Om vi flyttar routern behöver vi ingen switch eftersom vi i dagsläget bara behöver kabel i ett av rummen i huset. I framtiden troligtvis fler och då behöver vi en switch. Har jag fattat rätt så långt?

Och en accesspunkt behöver vi för att förstärka wifit, troligtvis på två platser i huset om inte en täcker lika mycket som routern gör idag, då kan accesspunkten stå där routern står idag eller om vi sätter en på varje våningsplan.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
leby leby skrev:
Nä, inte så farlig. tänk att routern måste sitta först i kedjan. Sen en switch som ibland är inbyggd i routern sen en AP som också brukar vara inbyggd i hemma routrar.

Nu får ni dålig WiFi när ni sätter routern i mediaskåpet. Ni måste då lägga till en AP på ett bra ställe (typ där routern sitter idag).
Ni klarar switch mässigt till att börja med med den "router/switch/AP" som ni har. Det ni MÅSTE lägga till är en AP :)
Halleluja, jag verkar ha fattat! :rofl:
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
SandraPeter SandraPeter skrev:
Om vi flyttar routern behöver vi ingen switch eftersom vi i dagsläget bara behöver kabel i ett av rummen i huset. I framtiden troligtvis fler och då behöver vi en switch. Har jag fattat rätt så långt?

Och en accesspunkt behöver vi för att förstärka wifit, troligtvis på två platser i huset om inte en täcker lika mycket som routern gör idag, då kan accesspunkten stå där routern står idag eller om vi sätter en på varje våningsplan.
Absolut! se bara till att de/den AP ni köper har strömförsörjning alt att ni också köper en POE injector till varje AP typ https://www.dustinhome.se/product/5010978149/poe-50-60w-poe-injektor
 
leby leby skrev:
Fast du kan inte sätta en switch i media skåpet och ha kvar router/AP efter switchen om det var så du förstod @blackarrow
Du måste flytta routern. Sen behöver du en ny AP som du kan få till endera genom att konfa en router/AP som bara AP/Switch eller genom att köpa en AP, ex den jag länkade till men då måste se till att APn har strömförsörjning.
Varför skulle det inte gå att använda port 9 för WAN till router som idag och uttag/port 10 i patchpanelen för LAN efter routern till en ny switch. Logiskt hamnar den ju efter routern även om den i nån mening kan tyckas hamna före om den sitter i mediaskåpet. Det viktiga är hur man kopplar sladdarna.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Varför skulle det inte gå att använda port 9 för WAN till router som idag och uttag/port 10 i patchpanelen för LAN efter routern till en ny switch. Logiskt hamnar den ju efter routern även om den i nån mening kan tyckas hamna före om den sitter i mediaskåpet. Det viktiga är hur man kopplar sladdarna.
Nämen du tänker så, fattade inte att du menade att dra nätet tillbaka till mediaskåpet från där routern sitter idag. Klart det går! Blir lite skumt men går gör det ju!!
 
leby leby skrev:
Nämen du tänker så, fattade inte att du menade att dra nätet tillbaka till mediaskåpet från där routern sitter idag. Klart det går! Blir lite skumt men går gör det ju!!
Man kan ju patcha ut routern till vilket rum som helst som har dubbeluttag. Går bara åt några patch-kablar (nätverkssladdar).
Enda nackdelen är väl om någon drar ur nätadaptern ur väggen för att dammsuga eller nån övernattande gäst som tycker de är störande med blinkande lampor... :surprised: (Ja, det har hänt mig... )

Men visst är det snyggare lösning att sätta en router (utan antenner) i mediaskåpet.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
@blackarrow har rätt men jag hade nog trots det flyttat nuvarande router till mediaskåpet och köpt en poe injektor kostar 155:- och en Unifi AP för 923:- så hade lösningen blivit bättre och utbyggbar. Ni kan sen lägga till en AP till om ni behöver samt koppla totalt 4 LAN portar från befintlig router (en går ju till APn).

Men med det sagt, billigast är att göra som @blackarrow föreslår och dra tillbaka nätet i det lediga uttaget.
 
leby leby skrev:
Nämen du tänker så, fattade inte att du menade att dra nätet tillbaka till mediaskåpet från där routern sitter idag. Klart det går! Blir lite skumt men går gör det ju!!
Det var så jag förstod det, sen blev jag förrvirrad igen men nu klarnar det. Känns egentligen som att det kvittar hur vi gör få. Antingen köper vi en switch eller en accesspunkt (kikade på https://www.kjell.com/se/produkter/...i-uap-ac-lr-roaming-accesspunkt-ac1300-p61300, är den likvärdig, bättre eller sämre än den du länkade till?)
 
