Hej,
Har vattenskada och firman som återställer har haft stora byggtorkar = hög elförbrukning.
Boendet har varit obeboeligt under renoveringen, så ”min” elförbrukning har varit 0kwh.
Är det rätt att försäkringsbolaget endast ersätta mellanskillnaden mellan min normala förbrukning och den faktiska under återställandet?
Eller hela förbrukningen som varit under byggandet?
(Minus fasta kostnader antar jag)
 
Krokben
Ja, min kollega som råkade ut för samma sak fick ersättning. Vill minnas att min far som även råkade ut för detta fick ersättning.
 
  • Gilla
lappmail
  • Laddar…
Vi har haft översvämning i källaren pga skyfall varpå det sattes in en stor avfuktare. Den kopplades in i en elmätare och det den förbrukat ska ersättas.
 
  • Gilla
lappmail
  • Laddar…
Det är vanligt att man räknar fram skillnaden. Men du bör kunna argumentera att din förbrukning varit noll under tiden. Men det beror ju på om du har någon elvärme eller liknande som förbrukar även när du är borta.
 
  • Gilla
lappmail
  • Laddar…
Vi fick ersätta en boende i vår BRF vid en skada, och enligt praxis skulle vi betala mellanskillnaden mellan normal förbrukning och överförbrukningen från avfuktare som rapporterades av saneringsföretaget.
Det var 179kw, totala elpriset räknades fram till 1.36, så ersättningen blev 243:-
Men i detta fall kunde den boende bo kvar i lägenheten.
 
  • Gilla
lappmail
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.