andra hållet.
Fast å andra sidan har den rika delen en fungerande sjukvård så vi kan rädda fler allvarligt sjuka. Så inte helt lätt att veta hur man räddar flest liv.

I länder med stora socioekonomiska skillnader som Indien finns det ju en stor medelklass som har typiska vällevnadssjukdomar som fetma, högt blodtryck och diabetes typ II.
 
Livet är inte rättvist så enkelt är det...
Man kan inte hjälpa alla.
Så därför är jag egoistisk. Jag ser om min egen familj och vänner först.
Jag skänker hellre pengar till bris eller hjärt och lungfonden. En jag skänker till verksamheter i u-länderna.
Hjärtforskning kan jag själv ha glädje av antingen själv eller anhöriga. Förvisso är det nog jag som har störst chans att ha glädje av den forskningen. Bris... Okej helt egoistisk är jag inte.
Och när det gäller mina anhöriga och vänner ställer jag upp.
Jag hjälper gamla damer över vägen...
Om jag ser någon skada sig så hjälper jag till.
Så jag kanske inte är så jätte egoistisk... Eller jo.. Jag har en baktanke. Det är att någon ska hjälpa mig om jag skadar mig.
Jag har Inga problem med kön på akuten. Jag förstår att min skada inte är speciellt allvarlig. Att väntetiden blir lång. Det är självklart att de som är sjukare än mig ska gå före. Jag litar på att personalen i triagen fattar rätt beslut.
Men återigen det är egoism där också. För jag vill själv hamna först om jag behöver.
En del egoistiska planer är inte så egoistiska

Men inte är livet rättvist..
När barn dör i cancer.
Det är tur att de flesta barn inte dör i Corona.
 
BirgitS
Guzzi Guzzi skrev:
Bra intervju med Tegnell i dagens DN. Tyvärr måste man registrera sig då den ligger bakom vägg. [länk]
För dem som inte kan läsa artikeln kan man ju i alla fall säga att den är mycket lång och spänner över mycket. Några citat ska väl också gå bra att göra.
– Den nya rapporten visar att det finns en stark koppling mellan en låg överdödlighet i influensa och hög överdödlighet i covid-19. Och vice versa, säger Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten.
Statistik från den europeiska smittskyddsmyndigheten visar att influensan slog hårdare i till exempel Norge och Finland månaderna innan coronaviruset nådde Norden.
Enligt Tegnell hade Sverige, Storbritannien, Belgien och Nederländerna haft flera år av ganska låg överdödlighet i influensa. Vilket gör att antalet människor, som riskerar att avlida när ett kraftfullt virus sedan väl sprids, är fler.
På samma sätt som när det varit en svår influensa på vintern så är det färre som dör när det blir en värmebölja på sommaren än efter en mild influensasäsong.

Ang. att det har varit så låg smittspridning under sommaren fast folk har trängts på sina håll:
– Att vi skulle få nya utbrott när man började träffa varandra på ett annorlunda sätt, det hände egentligen inte. Vi såg en liten ökning på Gotland, Halland och några platser till men det blev aldrig något dramatiskt av det.
Ang. den senare tidens uppgång söderöver:
Sedan beror det på hur bra man är på att skydda sina äldre. Här finns det oroande tecken från Frankrike och Spanien.
För även om smittan upptäcks hos yngre är det de som rör sig mest och sedan kan sprida den till äldre. Och det är då dödsfallen kommer. I Sverige blev steget mellan resenärerna och dödsfallen inom äldreomsorgen kort när pandemin inleddes.
Vad vi ska tänka på nu i Sverige:
– Det är framför allt arbetsplatserna vi ska tänka på. Det är där man ser mycket spridning. Hur vi organiserar våra arbetsplatser så att det inte blir för trångt. Försök jobba hemifrån och se till att det blir någon typ av skiftgång på kontoren och arbetsplatserna så att de kan fortsätta fungera.
Det är arbetsplatserna som sticker ut. Och hemmet. Men vi kan ju inte alla bo i var sitt rum och låsa in oss.
Förkylningarna är fler än normalt och det riskerar att göra att det inte går att testa på det sätt som man vill.

Om resten av året:
– Jag tror att det är för tidigt att säga, vi vill nog vänta någon månad för att se hur covid uppför sig. Är det så att vi hamnar i samma läge som Frankrike, Italien och en del andra länder med många nya fall eller fortsätter vi på den betydligt lugnare linje som vi nu ser. Det vet vi inte.
https://www.dn.se/sverige/tegnells-forklaring-darfor-dog-sa-manga-tidigt-i-sverige/
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Finns lite delar av det där i Expressen med. Verkar rimligt att länder som haft en kraftig våg med influensa nyligen har färre andel med multisjuka kvar som kan drabbas senare, och tvärtom. Förklarar väl varför det tex i Region Östergötland var väldigt många äldre äldre som hängde på gärdsgårn och dog i och med Covid-19.

Så kan det vara och då gäller det att bromsa smittan ännu hårdare.

Gör inte Tehnell en jämförelse med våra nordiska granna i repporteget också? Men det förutsätter då att dessa läder haft en liknande smittspridning. Vilkte man ju inte haft.
Så en liten delförklaring kanske men inte mer. Fortsatt gället Mindre smitta mindre död-
 
A
Ulltand Ulltand skrev:
Så kan det vara och då gäller det att bromsa smittan ännu hårdare.

Gör inte Tehnell en jämförelse med våra nordiska granna i repporteget också? Men det förutsätter då att dessa läder haft en liknande smittspridning. Vilkte man ju inte haft.
Så en liten delförklaring kanske men inte mer. Fortsatt gället Mindre smitta mindre död-
På samma sätt gäller färre rökare färre döda, färre cyklar färre döda, mindre alkohol färre döda, färre bilar färre döda, färre sjöar färre drunknade, mindre övervikt färre döda.

Det är inte nolltolerans på allt som kan leda till döden, det är snarare riskhantering. Någonstans finns en gräns för hur långt man går för att undvika risker. Vissa tycker man ska gå väldigt långt för vissa risker, andra tycker inte man ska gå lika långt.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Ja, varför står inte alla lockdown- och munskyddsförespråkare på barrikaderna och kräver totalt tobaks- och alkoholförbud?
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Det finns en här som borde kunna svara på det....
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Jag skulle vilja sträcka mig så långt och konstatera att det finns farligare saker än corona. Bilkörning borde. Vara farligare, om man räknar med skadade... Så blir det ett rejält lidande.
Men jag tror inte munskydd hjälper...:D
Där emot så rådet att hålla avståndet är perfekt och hygien. Det är. Viktigt med rena händer;)
 
harry73
B Byggdjuret skrev:
Bilkörning borde. Vara farligare, om man räknar med skadade... Så blir det ett rejält lidande.
Men jag tror inte munskydd hjälper...:D
Där emot så rådet att hålla avståndet är perfekt
Ja, så länge man håller tillräckligt avstånd från andra personer, bilar och övriga (hårda) föremål, borde bilkörningen vara ofarligt. Problemet börjar när man kommer för nära.
 
harry73 harry73 skrev:
Ja, så länge man håller tillräckligt avstånd från andra personer, bilar och övriga (hårda) föremål, borde bilkörningen vara ofarligt. Problemet börjar när man kommer för nära.
Som med corona...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.