Hej. Bygglov för att göra om garaget till boyta är klart. som det ser ut just nu är måttet 2,4 ifrån plattan till takstolen 2,4.
Så kommer japa golvet in Och bygger på ett par centimeter plus att innertaket kommer till. Så även där förlorar jag ett par centimeter.

Så nu till min fråga:

Jag har 6 fackverk takstolar nu och 4 av dem skulle jag vilja modifiera till A-takstol så underarmen kommer upp 10-20 centimeter.

Jag har kontaktat ett par Bygglovsritningsfirmor och väntar svar.
En byggfirma. (Snickare)

tror ni att det är bäst att gå igenom snickaren eller ingenjörsfirman för att detta ska gå smidigast till?
Eller göra om detta själv
 
J Jonas Haglund skrev:
Hej. Bygglov för att göra om garaget till boyta är klart. som det ser ut just nu är måttet 2,4 ifrån plattan till takstolen 2,4.
Så kommer japa golvet in Och bygger på ett par centimeter plus att innertaket kommer till. Så även där förlorar jag ett par centimeter.

Så nu till min fråga:

Jag har 6 fackverk takstolar nu och 4 av dem skulle jag vilja modifiera till A-takstol så underarmen kommer upp 10-20 centimeter.

Jag har kontaktat ett par Bygglovsritningsfirmor och väntar svar.
En byggfirma. (Snickare)

tror ni att det är bäst att gå igenom snickaren eller ingenjörsfirman för att detta ska gå smidigast till?
Eller göra om detta själv
 
Tomture61
1. Du måste söka bygglov för att förändra bärande delar i en byggnad
2. Vet ej hur händig du är och vad du har för maskiner
3. Ingenjörsfirma låter vell bra om du utför operationen själv
 
Vad har du för spännvidd på garaget? Fackverk kan vara ett sätt att få ned nockhöjden, längre spännvidd och eller klenare dimensioner än vad en traditionell A-stol innebär. Detta är ett ingrepp som innebär bygglov om man ändrar på konstruktionens bärande delar.
 
Redigerat:
Spelar det någon roll om det blir 2,35 i takhöjd då?
 
K
Bra att så många påpekat att du behöver bygglov, så du inte missar denna oerhört viktiga punkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.