Tyvärr så verkar TS ha blivit osams med grannen p g a ett missförstånd. Som många redan har påpekat så finns det nog inget villkor i bygglovet att ett insynsskydd måste byggas mot grannen. Jag tror inte ens att en byggnadsnämd får införa ett sådant villkor i ett bygglov.

Byggnadsnämden kan ge villkorade bygglov på fyra olika grunder, vilka dessa villkor är finns fastställt i plan- och bygglagen: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nde/handlaggning/beslut-om-lov/villkor-i-lov/

Att byggnadsnämnden skriver att "som grund för beslutet finns svar från granne xxxx" betyder bara att de noterar att de tagit emot ett remiss-svar, ingenting annat.

Jag skulle nog krypa tillkorset och erkänna för grannen att jag missuppfattat vad SBN skrivit och gå med på att sätta upp ett insynsskydd på min sida av tomten. Om grannen tillåter det, för grannen lär få svara på en remiss...Samt hoppas att de fortfarande vill stå för stödmuren.
 
Redigerat:
  • Gilla
bergenudd och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Gör det rätta! Gå över till grannen och säg: -"Jag har varit en idiot. Du har naturligtvis helt rätt. Vi delar på kostnaden för muren och inget annat." Därefter räcker du över en flaska hyfsad Whisky eller en väl tilltagen bukett med blommor (inget inplastat bensinstationsskräp).


Jag har gjort så och det fungerade fint.

Staffan

P.s.
Att kalla en kant på en meter för "stup" och "fara" är liiite överdrivet. Eller hur?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 16 till
  • Laddar…
Elias Koinberg Elias Koinberg skrev:
Det finns en ritning på en mur som ligger på vår tomtgräns. Något skriftligt gällande mur/staket finns inte.
Jag börjar märka vad det barkar åt. Vi kanske ska vara nöjda med att de bekostar muren så vi slipper riskera att vår parkering rasar ner på deras tomt.
Hade det varit jag som byggde så hade jag givetvis sett till att det byggts en mur där det tidigare varit ett hus. Det känns lite som att det är "mitt fel" i sammanhanget.
Plantera en ligusterhäck uppe på din nivå efter att grannen gjort en riktig stödmur med L-stöd. Du får snabbt o lätt ett tätt insynskydd som passar in in grönskan på din tomt. Häckplantor kan köpas i "färdig höjd" om du vill få till det snabbarre än kvickt.
 
Elias Koinberg Elias Koinberg skrev:
Det finns en ritning på en mur som ligger på vår tomtgräns. Något skriftligt gällande mur/staket finns inte.
Jag börjar märka vad det barkar åt. Vi kanske ska vara nöjda med att de bekostar muren så vi slipper riskera att vår parkering rasar ner på deras tomt.
Hade det varit jag som byggde så hade jag givetvis sett till att det byggts en mur där det tidigare varit ett hus. Det känns lite som att det är "mitt fel" i sammanhanget.

Jo, tjena! Ni skulle självklart byggt en mur
Det där ärendet kan ni lägga ner!, och insynsskydd får Ni nog själva stå för.
 
  • Gilla
Tomas5678
  • Laddar…
Med tanke på att TS har pudlat och förstått vinken (snyggt), så känns det som fler pekpinnar är överflödiga!
 
  • Gilla
Malvis och 22 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Avviker bygglovet från detaljplanen? I sådana fall tycker jag att ert krav på insynsskydd gäller, följer dom detaljplanen så inte... Stödmuren anser jag att grannen absolut skall bekosta och bygga.
Har du någon källa på det du säger? Knappas att någon bygghandläggare skulle ha krävt vid ett bygge på insynsskydd mellan grannar. Varför ska hans granne bekosta en mur? Det är inte grannens jord som rasar när på ts fastighet utan det är precis tvärtom. Grannen har absolut ingen skyldighet att ha en byggnad på tomten för att någon granne kräver det. Den som har den högre nivå påtomten får bekosta muren. Inte mer en rätt!
 
Redigerat:
  • Gilla
Dalkullan i stockholm och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Jag blev lite imponerad, inte många ts som så snabbt inser att det blev tokigt och bestämmer sig för att gå över och prata med grannen. Bra gjort!
 
  • Gilla
Enolf och 22 till
  • Laddar…
Staffans2000
Karlia Karlia skrev:
Jag blev lite imponerad, inte många ts som så snabbt inser att det blev tokigt och bestämmer sig för att gå över och prata med grannen. Bra gjort!
Faktiskt.
Det brukar vara tvärt om. När TS inte får medhåll, surnar denna till och hoppar av.

Staffan
 
  • Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
J Edin Majstoor skrev:
Har du någon källa på det du säger? Knappas att någon bygghandläggare skulle ha krävt vid ett bygge på insynsskydd mellan grannar. Varför ska hans granne bekosta en mur? Det är inte grannens jord som rasar när på ts fastighet utan det är precis tvärtom. Grannen har absolut ingen skyldighet att ha en byggnad på tomten för att någon granne kräver det. Den som har den högre nivå påtomten får bekosta muren. Inte mer en rätt!
Nu ska du inte skjuta pilbåge i kuvös! Det är inte så enkelt att den som har den högre tomten, per automatik ska bekosta en mur!
 
