M MetteKson skrev:
Bra att du fick startbesked! Och trevligt med en TS som återkopplar. Vad redovisade du till byggnadsnämnden (med tanke på din ursprungliga fråga)? Står det något i beslutet om att byggnaden får tas i bruk innan du fått slutbesked? Eller att du ska anmäla att bygget är klart för att få slutbesked?
.
Ang. slutbesked. Det står i startbeskedet:

Handlingar som ska lämnas in som underlag för slutbeskedet
Följande handlingar ska skickas till mbn@sollentuna.se inför slutbesked:
- Ifylld och signerad kontrollplan eller intyg att kontrollplanen har följts
- Reviderade ritningar (relationsritningar), om godkända ändringar har
gjorts, se under Information till dig som byggherre.
- Resultat från lägeskontroll, se under Information till dig som byggherre.

Nedan ett utdrag av vad jag skickade in till byggnadsnämnden ( som här och där bygger på era inlägg)

Jag är däremot osäker på vad du menar med att redovisa om och hur framtida grävarbeten ska utföras. Då reservledning redan finns för el är framtida grävning ej aktuell i det fallet.


Vad gäller avloppet så har markrör PVC 110 bytts 2008 i samband med dränering och att fjärrvärme tillfördes fastigheten. Jag kan därför inte se att framtida grävarbeten skulle vara nödvändiga av dessa anledningar de närmaste decennierna. Jag kan dock inte garantera någon livslängd på dessa ledningar, så någon typ av grävning kan vara aktuell i framtiden, imorgon, om 10 år eller om 50 år etc.


Framtida utförande av grävarbeten för eventuellt byte av avlopps- eller elledning.

Nedanstående metoder anger hur utförande skulle vara möjligt. Ingen av dessa skulle ta mer än högst någon dag.


1. Schaktning i och under carport med mindre grävare, tex sk bobcat. En sådan schaktning görs så att carportens grundläggning inte riskeras. Carportens placering är placerad så att befintliga plintar ej hindrar åtkomst av avloppsledning. Urgrävning inom carporten är tillräckligt.


Emellertid finns flera alternativ:

2. Kombination av 1 och handgrävning (där eventuell maskingrävning inte är möjlig).

3. Tillfällig nedmontering av carport för enklare schaktning av maskingrävare.

4. Genom avlastning stadga carportens längsgående balkar och på sätt stötta grundläggningen och säkra åtkomst av ledningar oberoende av plintars placering

5. Andra framtida grävmöjligheter som f n inte är kända, tex tunnelgrävning

. . . .

/ Johan
 
L Le Luik skrev:
Grattis! Så bra.
Utstakningen kommer kosta en bra slant också. Du får välja vem du vill som har behörighet till utstakningen, vanligast är Metria eller kommunen. Metria tillhör Lantmäteriet. Kommunen brukar vilja att man väljer dom, men ta prisuppgift innan du bestämmer vem som får staka ut. Det kan skilja flera tusenlappar, ibland till kommunens förmån, ibland till Metrias.
Utstakning vill jag väldigt gärna undvika!. Anledningen är att placeringen av åtta plintar utmed huset redan är gjord och hur svårt kan det vara att markera dem...:rolleyes:. Avstånd från tex husknut är inte så svårt.

Eftersom jag använt en befintlig situationsplan och inte köpt en ny av kommunen för 4-25000 kr (?!) så får jag istället betala för "karusellen". Dvs jag antas inte kunna ange avståndet från tex husvägg/hörn till plint. Vad är det jag saknar?

Såhär står det i startbesekdet:
Du ska låta utföra utstakning innan arbetena startas. Utstakning (finutstakning) innebär att byggnadens läge markeras med hög noggrannhet på marken eller profiler. (Mina plintar som redan sitter på plats märks ut på marken!!!)
Om byggnaden eller anläggningen till sitt läge är direkt beroende av gränsen mot en grannes fastighet ska grannen kallas till utstakningen. Spara en kopia av kallelsen.
(Grannen har sett plintarna)

Du ska låta utföra lägeskontroll då läget fortfarande kan justeras utan orimliga kostnader, till exempel efter att formen för grunden är utförd men före gjutning. Efter utförd lägeskontroll ska ett kontrollbevis skickas till miljö- och byggnadsnämnden. Kontrollbeviset ska vara fackmässigt och tillförlitligt, i annat fall kan gis- och kartgruppen komma att utföra en extra lägeskontroll. (
Kan jag ta fram ett kontrollbevis?)