SandraPeter SandraPeter skrev:
Det var så jag förstod det, sen blev jag förrvirrad igen men nu klarnar det. Känns egentligen som att det kvittar hur vi gör få. Antingen köper vi en switch eller en accesspunkt (kikade på [länk], är den likvärdig, bättre eller sämre än den du länkade till?)
Den APn är varken bättre eller sämre bara annan, den är en longrange så jag hade valt den jag länkat till.
Det finns även AP som man kan brygga vidare från, ex denna https://www.dustinhome.se/product/5010889454/unifi-ap-ac-pro
den har även större kapacitet men det behöver ni nog inte..
 
leby leby skrev:
Den APn är varken bättre eller sämre bara annan, den är en longrange så jag hade valt den jag länkat till.
Det finns även AP som man kan brygga vidare från, ex denna [länk]
den har även större kapacitet men det behöver ni nog inte..
Ok. Vad är POE Injector och varför behöver vi den? Accesspunkten kommer att få strömförsörjning då den kommer att vara där både eluttag och nätverksuttag är.
 
SandraPeter SandraPeter skrev:
Ok. Vad är POE Injector och varför behöver vi den? Accesspunkten kommer att få strömförsörjning då den kommer att vara där både eluttag och nätverksuttag är.
POE injector "stoppar" in spänning i nätverkskabeln och då behövs inget eluttag. Många AP kan bara förses via nätverkskabel och då måste man ha POE.
Det finns månag switchar som POE stöd då behövs ingen extra injektor, ex den switch jag länkade till i tidigare inlägg, den har 4st POE portar och 4 portar utan POE
 
leby leby skrev:
POE injector "stoppar" in spänning i nätverkskabeln och då behövs inget eluttag. Många AP kan bara förses via nätverkskabel och då måste man ha POE.
Det finns månag switchar som POE stöd då behövs ingen extra injektor, ex den switch jag länkade till i tidigare inlägg, den har 4st POE portar och 4 portar utan POE
Och man klarar sig helt utan injector om man kan strömförsörja accesspunkten genom eluttag? Vi har ju nätverksuttagen bredvid eluttagen så det är inget problem.
 
leby leby skrev:
Sätt upp några Unifi AP, vill ni lyxa till det sätter ni en Unifi switch med POE matning i media skåpet. Har ni ändå på er spenderbyxorna så byter ni även router till en Unifi
Vår nuvarande router är för stor för mediaskåpet. Kan vi köpa routern och accesspunkten som du länkat till för att uppnå det vi behöver? Vi klarar oss utan switch då? Vi behöver kunna skicka ut trådat till 3 nätverksuttag.
 
Har inte läst alla förslag i detalj men om ni redan har en trådlös router som sitter bra placerad vid ett dubbeluttag som är kopplat till patch-panelen i källaren... då hade jag helt enkelt gjort så här:

- koppla en förbindelse från en av "fiberdosan-i-källarens" LAN-portar till routerns WAN-uttag, via lämplig port i patchpanelen som går till detta uttag
- koppla en förbindelse från en av routerns LAN-portar tillbaka ner till patchpanelen i källaren
- sätt en switch i källarskåpet kopplat till denna port i patch-panelen som sedan förser resten av portarna i patch-panelen med trådade förbindelser till alla rum där uttag finns och trådad förbindelse önskas.

Vi kör en liknande lösning med "fiberdosan" i källaren, trådlös router på övervåningen (en relativt billig men kompetent TP-Link Archer AC2300), sedan ett trådat stjärnnät därifrån via switchar i källare och på bottenvåning. Hela kåken får en mycket bra wifi-täckning på så vis, oftast kan den köra 5G och full fräs i AC-mode vilket betyder att vi maxar vår 250/250-lina i de flesta rum. Och där det inte räcker kan vi köra trådat, eller bara koppla in en extra accesspunkt vilket har känts onödigt (TP-link har en variant de kallar "OneMesh" som jag i så fall skulle välja).

En av fördelarna med en hyfsat modern wifi-router är att den kör alla tillgängliga standards på 2.4 resp 5 GHz-banden (förutom 11.ax i detta fall), kollar med respektive klient vad den klarar och vad som ger bästa uppkoppling i respektive fall och hur förhållandena ser ut. Detta via ett och samma SSID, alltså inget trixande med att behöva byta manuellt som i gamla wifi-routrar.
 
SandraPeter SandraPeter skrev:
Och man klarar sig helt utan injector om man kan strömförsörja accesspunkten genom eluttag? Vi har ju nätverksuttagen bredvid eluttagen så det är inget problem.
Ja förutsatt att den AP ni köper har den typen av strömförsörjning. Det har inte de jag föreslår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.