Jo jag HAR sökt i forumet och hittar idel ädel beröm! Men i alla fall, berätta för mig ni som har erfarenheter! :D Har pratat med en väldigt trevlig säljare där. Snart har jag nog för många trevliga leverantörer och välja mellan tror jag... :-/ Men kul är det! :D
 
Säljaren på Vallsjöhus (Mattias) var den enda "normala" säljaren vi mött under vårt husletande tycker jag. Annars har det mest varit lite halvotrevliga halvslöa typer som efter mycket tjat skickar en offert och sedan aldrig mer hör av sig.

Sen betyder ju inte en bra säljare automatiskt ett bra hus, och i vårt fall blev det ingen affär med dem.

Vallsjöhus ville inte sälja till oss då de skulle sluta att bygga arkitektritat och satsa mer på typhus. För vår del hade det kanske inte blivit något ändå, vi ville egentligen bara köpa en stomme och inte en byggsats med golv, toalett, kök etc. Men annars så låg det högt på listan tills de avfärdade oss!
 
Det är Mattias jag pratat med också och han är ju jättetrevlig! Det är det här med delad entreprenad som skrämmer mig en aning... :-/ Jag vill så gärna veta EXAKT vad det kommer att kosta! :-/ Och att det inte kommer någon och helt plötsligt vill att jag ska ordna en hjullastare inom en timme. Eller tittar anklagande på mig och undrar vart man ska gå på toa för att jag som byggherre borde ordnat det. Eller skickar en faktura dubbelt så stor som avtalat för att det finns ett kryphål i kontraktet. Eller sinkar hela bygget genom att inte göra sitt arbete klart i tid och vägrar betala vite. Eller att grunden inte passar ihop med huset och alla skyller på alla och vi förlorar en massa pengar och huset får gå halvfärdigt på exekutiv auktion och alla tycker jag är dum i huvudet och vi får skiljas och jag får diska i resten av mitt liv. Eller eller eller...

Vårdintyg någon?

:-/ :-/ :-/
 
Jag har inte heller byggt något hus med Vallsjöhus. Däremot har jag haft många kontakter med dem. Trots att jag aldrig tycks hitta drömtomten så är de outröttliga på Vallsjöhus, Pelle, Matillda och Mattias är alla bra att prata med.

Jag tror att du bara har gott av att ha en mintre firma att göra med. Du får automatiskt bättre kontakt med dem då du slipper en massa mellanhänder.

Till sist tror jag att du får gå på magkänslan.

Kolla vad Patrik tycker www.patrikservin.com
 
Här kommer en mycket nöjd VallsjöHus kund, vi har haft en del strul under resans gång, framförallt med entreprenören men också lite leveransförseningar och någon mindre miss i konstruktionen. De bitar som Vallsjö kunde anses vara ansvariga för har reglerats på ett bra sätt utan att relationen har tagit skada, snarare tvärtom.

Vi fick t.o.m en blomsterkvast skickad till oss när vår dotter föddes :D

Det är mot denna bakgrund som jag säger att jag är mycket nöjd, för grabbarna på Vallsjö med Mattias i spetsen har hela tiden stöttat och fixat utan att gnälla det minsta. Ändringar, tillägg, felleverans, oavsett orsak har vi tillsammans löst problemet.

Frågor har vi oftast löst snabbt då alla inblandade sitter på samma kontor.

Vad det gäller kvalitet på bygge och leverans så kan man väl säga att vår KA var i stort sett mycket nöjd även om vissa detaljer kunde gjorts lite bättre / elegantare och jag har väl ungefär samma åsikt.

En kvalitetsparameter som var viktig för oss var att man var villig att verkligen specialbygga, flera andra lämnade offert med div omkonstruktioner.

Vi hade till slut KarlssonHus, Vallsjö och Kungshus som alla kunde följa vår spec och av dessa föll Karlsson bort på sitt omotiverade mycket högre pris, Kungshus jobbar med frisvävande försäljningsagenter som jag inte riktigt fick nån bra kontakt med och dessutom kunde de till slut inte riktigt möta Vallsjö i pris.
Det främsta argumentet för oss att till slut välja Vallsjö var inte priset , det skiljde inte mycket, utan det var en känsla av att man var lite mer intresserad och tog kunden på allvar, jag var inte bara en i mängden. Det här hade Mattias kört som säljarsnack, men det märktes efter ett tag i förhandlingarna att det kanske fanns ett korn av sanning i det också.

Vi fick många frågor från förståsigpåare och vänner och bekanta om det var så förståndigt att hoppa på en liten leverantör som ingen visste något om, men jag gick igenom förutsättningarna och leveransdeklarationer med vår arkitekt/KA och han såg inga bekymmer.
Jag åkte också ner till Hultagård och hälsade på och träffade bl.a konstruktören och gick igenom en del saker med honom direkt, mycket värdefullt.

