Blueline
Hej på er!

jag har renoverat upp ett gammalt uthus (läs isolerat och satt värmekälla) och behöver sätta in ventilation.

Rummet är 3,5x5 meter med takhöjd i nock på 4 meter. Var bör ventilationen placeras, in respektive utblås?

Ha det fint!
 
En frånluftsfläkt på taket. Friskluftsintag vid värmekällan.
 
Blueline
Tack. Har en pax badrumsfläkt till övers. Vart kan jag sätta den mest lämpligt?
 
Den hamnar i fasad i sådant fall. Jobbar i branschen och är motståndare till allt som likar en paxfläkt. Men ska den användas skulle jag sätta den och friskluftsintaget på motsatt sida. Paxfläktar orkar knappt stå emot vinden så ibland kommer det vara ”friskluft” genom den.
 
Blueline
Förstår det, och har hört det innan. Det är dock bara ett uthus men behöver någon form av ventilation.

så inblås ovanför element (vid fönster?) och utblås diagonalt över rummet?
 
Ja!
 
Ett tips, (som jag har givit i andra trådar) är att sätta in en självreglerande ventil för tillluften (velco eller liknande). Den ger mer luft när det är varmt ute och stryper luften när det är kallare (för att helt stänga när det blir för kallt, -10˚ som standard). Dom brukar man bara behöva ställa in efter att man har monterat dom, sen sköter dom sig själva därefter, skönt att inte behöva ändra ventilerna hela tiden.

Och nej, jag är inte knuten till något företag som säljer sådana ventiler, jag har bara väldigt bra erfarenhet från flera hus där jag har satt in sådana.
 
  • Gilla
Matsflyt
  • Laddar…
Skulle köra en klassiker som funkar i alla lägen.
Tilluftkanal (125mm) i lågt placerad (0,5m över golv) i en hörnet o rakt ut i det fria med insektsgaller
Frånluftskanal (125mm) i Takhöjd placerad i det andra hörnet o rakt ut i det fria med insektsgaller
Blir en bra och jämn ventilation enligt självdragsprincipen

Kört min lilla frigga i flera år med detta
 
Vad ska du ha uthuset till? Förråd, gäststuga, snickarbod, målarverkstad...?
 
  • Gilla
UltraKatty
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.