Hej!

gör om i tvättstugan. Sitter frånluft i murstocken nu.
Luft går även från sovrummet till tvättstugan.

har en paxfläkt i rummet bredvid tvättstugan (ingen dörr) samt planerar på att sätta in en till panfläkt i tvättstugan.

kan jag sätta igen hålet i murstocken?
Tack för all hjälp! <3
 
  • Orenoverad tvättstuga med synlig murstock och hål för frånluft, samt väggar med avfallande puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Varför inte bara sätta en fläkt i hålet i skorstenen istället för två fläktar på andra ställen?
 
  • Gilla
seniorkonsult och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Varför inte bara sätta en fläkt i hålet i skorstenen istället för två fläktar på andra ställen?
menar du sätta en paxfläkt i murstocken? Inte tänkt på det, får man göra så?
 
T Tummespik skrev:
menar du sätta en paxfläkt i murstocken? Inte tänkt på det, får man göra så?
Så klart du får.
Är där du skall sätta den. Det är ju en ventilationskanal.
 
  • Gilla
Tummespik
  • Laddar…
Ja till exempel. Ja? Varför skulle man inte få lov att göra så på sin egen egendom? Det är väl inte en rökkanal med en eldstad på våningen ovanför?
 
  • Gilla
Tummespik
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja till exempel. Ja? Varför skulle man inte få lov att göra så på sin egen egendom? Det är väl inte en rökkanal med en eldstad på våningen ovanför?
kommer på mig själv att jag är sjukt okunnig när det kommer till ventilation.
tänkte att det var samma kanal som röken gick i!
Tack det blir ju strålande att sätta en paxfläkt där! :)!
 
T Tummespik skrev:
kommer på mig själv att jag är sjukt okunnig när det kommer till ventilation.
tänkte att det var samma kanal som röken gick i!
Tack det blir ju strålande att sätta en paxfläkt där! :)!
Varsågod.
Skorstenens ventilationskanal som går från källaren ger troligen ett juste grunddrag pga höjdskillnaden. Att sätta en fuktstyrd fläkt där kommer troligen att ge ett bra resultat. Dock är mitt råd att värma källaren på vi tern och torka den på sommaren. Med andra ord: in med en llvp.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Varsågod.
Skorstenens ventilationskanal som går från källaren ger troligen ett juste grunddrag pga höjdskillnaden. Att sätta en fuktstyrd fläkt där kommer troligen att ge ett bra resultat. Dock är mitt råd att värma källaren på vi tern och torka den på sommaren. Med andra ord: in med en llvp.
det är kanske inte helt en källare men en tvättstuga (suterränghus).
Det blir ganska fuktigt där redan och har funderat på att fixa en avfuktare om inte en paxfläkt gör jobbet vilket den säkert inte gör..
 
T Tummespik skrev:
det är kanske inte helt en källare men en tvättstuga (suterränghus).
Det blir ganska fuktigt där redan och har funderat på att fixa en avfuktare om inte en paxfläkt gör jobbet vilket den säkert inte gör..
Alltså en fläkt flyttar luft. Den kommer inte att sänka fuktbildningen eller luftfuktigheten där. För att påverka luftfuktigheten behövs en avfuktare, och för att påverka fuktbildningen behövs spärrskikt eller dränering och behandling av ytterväggens utsida med platonmatta eller isodränskivor.

Så mitt råd kvarstår; in med en llvp och sov gott efter det. Värme under höst, vinter och vår, och torkfunktionen under sommaren.
 
  • Gilla
Tummespik
  • Laddar…
Det blir nog mindre fukt med en pax-fläkt, men frågan är det räcker. Börja så, och sedan kolla om du behöver göra mer.
 
  • Gilla
Tummespik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.