Henrik Nordlander skrev:
Tycker det är rätt att du kastas ut om du nekar tillträde för underhåll.

Hoppas även du får betala dem extra kostnader ägaren drar på sig pga av dig
Henrik Nordlander skrev:
Tycker det är rätt att du kastas ut om du nekar tillträde för underhåll.

Hoppas även du får betala dem extra kostnader ägaren drar på sig pga av dig
De extra kostnader jag får hur blir det med dem? De skrev "byte i Juni" är det klart? Nej.
 
E Edgarsven skrev:
Nej det har man inte. Du kan ju läsa mera här. [länk]
I den länken så står det ju rätt exakt vad Alfredo skrev. Hyresgästen är skyldig att bereda tillträde, om värden informerat inom rätt tid.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Såhär säger lagen: [länk]

Efter tillsägelse minst en månad i förväg får hyresvärden i lägenheten låta utföra mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder eller men i nyttjanderätten. Sådana arbeten får dock inte utan hyresgästens medgivande utföras under den sista månad som hyresförhållandet består.

Jag utgår från att fönsterbytet inte är brådskade och då ska ju hyresvärden informera om det minst en månad i förväg. Kan sen hyresgästen hävda att att det är ett väsentligt men eller hinder i nyttjanderätten så får nog hyresvärden nog lugna sig lite med sitt arbete.
Det är för brådskande saker. Vanliga underhåll ska godkännas av hyresgästen före start.
 
H hempularen skrev:
I den länken så står det ju rätt exakt vad Alfredo skrev. Hyresgästen är skyldig att bereda tillträde, om värden informerat inom rätt tid.
Vi har kollat med advokat och hon säger att jag har rätt. Kan du sluta nu?
 
"Hyresrätten är en totalnyttjanderätt vilket innebär att hyresgästen har ensamrätt till hyresobjektet. I princip kan hyresgästen vägra en person tillträde till hyresrätten men det finns vissa undantag. Enligt 12:26 JB har hyresvärden rätt utan uppskov ges tillträde till lägenheten för att utföra nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten som inte kan genomföras vid ett senare tillfälle utan skada, t. ex. vid vattenläckage. Vid mindre brådskande arbeten har hyresvärden rätt att få tillträde till lägenheten om denne säger till minst en månad i förväg och tillträde inte innebära väsentligt men eller hinder i hyresrätten."

http://www.hyresavtal.nu/kontraktsbrott-hyresgast/hyresgastens-skyldighet-att-lamna-tilltrade/

"
 
Jag har för övrigt löst alla problem, idag.
Varför de inte fick byta sista stora fönstret är många men främst pga att det är ett stort fönster och att det står grejor överallt så går nästan inte att gå. Då är det inte lämpligt att byta just nu. Men de ska snart få byta vi har bara lite kvar att flytta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Det är för brådskande saker. Vanliga underhåll ska godkännas av hyresgästen före start.
Läste du ens det jag citerade? Skillnaden mellan det jag länkade till och det du länkar till i senare inlägg är att jag länkar direkt till relevant lag, dvs JB 12 kap, 26§, 2a stycket.

Återigen:
Efter tillsägelse minst en månad i förväg får hyresvärden i lägenheten låta utföra mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder eller men i nyttjanderätten. Sådana arbeten får dock inte utan hyresgästens medgivande utföras under den sista månad som hyresförhållandet består.

Detta stycke behandlar knappast brådskande saker.

Det är för övrigt trevligt att höra att det löst sig.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Håll dig kort mot värden och propsa på din (klientens) rätt. (Påhittade datum nedan.)

Ni kan tyvärr inte hyra ut lägenheten från den 12 oktober då vårt befintliga avtal gäller till den 30 november och vi avser att nyttja den minst till den 27 november. Vi har därmed inte intresse av en uppgörelse där vi frånträder lägenheten i förtid utan avser att ha kvar och betala för den uppsägningstiden ut.

Edit: hur missade jag att frågan redan var löst? Ja, ja, rådet får kvarstå om någon annan hittar och har nytta av tråden.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det vore rena kamikatzeprojektet att försöka göra det utan en korrekt informationskampanj.
Det finns nog tyvärr många hyresvärdar som inte sköter sig så snyggt som de borde utan kör sitt eget race med förhoppningen att ingen vågar opponera sig. Partsförhållandena kan nog i många hyressituationer ses som rätt ojämlika och det nyttjar nog en del mindre seriösa hyresvärdar. I detta fall har det väl inte framgått hur/när värden informerat och då vidhåller jag att det är svårt att bedöma rättsläget.
 
L Leifur skrev:
Läste du ens det jag citerade? Skillnaden mellan det jag länkade till och det du länkar till i senare inlägg är att jag länkar direkt till relevant lag, dvs JB 12 kap, 26§, 2a stycket.

Återigen:
Efter tillsägelse minst en månad i förväg får hyresvärden i lägenheten låta utföra mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder eller men i nyttjanderätten. Sådana arbeten får dock inte utan hyresgästens medgivande utföras under den sista månad som hyresförhållandet består.

Detta stycke behandlar knappast brådskande saker.

Det är för övrigt trevligt att höra att det löst sig.
Jo, det är trevligt. Jag hade hennes syster att ringa världen. Problemet har varit att det har funnits mycket fina tavlor och silverskedar i lägenheten. Samt att både hemtjänsten har varit där flera gånger då det varit tomt under sommaren samt byggare haft både verktyg där samt varit där varje dag. Om någon har försvunnit vet jag inte. Ingen vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.