  • Gilla
Kjol och 2 till
  • Laddar…
J Edin Majstoor skrev:
Den som har den högre nivå påtomten får bekosta muren. Inte mer en rätt!
Fast det är inte så lagstiftningen ser ut. Utan det är den som ändrar nivå som har ansvaret. Med ditt resonemang så skulle min granne, som idag har en plan tomt bredvid min plana tomt, kunna gräva bort och sänka sin tomt, typ 3m och så skulle det vara mitt problem att min tomt rasar ned i hans schakt. Skulle kännas rätt orimligt.

Sedan förekommer det vid exploatering av områden att man för hela området bestämmer att det är de högre tomterna som ansvarar för stödmurar. Men då handlar det ofta om att alla nivåer i hela området ändras, man både fyller och gräver ut vid alla gränser.
 
  • Gilla
Kjol och 2 till
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Nu ska du inte skjuta pilbåge i kuvös! Det är inte så enkelt att den som har den högre tomten, per automatik ska bekosta en mur!
Källa på det isf!
 
H hempularen skrev:
Fast det är inte så lagstiftningen ser ut. Utan det är den som ändrar nivå som har ansvaret. Med ditt resonemang så skulle min granne, som idag har en plan tomt bredvid min plana tomt, kunna gräva bort och sänka sin tomt, typ 3m och så skulle det vara mitt problem att min tomt rasar ned i hans schakt. Skulle kännas rätt orimligt.

Sedan förekommer det vid exploatering av områden att man för hela området bestämmer att det är de högre tomterna som ansvarar för stödmurar. Men då handlar det ofta om att alla nivåer i hela området ändras, man både fyller och gräver ut vid alla gränser.
För att gräva bort 3m jord krävs marklov. Och den bygghandläggaren som utfärdar marklovet har nog krav på stödmur eller liknande. Men som i ts fall så räknas inte en tillbyggnad på tomten som en mur...
 
J Edin Majstoor skrev:
Källa på det isf!
Jag vet av egen erfarenhet! Källa: Byggnadsnämnden.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
J Edin Majstoor skrev:
Källa på det isf!
Ex. jordabalken 3 kap 3 §.
 
Elias Koinberg Elias Koinberg skrev:
Hej!

Vi har en granne som byggt nytt hus. För att detta skulle bli till så var de tvungna att riva ett mindre hus som stod emot tomtgräns, detta hus agerade också insynsskydd.
Detta påpekade vi när vi fick yttra oss om deras bygglov och det finns skriftligen inskickat till kommunen(solna kommun) att vi kräver att de ska återställa insynsskyddet.
När de rev huset försvann också markstödet mot vår parkering som är ungefär 1m högre än deras tomt. Detta kunde inte grannarna ha räknat ut i förväg så detta kom i våras upp som en diskussion om vi skulle dela på kostnaden för en mur som skulle hamna på deras tomt. Absolut inte svarade vi.
Nu i helgen fick jag en uppdatering av grannarna och nu har de gått med på att bygga en mur som de ska bekosta själv. Men de vägrar fortfarande att återställa insynsskyddet. Jag påpekade åter igen att de inte bara behöver bygga muren utan även någon form av insynsskydd. Resultatet blev en upprörd granne som drog tillbaka alltsammans.
Fick också hot om att de ska fakturera för stenar som kan ramla ner från våra jordmassor som nu fortfarande inte har något stöd.
Det som de hänger upp sig på är att de inte tycker man kan asfaltera mot någons hus och sen anta att det alltid kommer stå där. Nej självklart inte men vi har ju samtidigt inte önskat att de skulle riva huset.
Huset som nu rivits samt vår parkering är säkerligen byggt på 1950-80 talet och troligtvis preskriberat sedan länge. Vårt huvudhus är byggt 1905 med ett tillbyggt hus på tomten runt 1920 så det är inga nybyggen direkt.

För att förtydliga bilden.
Rött är markering av deras nybyggda hus, Gul är byggnaden som idag inte finns och blått streck är där det idag bara är ett stup.

Jag har pratat med kommunen men de hänvisar bara till jurist. Vi har genom en boende tagit hjälp av jurist som försökt medla men utan resultat.

En sak som vi funderar på är att anmäla det till kommunen att vi har en 1m stup mellan tomterna som kan anses vara otroligt farligt, när de byggde huset var det korrekt avspärrat men så fort byggarna åkte plockades allt bort.
Vi har även en parkeringsplats precis vid stupet vilket inte riktigt går att använda just nu eftersom risken att ramla ner/att det rasar ner massor på deras tomt är påtaglig.

Har ni några tips på hur vi kan gå vidare? Man blir både ledsen och frustrerad så fort man ska ha med detta par att göra.
Efter tidigare tvister med grannen har jag bett dem att bara kontakta mig med sms/mail så allt finns sparat.

mvh Elias
Tyvärr verkar det som att ni får gilla läget bara.
Gå över med en liten present till er nya granne och försök prata med dem på ett schyst sätt utan krav eller annat.
Att hålla på och sura och störa sig på varandra är absolut inget roligt. Speciellt när man bor så nära.
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.