Hejsan. Har lite plats i trädgården som jag vill fylla upp med härliga äppelträd, kanske aromaäpplen. Vet att det kan ta flera år innan äppleträd ger frukt. Kan man köpa ”vuxna” äppelträd. Som man odlar nu på hösten och ger frukt redan nästa höst? Bor i västra götaland.
Mvh
 
Tror det ska finnas plantskolor som säljer äppelträd som är 5-6 år. Jag är dock inte säker på om det alltid ger frukt första året efter flytt eller om de måste lägga energi på etablering.
 
  • Gilla
Peder90
  • Laddar…
Claes Sörmland
Japp. Det går att plantera nu från oktober så bara att beställa hem till din lokala plantskola. Stort träd är dyrt.
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
Okej härligt! Vart finns dessa plantskolor runt Göteborgs/Varbergs regionen? Någon som vet?
 
  • Gilla
mahlvik
  • Laddar…
Jag har planterat två träd som var 5-6 år, Fredrik och Rödluvan, varav båda bar frukt året efter. Visserligen väldigt få frukter då jag beskär rätt så friskt nu första åren samt kartgallrar ordentligt.

Båda köpta via plantskola, oftast kan det vara någon månads väntetid men ibland kan det finnas träd som beställts men inte hämtats av kund!
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
Klodsmajor Klodsmajor skrev:
Plantagen brukar ha fruktträd på 180cm som normalt sett ger frukt året efter plantering:

[länk]
Okej intressant. En kollega till mig köpte äppelträd på plantagen. Då sa de, enligt honom att träden ger frukt över 4-5år. Men de kanske har större träd
 

Bästa svaret

Rödbo plantskola mellan säve och Kungälv har jag köpt större träd av.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 3 till
  • Laddar…
G gusvo085 skrev:
Rödbo plantskola mellan säve och Kungälv har jag köpt större träd av.
Kanon! Ungefärligt pris på ett stort äppelträd? Om du minns?
 
Stort och stort :) men var väl 2,5meter. 2000 kr men det är 5år sedan.
Nu är det ett riktigt träd som ger bra med frukt!
 
2.5m det är stort i mina böcker:)
2000kr tycker jag är rimligt för ett träd i den storleken. Härligt att höra att du får mycket frukt. Hoppas du gör pajer och juice och annat gott av frukten
 
G gusvo085 skrev:
Stort och stort :) men var väl 2,5meter. 2000 kr men det är 5år sedan.
Nu är det ett riktigt träd som ger bra med frukt!
Fick du frukt första året?
 
  • Gilla
Espen K
  • Laddar…
Jag kan rekommendera att leta efter träd som är märkta med E-planta , dessa är certifierat virus- samt sjukdomsfria. Det betyder ju dock inte att dom inte är mottagliga i framtiden!
 
  • Gilla
Johan41 och 1 till
  • Laddar…
Dottern köpte 5/6-årigt äppleträd. Det var rejält stort men med transporten gick det på ca 5' - transportkostnaden högre än trädet. (Det hade inte kunnat transporteras i personbil med släp.) Det har givit frukt men allmänt har det varit ett dåligt fruktår i våra trakter.
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
J JonasJN skrev:
Jag kan rekommendera att leta efter träd som är märkta med E-planta , dessa är certifierat virus- samt sjukdomsfria. Det betyder ju dock inte att dom inte är mottagliga i framtiden!
Betyder det att om oturen är framme så kan man köpa sjukt träd redan från början i butik?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.