Hej,
Tänkte dela med mig lite om hur jag gjort/inte gjort med en gammal täljstenskamin vi köpt nyligen. Mest för egen skull men kanske nån annan kan få inspiration och tips med.

Den ska användas för mysfaktorns skull men när vi eldade för att testa lite blev stenarna så varma så vi inte kunde hålla handen på dom längre. Vi ska elda med spisbränsle i den så ingen skorsten kommer att anslutas.

Här är utgångspunkten. Vi är nummer 3 att använda den, den rustades upp för ca 10 år sedan enligt uppgift. Handöl står på den och den väger runt 50kg.
Om någon vet hur gammal den kan vara så vore det intressant
Gammal svart täljstenskamin märkt med Handöl inne i ett vitt rum vid glasdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal täljstenskamin märkt Handöl i ett rum med synliga lågor bakom glasdörr, nära ett fönster och ett par bordslampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Kianor
  • Laddar…
Från början hade jag inte några större planer för kaminen men efter att ha upptäckt att alla skruvar (i princip) gick att lossa tog jag isär så mycket jag kunde. Det enda som inte lyckas är nitarna/sprintarna som håller luckorna på plats. Dessa behöver jag såga/borta bort och senare tillverka nya vilket jag inte riktigt vet hur jag ska göra.
Ca 2 Tim med stålborste och det såg ut såhär.
Delar av en isärtagen kamin med skruvar och verktyg på ett smutsigt arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagen efter fick jag veta att det finns blästerskåp på mitt hyfsat nya jobb... tog med grejerna dit iaf. Vakten tittade något misstänkt på mig när jag gick in med grejerna på morgonen :)
Demonterade delar av en kamin placerade i en blå låda, redo för ytterligare rengöring eller blästring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Premiär med blästerskåp och skaplig premiär dessutom.. nästan 2 timmar tog det att blästra allting.
Öppet blästerskåp med olika gjutjärnsdelar inuti efter blästringsprocessen i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har försökt läsa om blästring och gjutjärn och tänkte först inte göra det men de som arbetar i verkstaden sa att det gick och de hade ett ganska smått material att blästra med. Provade på en icke synlig del först och det gick jättebra så alla delar blev behandlade.
Gjutjärnsdelar i ett blästerskåp efter sandblästring, med aningen suddig återgivning och reflexion från en ljuskälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

väl klart så försökte jag i största mån undvika att ta på delarna för att undvika fett som skulle kunna påverka materialet. Vet inte om det är viktigt eller ej men det kändes bra. Skrev även datum och en liten text på en detalj så jag kommer ihåg när denna manöver utfördes.
Blästrade gjutjärnsdelar i ett blästerskåp med synliga sladdar och metallnät, redo för vidare bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På sista bilden syns att kanten har spruckit på bottenplattan. Det var en gammal svetsfogar som brast där vid demonteringen tyvärr. Ytterligare en svetsfogar finns i ett hörn samt en liten liten spricka i ett annat så bottenplattan verkar var lite skör.. Svetsa i gjutjärn är svårt men min allt-i-allo granne kommer hjälpa mig med detta så det ska lösa sig det med kommer inte ihåg nu men det är nån särskild elektrod och sen skulle han svetsa en liten bit, hamra och sedan en liten bit igen om jag förstod rätt.
Övriga delar är i bra skick så nu blev det dags för målning. Målarbåset är högst temporärt men fungerar.
Temporärt målarbås med upplyst byggmax kartong, träskiva, sprayburk och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

delarna som blästrats är inte alls dammiga vad jag har märkt så det var positivt tycker jag. Jag har inhandlat värmebeständig färg på sprayburk från Biltema samt bromsrengöring för att detta av delarna innan målning. Spissvärta finns med men det sa en kollega att det kunde färga av sig så nu blev det färg istället.
Lite gammalt balsnöre sträcktes upp i garagetaket och så började jag måla och hänga upp delar på tork.
Ett temporärt målarbås i ett garage, med delar hängande på snören för torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymålade metallstycken som hänger i ett garage med målarutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De ser lite mer gråa ut på bilden än i verkligheten. Lite mattsvart blir det så det blir nog bra.
En burk räckte inte så långt så antingen målar jag för tjockt eller så har det med att göra att hälften av färgen kommer bredvid delen..
Arbetet utförs genom att måla ett lager på en del, ta fram nästa del och spruta bromsrengöring på den för att sedan spruta ytterligare ett lager färg på första delen. 2-3 min står det på burken och jag hamnar nog ungefär där tidsmässigt.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Stenarna som satt runt var i hyfsat skick. Några är kantstötta men så får det vara. Dessa har jag skrapat bort fog/murbruk från, borstat bort sot på insidan samt slipat med fint sandpapper.
Slipad toppsten med plan yta och fasningar, dammspår synliga efter bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renslipad toppsten av taljsten fasad åt olika håll, liggande på ett träblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det dammar rejält så utomhusaktivitet är detta om det inte finns tillgång till munskydd/nån sig av nåt slag.
Jag har beställt polermedel till stenarna med men vet inte om jag ska använda det eller inte.
Finns här någon som använt liknande produkt tidigare?
https://www.skapamer.se/polermedel-...BMKJhidN0_7Z-kpOU6LT4uOHwQfi6SRBoCh3QQAvD_BwE

Såhär ser toppstenen ut efter slipning.
Slipade och rengjorda stentoppar på ett arbetsbord med slipverktyg och damm runtomkring, efter en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

den är plan på toppen och sen fasad åt olika håll om ni förstår vad jag menar. Väldigt lättarbetat så det var roligt att göra finliret med dessa.
 