Leveransen har som sagt i stort funkat bra bortsett från en del strul i början då det blev några veckors försening.

Finns det inget negativt då?
Jo, man hade lite dålig logistik och projektstyrning i början men det blev bättre efter hand.
Man hade nog också lite dålig kommunikation med entreprenören som vi anlitade på rekommendation av Vallsjö, detta tillsammans med en i övrigt slarvigt utförd entreprenad gjorde att vi började fundera över om vi trots allt gjort bort oss.

Om jag var i husköpartagen skulle jag definitivt kolla med Vallsjö men vara försiktig med byggentreprenören KGB i Knivsta. Jag vet att andra är nöjda med honom, men jag skulle inte göra om det valet. Jag skulle tippa att han inte vill ha mig som kund igen heller ;)





 
Vad SKÖNT att höra! :D Vallsjö ligger aningen högre än andra jag rpatat med, men det KÄNNS bra att ha med dem (Mattias) att göra. Och bättreo ch bättre känns det ju nu. Där vi ska bygga, i Mariestad, har de inga entreprenörer i dagsläget då det är "obruten mark" för dem. Jag håller på som bäst att leta upp "byggjobbare" inom olika områden via Eniro, och skall väl börja ta referenser sen så smått. det kan nog lib rätt bra det här! :D

Vet du förresten hur pass förhandlingsbara deras priser är?
 
Har faktiskt ingen större koll på förhandlingsläget, vi köpte ju bara ett skal av dem med en massa löst byggmaterial så det fanns inte så mycket att spela på, men visst går det att diskutera. Det är oftast lättare att få med lite mer än att sänka priserna.

Vi förhandlade oss bl.a till att få med färdigstruken ytterpanel, d.v.s de målade planka för planka på fabrik innan de spikade fast dem. Sen slutströk vi på plats en sista gång.

Det var värdefullt för oss av flera orsaker, dels slipper man de vita krympränder som blir när panelen torkar isär samt att måla panel på tvåvåningshus är måttligt roligt.

Det var ingen jättekostnad för dem att langa med men värt mycket för oss, sånt kan man fundera på.

Lycka till :)
 
Fia, jag har mailat till dig ett tipps som jag har fått i min tur! De ligger väl inte så långt ifrån mariestad. Värt att kolla i alla fall.
 
Tack för tipset! Sett deras skylt på ett annat bygge, ska skriva upp dem på min lista. Tack igen! :D
 
Hej!

Ser att ni skall bygga med A-Hus, som det ser ut kommer vi oxå att göra det. Vad har ni för erfarenheter när det gäller pruta? När vi försökte blev det tvärnit vid ca 1,5% men vi skall träffas igen.

Mvh
mala
 
Husnisse:

Ursäkta en som inte känner till området eller mannen i Norköping.

Var ditt inlägg, beröm eller ett varningens finger?

Du får gärna beskriva orsaken.
:D ???
 
Flera av Vallsjö-pojkarna är f.d trivselhusfolk och det är inget som man har mörkat, men var det nåt speciellt med Norrköping ???
 
Är det inte ganska ointressant att veta var de kommer ifrån?
Huvudsaken måste ändå vara hur de är att ha att göra med som avgör!
 
Rodge68 skrev:
Är det inte ganska ointressant att veta var de kommer ifrån?
Huvudsaken måste ändå vara hur de är att ha att göra med som avgör!
Är det ett relativt nystartat företag, som Vallsjöhus är, kan det ju vara intressant att veta att de som jobbar där inte är arbetslösa IT-konsulter utan har jobbat i branschen tidigare. Sen kan det ju kännas bättre om de jobbat på ett företag som har god renomé än om de jobbat på ett företag som har klantat sig vid varenda bygge.

När vi köpte vårat Vallsjöhus så framhöll de att de jobbat på Trivselhus tidigare som något positivt. Och det var precis så vi uppfattade det.
 
Okey, då ändrar jag mig. Det kanske inte är ointressant var de kommer ifrån.
Men det är minst lika viktigt att få referenser på olika byggen de utfört och att man själv tar reda på så mycket man kan om företaget före man skriver kontrakt.

Man kan ju komma från ett välrenomerat företag, utan att det är någon garanti! Men jag tycker att det är bra att de framhåller att även T-H gör bra hus. Finns inget värre än säljare som endast kan framhäva sin produkt genom att vara nervärderande om andras.

Patrik, när kommer det fler bilder på din hemsida? Är det fullt upp med annat nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.