Hej! Har natursten i några av murarna i min trädgård. Något som tidigare ägare var förtjusta i. De har staplat stenarna på varandra och de är väldigt vackra för ögat. Speciellt de med mossväxt på. Vissa av dessa murar fungerar som stödmur. Nu till mitt (frugans) problem.
Mössen älskar att gömma sig i skarvarna mellan stenarna. Har sett många möss springa in och ut ut dessa håligheter mellan stenarna. Tror att de gräver gångar bakom stödmurarna och. Även om möss också är guds varelser så kan de gärna få bo någon annanstans än i min stödmur. Hur får jag dem att ”flytta” därifrån?
mössfällor har jag testat. Har väll fått någon här och där. Men populationen verkar vara ganska stor..
 
Varför måste de flytta? De ger mig glädje när jag sitter i bastun och betraktar de små liven kuta fram och tillbaka i den hundraåriga mossbelupna muren som avgränsar kohagen.

Men när jag vintermatade småfåglarna råkade jag utfodra även råttorna i muren och då kontaktade jag faktiskt NoMore. Men små möss... De är ju så gulliga...
 
  • Gilla
godivaex och 2 till
  • Laddar…
Ett par dugliga katter är väl det effektivaste och troligen det enda som funkar.
alternativt huggorm eller iller.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Varför måste de flytta? De ger mig glädje när jag sitter i bastun och betraktar de små liven kuta fram och tillbaka i den hundraåriga mossbelupna muren som avgränsar kohagen.

Men när jag vintermatade småfåglarna råkade jag utfodra även råttorna i muren och då kontaktade jag faktiskt NoMore. Men små möss... De är ju så gulliga...
Ja du, varför måste de flytta? De frågade jag frugan också. Hon blir helt skräckslagen varje gång hon ser de, tycker de är obehagliga. Vad ska man säga! Kärringen är från vettet! Men jag orkar inte med en till middag med klagomål över att mössen gör att hon inte vågar sig ut i trädgården efter solen gått ner.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ett par dugliga katter är väl det effektivaste och troligen det enda som funkar.
alternativt huggorm eller iller.
Katter, tyvärr är kärringen mer rädd för katter än för mössen! De tycker hon är extremt obehagliga.
 
J Johan41 skrev:
Katter, tyvärr är kärringen mer rädd för katter än för mössen! De tycker hon är extremt obehagliga.
Haha, i så fall får du nog hälsa henne att problemet är närmast olösligt.
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Finns det inget medel som man kan hälla över muren som gör att de inte vill bo där längre?
 
J Johan41 skrev:
Finns det inget medel som man kan hälla över muren som gör att de inte vill bo där längre?
Betong?

Nä allvarligt, möss är ett helsike om man inte vill dela tillvaro med dem. Och när allt är testat så återstår bara katt. Den är konstruerad för att lösa sådana här problem. Men då var vi ju tillbaka i grundproblemet... Enklare är nog att ändra på frugan. Fobier går att behandla ganska framgångsrikt.
 
Våran katt här hemma lunkar så sakteliga bort till stenmuren vareviga dag och trycker i sig säkert ett par tre möss om dagen.
Fet är hon också :crysmile:
Katter är ett måste :love:
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Kan man låna en bekants katt i några dagar? Har katten utomhus för det mesta? Efter 1v eller 2v lämna tillbaka katten?
Skulle mössen så småningom komma tillbaka?
 
Det finns hundraser som tar möss också.
Kanske blir det en hård vinter och mössen reduceras i antal. Ni får hoppas på det.

Vi har näbbmöss i en stenmur. De är ju inte möss egentligen, men lika söta. Dock inte lika bra att äta, fick en av hundarna erfara. :crysmile:

Men vad har ni testat för fällor? Och hur?
Jag har tagit möss i fälla. Det går men man får vara lite finurlig.

Förr sa man att finns det möss finns det inte råttor, vilket iof inte stämmer men kanske kan du säga det ändå till den musrädda. Det funkar på min mor :rofl:
.
 
Det finns alltid möss i en trädgård och det spelar ingen roll om man tar några i en fälla. Utrotar ni hela populationen med något gift så vandrar det snart in en ny familj. De förökar sig så snabbt så det märks inte. Det enda sättet att hålla dem borta är katter. Inte för att katterna äter upp alla utan mössen vill helt enkelt inte bo alltför nära katten.

Vi var utan katt en vinter och då flyttade mössen in under altanen. Nästa vinter hade vi en ståtlig jägare igen och då makade de sig ut till skogskanten igen. En imponerande vandring på ca 5 meter... så katternas effekt är inte fantastiskt stor den heller.

Så tyvärr...din fru får nog lära sig att leva med dem. Så länge de är ute i trädgården gör de ju verkligen ingen skada. Och jag kan inte hitta något dokumenterat fall där de övermannat människor som är ute i sin trädgård efter mörkrets inbrott.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
K
Byt fru till en som inte har alla nerver utanpå huden.
 
H Harmagedon skrev:
kan inte hitta något dokumenterat fall där de övermannat människor som är ute i sin trädgård efter mörkrets inbrott.
:rofl:
 
  • Haha
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.