Utstakning och lägeskontroll kan utföras av kommunens gis- och kartgrupp eller av ett privat företag med tillräckliga kunskaper inom området. Information om utstakning och lägeskontroll samt e-tjänst för beställning finns på www.sollentuna.se.
(Min fru har jobbat med utstakning, men det var några år sen)
Du kan också beställas grovutstakning vilket innebär att byggnadens läge markeras ungefärligt på marken inför sprängning eller schaktning.
(Varför skriver handläggaren att jag ska spränga eller schakta. Han vet att ytan redan är förberedd. Dvs om detta bara är standardtext så är jag villig att hålla ned kostnaden. Se även bild, inlägg #23)

Vad göra? :worried: / Johan
 
Cristar Cristar skrev:
Utstakning vill jag väldigt gärna undvika!. Anledningen är att placeringen av åtta plintar utmed huset redan är gjord och hur svårt kan det vara att markera dem...:rolleyes:. Avstånd från tex husknut är inte så svårt.

Eftersom jag använt en befintlig situationsplan och inte köpt en ny av kommunen för 4-25000 kr (?!) så får jag istället betala för "karusellen". Dvs jag antas inte kunna ange avståndet från tex husvägg/hörn till plint. Vad är det jag saknar?

Såhär står det i startbesekdet:
Du ska låta utföra utstakning innan arbetena startas. Utstakning (finutstakning) innebär att byggnadens läge markeras med hög noggrannhet på marken eller profiler. (Mina plintar som redan sitter på plats märks ut på marken!!!)
Om byggnaden eller anläggningen till sitt läge är direkt beroende av gränsen mot en grannes fastighet ska grannen kallas till utstakningen. Spara en kopia av kallelsen.
(Grannen har sett plintarna)

Du ska låta utföra lägeskontroll då läget fortfarande kan justeras utan orimliga kostnader, till exempel efter att formen för grunden är utförd men före gjutning. Efter utförd lägeskontroll ska ett kontrollbevis skickas till miljö- och byggnadsnämnden. Kontrollbeviset ska vara fackmässigt och tillförlitligt, i annat fall kan gis- och kartgruppen komma att utföra en extra lägeskontroll. (
Kan jag ta fram ett kontrollbevis?)

Utstakning och lägeskontroll kan utföras av kommunens gis- och kartgrupp eller av ett privat företag med tillräckliga kunskaper inom området. Information om utstakning och lägeskontroll samt e-tjänst för beställning finns på www.sollentuna.se.
(Min fru har jobbat med utstakning, men det var några år sen)
Du kan också beställas grovutstakning vilket innebär att byggnadens läge markeras ungefärligt på marken inför sprängning eller schaktning.
(Varför skriver handläggaren att jag ska spränga eller schakta. Han vet att ytan redan är förberedd. Dvs om detta bara är standardtext så är jag villig att hålla ned kostnaden. Se även bild, inlägg #23)

Vad göra? :worried: / Johan
BNs skrivelse utgår ifrån att du inte påbörjat bygget och är nog standard. Kolla med handläggaren. Inmätning kanske du inte kommer undan, ett sånt intyg var väl en av sakerna som krävdes för slutbesked?
 
L
Du kan inte undvika utstakning, om du inte kan övertala handläggaren att det är overkill. Ring honom/henne och påpeka att det är inte nybygge, att det bara är en komplementbyggnad och utstakning är överkrav eftersom det redan finns byggnader på tomten som är inmätta och man kan utgå från dem, och se om du kan övertala vederbörande att ändra startbeskedet.

Förresten. Du fick inte placera ut de där plintarna innan du fick startbesked. Man får bara göra markarbeten, inte "egentiga byggnadsarbeten" innan startbeskedet. Så det vill du nog inte nämna för handläggaren. Om de är nitiska kan de kräva att du gör rättelse och/eller betalar sanktionsavgifter, dvs böter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.