Har inte haft av täcket på ett tag och lagt i klorpuckar i breddavloppet lite på måfå (8x4 m pool)

Men nu blev det ju rysligt varmt och vi tog av täcket igår. Vattnet är helt mjölkigt vitt. Mätte och det fanns inget klor i vattnet öht och pH var lågt (typ 6.5).

Körde i pH Plus och ett kg snabbklor och backspolade sandfiltret. Idag såg vattnet lika illa ut, pH är 7.2 men kloret var noll trots gårdagens insats.

Körde i ett kg snabbklor till för en timme sen, och döm om min förvåning så var kloret noll igen redan efter en timme!

Gör jag något fel eller går det verkligen åt så mycket klor när vattnet blivit kasst? Jag får handla mer klor imorgon, för nu har jag inte mer hemma
 
Oskarp bild av en blågrön yta med diffust ljus i övre vänstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet ej exakt men hur många kubik rymmer poolen totalt
1kg klor kanske Inge märks i hela volymen.

har du testat det fria kloret
Högt fritt klor så visar testen fel på det bundna kloret

Vad har du för pH, Alkalinitet eller TA.
Högt Alkalinitet eller TA ger grumligt vatten.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
wrang wrang skrev:
Er ej exakt men hur många kubik rymmer poolen totalt
1kg klor kanske Inge märks i hela volymen.

har du testat det fria kloret
Högt fritt klor så visar testen fel på det bundna

Vad har du för pH, Alkalinitet eller TA
Testen visar bara fritt klor och det är noll efter två kilo snabbklor. pH är 7.2 och alkalinitet är 80.

poolen innehåller ca 50 m3
 
Kör du med chock klor pulver eller snabbklor pulver eller rent klor.

klor är en färskvara
 
Redigerat:
wrang wrang skrev:
Kör du med chock klor pulver eller rent klor.

klor är en färskvara
Så här ser burken ut! Den inköptes i våras någon gång
Burk av AniKlor Super Boost Pool Granular för poolvård, 2,5 kg storlek, på en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter som gammalt klor
Står 200gram/10000liter
2gram är väll 100 liter

testa med detta å se hur det blir med doseringen.
Chock klor
Chock klor till vinterstängning och vårstart samt underhålls dosering. Används för att snabbt få rätt klornivå i vattnet, tar effektivt bort föroreningar och alger. Blandas upp med vatten och hälls sedan framför inloppet. Dosering vid chock klorering ca 200 gram per 10 m3 vatten.
ska du stänga ner för vintern?
 
Klor i granulatform blir inte gammalt på så kort tid. Jag använder samma burk i flera år utan problem...
 
wrang wrang skrev:
Låter som gammalt klor
Står 200gram/10000liter
2gram är väll 100 liter

testa med detta å se hur det blir med
ska du stänga ner för vintern?
Det är så varmt (27 grader i luften idag i Malmö) så vi var sugna på ett dopp. Men det blev inget med det.

Oavsett så kan det inte se ut så här när jag skall stänga ner. Åker och köper fräscht klor imorgon och doserar tills jag ser något på stickorna.
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Klor i granulatform blir inte gammalt på så kort tid. Jag använder samma burk i flera år utan problem...
Jag tolkar det som att allt klor jag hällt i hittills har direkt reagerat med algerna/bakterierna och då syns inget på stickorna (?)

Det som är underligt är att partiklarna inte verkar kunna filtreras bort. Vid backspolningen kom det inte mycket skit ut.

pH mätningen jag har är mycket exakt (jobbar på ett labb..). Klor, Alkalinitet och CA mäter jag med dessa stickor

Förpackning av Aquachek teststickor för pool för att mäta klor, alkalinitet och CA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du nu haft i 2 kilo på ett dygn skulle jag nog vänta lite och se vad som händer. Det motsvarar ju två "vårstarts-chockkloreringar" med detta granulat. Det kan omöjligen finnas skräp kvar i poolen nu.

Backspola inte mer än du måste, filtret fungerar sämre direkt efter backspoolning.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om du nu haft i 2 kilo på ett dygn skulle jag nog vänta lite och se vad som händer. Det motsvarar ju två "vårstarts-chockkloreringar" med detta granulat. Det kan omöjligen finnas skräp kvar i poolen nu.

Backspola inte mer än du måste, filtret fungerar sämre direkt efter backspoolning.
Slängde i fyra klorpuckar igår kväll. Mätte värdena igen och nu hade pH sjunkit från 7.2 till 6.9 och fritt klor är fortfarande noll.

Löste upp en puck i kranvatten för att kolla att stickorna är OK, och de blev mörklila.

Har haft pool i fyra år och aldrig varit med om detta innan. Men jag antar att det enda jag kan göra är att hälla i mer klor och pH Plus.

pH är alltid drivande nedåt i min pool. Gör igång på 2-3 hinkar pH Plus per säsong, har aldrig justerat pH nedåt
 
Klorpuckar ska du ev vara försiktig med eftersom dessa innehåller cyanyrsyra som på sikt leder till klorblockering. Chockkloret är bättre i det avseendet.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Klorpuckar ska du ev vara försiktig med eftersom dessa innehåller cyanyrsyra som på sikt leder till klorblockering. Chockkloret är bättre i det avseendet.
Stickorna visar nära noll även på cyanyrsyra. Tror poolen späds mycket av allt regnvatten
 
Åkte till poolaffären igår och köpte 2.5 kg klorgranulat, en dunk algmedel och en hink pH plus. Slängde allt i poolen.

Idag kan jag mäta klor på stickan (runt 5 ppm) och pH är strax över sju. Vattnet är inte helt klart än men betydligt klarare än innan.
Tror problemet är löst!
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.