A men dags igen för en fråga inom detta evighetsprojekt då (Det går framåt iaf) .

Väggarna är grundmålade (Alcro kraftgrund), golvsockel och dörrfoder är på plats o dessa är grundmålade (kvistgrund) och strukna 1 gång vardera med Nordsjö snickerifärg. Väggarna ska slutstrykas med Beckers living väggfärg. Men innan slutstrykning ska vi dra latexfog runt foder o lister samt emellan tak o vägg (taket målat med alcro takfärg). Hade ni målat fodren/listerna först eller väggfärgen först? Maskera eller måla på frihand? För-/nackdelar? Jag är lite skraj att snickerifärgen ska släppa från Latexfogen när jag drar bort maskeringen (alltså om jag först målar tex fodren, maskerar o målat väggfärg sist). Kan tillägga också att jag tänkte grunda latexfogen med alkydfärg innan slutstrykning. Hoppas det inte blev för rörigt i beskrivningen :)
Tack på förhand!
 
  • Gilla
akerenyi
  • Laddar…
Jag har exakt samma fundering, hur gjorde ni till slut?
 
  • Rullar med gula Tesa-maskeringstejp för precisionsarbeten inom måleri.
A akerenyi skrev:
Jag har exakt samma fundering, hur gjorde ni till slut?
Vi fogade mellan list o vägg innan målning av sista lagret på listerna. Maskerade då ovanför listen så att det inte skulle bli kluddigt på väggen. Sen maskerade vi listerna innan vi målade väggarna. Det blir ju en del jobb med maskeringen och resultatet blir kanske inte exakt prima överallt men tycker resultatet blev fint ändå och blir det aningens ojämnt syns det ändå inte från huvudhöjd :rofl:
 
  • Nymålad vit list mot en texturerad grå vägg ovanför en brun skyddspapp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack så mycket för svaren! Jag har precis lagt fogen efter att ha grundmålat och finslipat listerna. Nu blir det två ggr måla listerna, sedan maskera och köra en sista vända på väggen. Trixet blir såklart att maskera rätt :thinking:
 
A akerenyi skrev:
Tack så mycket för svaren! Jag har precis lagt fogen efter att ha grundmålat och finslipat listerna. Nu blir det två ggr måla listerna, sedan maskera och köra en sista vända på väggen. Trixet blir såklart att maskera rätt :thinking:
Hoppas det blir fint :) Håller också med föregående talare om att det är värt att lägga några extra pengar på bra maskeringstejp!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag bumpar den här tråden lite! Tyckte det blev väldigt snyggt det du gjorde! :)
Håller precis själv på en tak-vägg-list-kombo och blir inte riktig klok på ordningen. De trådar jag hittar handlar också oftast bara om fog mot list.

Gjort:
Tak: Grundat med isolerfärg (Kraft grundfärg)
Väggar: Förberedd för tapetgrund

Att göra:

Tak: spackla/slipa ➡ måla x2
Väggar: tapetgrund ➡ spackla/slipa ➡ måla x2
Lister: spackla/slipa ➡ måla x2
Fogar: fogar mellan tak/vägg samt vägg/list

(Dörrfoder och golv kommer jag ta i ett senare skede.)

När lägger jag alltså fogarna? Och jag vill inte måla ned kanten på väggen från taket, utan ha så tydlig kant som möjligt i vinkeln. Färgerna är dessutom ganska kontrasterande.
 
  • Hörn av ett rum med omålat tak och förberedda väggar för tapetering, med synlig fog och trälist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JohanVSF skrev:
Jag bumpar den här tråden lite! Tyckte det blev väldigt snyggt det du gjorde! :)
Håller precis själv på en tak-vägg-list-kombo och blir inte riktig klok på ordningen. De trådar jag hittar handlar också oftast bara om fog mot list.

Gjort:
Tak: Grundat med isolerfärg (Kraft grundfärg)
Väggar: Förberedd för tapetgrund

Att göra:

Tak: spackla/slipa ➡ måla x2
Väggar: tapetgrund ➡ spackla/slipa ➡ måla x2
Lister: spackla/slipa ➡ måla x2
Fogar: fogar mellan tak/vägg samt vägg/list

(Dörrfoder och golv kommer jag ta i ett senare skede.)

När lägger jag alltså fogarna? Och jag vill inte måla ned kanten på väggen från taket, utan ha så tydlig kant som möjligt i vinkeln. Färgerna är dessutom ganska kontrasterande.
Hej!
Spännande projekt, resultatet kommer säkert bli mycket snyggare än vad det är nu ;)
Jag tänker att man ska alltid gå uppifrån ner. Frågan är om du kan ta bort listerna för det blir absolut snyggast så. Täcka golvet först, sedan skulle jag spackla & slipa både tak och vägg. Vill du grunda med grundfärg gär det först på både tak och vägg. Sedan målar man taket först, då behöver man inte tänka så mycket på väggen, större droppar av takfärgen bör man torka bort såklart. När taket är färdigt sätter man upp maskeringstejp på taket och målar tejpen med takfärgen också, då får du fina skarpa kanter. Sedan målar man väggen två gånger och drar av maskeringen direkt, innan andra strykningen är torr så att kanten blir fin. Om du kunde ta bort listerna så målar man de först separat och sedan sätter de tillbaka. Sedan går man på med fog mellan list och vägg. När fogen är torr kan man maskera väggen ovanför, måla tejpen med väggfärg och sedan går man över fogen med listens färg. Alternativt kan man maskera ner listen och måla fogen med väggfärg men någon färg måste på fogen, annars samlar det massa damm.
Lycka till ;)
 
Ok..
Tack för insiktsfulla tips! :)
Listerna sitter som 17 med långa gamla rejäla spikar (50-talshus) så jag tror de får sitta. Får lägga kvarts eller smyglist sedan när det är dags för golv.

Men om man ändå ska maska och måla fogarna borde man inte lägga dem innan man målar då (fast efter grundfärg)? Känns som om det blir dubbelarbete med maskering annars.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.