Ska försöka måla klart allt förutom den trasiga delen och sen är det mest vänta tills den härdat ordentligt och den trasiga biten blir klar Innan ihopsättning igen. För montering så har jag tänkt att klicka ut lite avgaspasta (3 punkter) på varje sten så de sitter ihop lite bättre. Pastan härdar när den blir varm och håller den för avgasrör håller den för kaminen tänker jag.
 
Bara börja måla igen då när jag upptäckte detta...
Två sprayburkar med färg och en knölig papperspåse på ett arbetsbord framför en kartong med BYGGmax-logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag tycker det är väldigt smidigt att det går att beställa på biltema och att dom plockar ihop det. Dock så ställer det ju krav på att jag i detta fall klickar i rätt artikel.. grå färg duger inte så det blev lite skruv o muttervård istället. Sätta fast sakerna i skruvdragaren fungerade bra för att få bort den värsta rosten. Sandpapper och stålborste användes som slipverktyg.
Rostiga skruvar och muttrar utspridda på en mörk träyta, vissa behandlade för att ta bort rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Träplankor målade i grå färg med synlig slitage och rostfläckar ligger på ett golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
Ser ut att bli bra de där;)
 
G OMathson skrev:
Ser ut att bli bra de där;)
Tack så mycket! Just nu känns det som att det kommer att bli ett lyckat resultat.
Jag ska byta ut skruvarna tänkte jag mot nya. Känns bättre när det andra är ordentligt gjort med. Ska bara hitta lämpliga längder och storlekar först..

Ikväll hoppas jag få den trasiga delen lagad och måla färdigt allting så det hinner härda ordentligt tills lördagens eldning.

Är det någon som vet ifall färgen kan avge lukt i början när den är ”ny” eller om man måste bränna in den lite?
 
Nya skruvar införskaffade och senare målade. Grannen kom förbi med den svetslagade bottenplattan så igår em målade jag klart det sista delarna av kaminen.
Nymålade skruvar och brickor uppradade på en plåt i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyss målad svart bottenplatta till kamin, placerad i en verkstadslik miljö med Byggmax-skylt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter 24 timmar kan man utsätta färgen för höga temperaturer står det så ikväll var det dags för montering. Delarna blir inte så varma men tillräckligt för att helt härda färgen iaf.
Bottenplattan fick en behandling av värmepistolen.
Sen var det bara att försöka komma ihåg hur allt varit och göra tvärtom.
Svartmålade delar från en kamin utspridda på grått golv under montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyfärgad och delvis monterad gjutjärnskamin med lösa komponenter på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nysammansatt spis med svart ram och silverfärgade hörn efter värmepistolbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


till slut var den ihop, järnen på sidorna och den övre plattan gick lite trögare att trycka ihop än vad jag minns från tidigare så kanske stenarna hade sina ”speciella” platser. Jag satte de finare på sidorna och de lite kantstötta baktill.

en veckas kvällsjobb och resultatet blev bra tycker jag. Det som återstår är en eventuellt polering samt hitta en rektangulär behållare som får plats där vi kan ha spisbränslet i.
Renoverad svart gjutjärnskamin med ny färg, står på mörkt golv mot ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PNO och 3 till
  • Laddar…
Sista (tror jag) uppdateringen av kaminen. I dagsläget så har vi använt dotterns kastrull från IKEA som behållare till etanolen men det var mest för att testa så nu har jag köpt en ny behållare.
Rostfritt matlådebehållare placerat i en kamin för att hålla etanol, modifierat för att passa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev en matlåda i rostfritt från Biltema. Jag fick karva lite i stenen på sidan för att den skulle få plats men det sitter ordentligt så det känns bra.
Matlåda i rostfritt med handritade mått och skiss för att konvertera till kaminbehållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

när jag visste att den passade så skulle jag ta upp hål i locket där elden ska komma upp samt fixa ett lock som går att dra över för att släcka elden. Ovan skiss gjordes på ett fiskpinnepaket..

dagen efter så fick jag hjälp med att ta fram en bit efter mallen och resultat blev enligt nedan. Jag har målat den svart nu med så får vi se om färgen håller för värmen eller ej framöver..
Rostfri matlåda modifierad för etanolbrännare med justerbart och släckbart lock, på blått underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anpassad rostfri matlåda med utskuret hål och glidbart lock för användning som behållare i en etanol-kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Locket glider fram o tillbaka så det går att justera lågans storlek samt släcka helt. En liten krok ska bockas till för att justera locket sen är det nog klart..
 
Idag hittade jag en mässingsstång som bockades till så jag kan öppna/stänga locket med den så nu är nog allting klart. Stången får plats i asklådan längst ner så det var smidigt. Locket som jag skjuter fram o tillbaka målade jag och det hade fastnat lite märkte jag nu efter dryga 2 timmars eldande. Får se hur det beter sig nästa gång.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Riktigt coolt projekt måste jag säga. Perfekt att ha som mysigare alternativ till infravärme. Hur mycket etanol lägger du i och hur länge brinner det?
 
joakim_j joakim_j skrev:
Riktigt coolt projekt måste jag säga. Perfekt att ha som mysigare alternativ till infravärme. Hur mycket etanol lägger du i och hur länge brinner det?
tack för det
Matlådan rymmer 9dl utan att spilla över och sen får den brinna i 4 timmar ca. När jag släcker är det torrt i botten men glasfibern är fuktig fortfarande. Man får nog trimma in det med hur stor öppning för lågan man har.
Nu är det ju ganska ljummet men uterummet på ca 4x6m blir 25 grader så det bör fungera utan infran ett bra tag till..
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.