Vad kan i grova drag Grusvägen till huset tänkas kosta ?
Ca 200m 4m bred ,normal åkermark.
 
För 275 000 + moms får vi:

250 meter väg (nergför brant berg, svårtillgänglig skog). Sprängning för ca 100 000 ingår. Geoduk och 10 cm väggrus ingår. 5 vägtrummor för dränering ingår. Tillkommer gör avverkning.

Vi trodde det skulle kosta betydligt mer med tanke på den svåra tillgängligheten till fastigheten.

/jesper
 
Intressant att höra. Vi ska dra en 60 meter väg samt dra VA under (?) vägen. Marken är nästan slät. Dock måste ca 4 träd tas bort samt lite buskage.

500 000 hade Götenehus uppskattat det till. Undrar just vilken valuta dom räknade i.
 
Postman skrev:
Intressant att höra. Vi ska dra en 60 meter väg samt dra VA under (?) vägen. Marken är nästan slät. Dock måste ca 4 träd tas bort samt lite buskage.

500 000 hade Götenehus uppskattat det till. Undrar just vilken valuta dom räknade i.
500000:- !! Shit det låter dyrt.. Jag tänkte anlita en som gräver och använda befintligt grus (så långt som det går) , sen har jag fixat torkvira som underlag. Snackat med en kille som gör skogsvägar, och på min mark är detta sätt helt ok.. Priset , ja det ska inte bli så högt har jag tänkt mig. ;)
 
Har fått lite bättre priser från andra.Dessutom börjar jag fundera på hur mycket som behöver göras. En stor del av "vägen" finns redan eftersom det ligger massa sprängsten där.
 
Hemmakatten
Vi ska göra infart samt ca 150m grusväg över ängsmark. I samband med detta dras rör för el och tele. Vår budget ligger på max 50.000kr för detta och enligt de kontakter jag haft med grävare räcker detta bra.

En fråga. Kan man dra el och tele i samma rör? Vi vill också ha belysning längs vägen. Har fått för mig att stora inkommande elkabeln måste gå raka vägen till elcentralen. Måste man dra ny ledning från elcentralen tillbaka ut till gatubelysningen, eller hur gör man?
 
Hej!

Vi ska ha en väg, ca 100 m, på fast "vanlig" åkermark och jag tänkte, (i min snålhet?), lägga markduk 4 m bred direkt på åkerjorden och därefter ca 30 cm väggrus ovanpå denna. Diken behövs inte då och gräva slipper man. Bra eller hur??

Varför borde vi gräva bort åkerjorden först och vara tvungen att fylla ännu mer dyrt grus och dessutom gräva diken i stället?

 
Kolla bara upp att dom gör vägen på rätt sätt. Dvs stora sten i botten och mindre ju högre upp du kommer. Vägen sätter sig efter 2 år ungefär och är det dåligt gjort, lär Du få fylla på grus till förbannelse....

Samt att dom inte fuskar när dom drar V/A ledningar i vägen. Dvs när det kommer berg, då lägger dom slangar och rör på berget, vilket gör att det kan frysa där.

Samt att dom använder rätt storlek på dräneringsrör. Det gjorde dom inte hos oss.

Få allt specat och kontrollera med en fack kunnig. Själv står man ju där som en ..... ::)
 
Hemmakatten
Har ju läst alla kloka råd här om vägbygge. :) Vår mark är ganska platt ängsmark. Den grävare vi varit i kontakt med föreslår att vi skalar bort 20 cm av matjorden, geoduk, lägger på 0-63 (?) mm i ett lager av 30 cm. Gräver diken bredvid och i dikesslänten läggs rör för el och tele. Låter alla maskiner o lastbilar åka fram och tillbaka under bygget för att vägen skall sätta sig. Sedan när bygget är klart så läggs 10 cm 0-15 på toppen med lutning ut från mitten. Några dräneringsrör nämnde han inte alls. Måste man alltid ha det? Hur låter detta, ni som vet?

Sen undrar jag fortfarande hur man gör med el o tele? Börjar misstänka att de ska ligga i olika rör. Och hur gör man med el för att få belysning längs vägen?
 
El och tele lägges i olika rör oftast gula rör för el och orange för tele.
Normalt drar du inkommande huvudmatning till ditt elskåp där mätaren sitter, därifrån kan du sedan fördela ut anslutningarna. I princip blir det nog som du säger att du först går hela vägen till huset och sedan tillbaka till vägbelysningen.
 
Hemmakatten skrev:
Har ju läst alla kloka råd här om vägbygge. :) Vår mark är ganska platt ängsmark. Den grävare vi varit i kontakt med föreslår att vi skalar bort 20 cm av matjorden, geoduk, lägger på 0-63 (?) mm i ett lager av 30 cm. Gräver diken bredvid och i dikesslänten läggs rör för el och tele.  Låter alla maskiner o lastbilar åka fram och tillbaka under bygget för att vägen skall sätta sig. Sedan när bygget är klart så läggs 10 cm 0-15 på toppen med lutning ut från mitten.  Några dräneringsrör nämnde han inte alls. Måste man alltid ha det? Hur låter detta, ni som vet?

Sen undrar jag fortfarande hur man gör med el o tele? Börjar misstänka att de ska ligga i olika rör. Och hur gör man med el för att få belysning längs vägen?
Hej!

El och tele ska ligga i olika rör ja. Antingen lägger du dem i var sitt rör, gul för el och orange för tele, eller så lägger man en sandbädd med kablarna i och skyddsband ovanför. Men rör är nog enklast.

Till gatubelysningen får du lägga kabel från huset (din elcentral) och till gatubelysningen. Enklast lägger du med en elkabel när du gräver in el och tele till huset, och där varje stolpe ska stå så lägg ut en extra sväng med 2m extra kabel. Alternativt lägger du en slang med dragsnöre.

Tänk bara på att du inte kan dra kablarna hur långt som helst i rören. Det börjar gå tungt efter ett tag.. Komma med el/tele-killarna om hu långt som funkar.
 
Hemmakatten
Tack, Magnus!
Uppskattar alla dina expertråd i de olika trådarna här i forumet. :) . Hade du varit verksam i Sthlmstrakten hade du definitivt haft en del markjobb och konsultjobb. ;) ;D
 
Hemmakatten skrev:
Tack, Magnus!
Uppskattar alla dina expertråd i de olika trådarna här i forumet.  :) . Hade du varit verksam i Sthlmstrakten hade du definitivt haft en del markjobb och konsultjobb.  ;) ;D
Tack, roligt att jag kan hjälpa till! =)

Det finns säkert många i dina hemtrakter som kan det här också, problemet är kanske att de inte har tid eller inte har det som sin verksamhet att rådge människor.

Har du något mer du undrar så finns jag på forumet eller på mail.

//Magnus
 
Hemmakatten
Magnus_Nordmark skrev:
i dina hemtrakter....
Alltså, jag är ju till hälften småländska, och alla min småländska släktingar är från Jönköpingstrakten.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.