Vore jätte tacksam för hjälp i fråga nedan!

Vi flyttade nyligen till vårt första bostadsrätt och river nu tapeter i köket för att måla väggarna. I köket på väggen är det ett gammalt element, hållare till den är gamla och fjädrar sega (går inte att lyfta ur elementet utan att behöva skruva av fästen). Bakom elementet är det tapeter som behöver rivas, på elementet gammalt spärrfärg, fästen hade behövts bytas, elementet målas om - till min fråga då, hur gör man det? Det är 1 rör system. Kan elementet plockas ned utan att behöva tömma hela systemet? Hur gör jag det enklast?

När jag ändå frågar, tacksam för tips på hur man sedan kan dölja rör som går längs väggen så det blir fint?
 
  • Gammalt element med sliten spärrfärg framför en vägg där tapeter rivs ned, exponerande underväggen och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elementet är föreningens ansvar (målning av det dock sannolikt ert, läs stadgarna) så ni bör inte koppla bort något innan ni kollat med föreningen.
 
Elementet ska inte bort permanent. Men jag behöver komma åt väggen bakom, kunna måla elementet och byta fästen den hänger på.
 
Jo, men oavsett det får ni inte ta bort det, inte ens tillfälligt. Det kan påverka grannarna (om det görs under uppvärmningssäsongen) eller kanske orsaka vattenskada om systemet måste tömmas. Fråga styrelsen! Säger de OK så är det bara att köra.
 
Men med en sådan sammankoppling, kan inte elementet tas ner utan att flödet vidare bryts?
 
  • Röranslutningar till ett element, synliga frågor om avmontering utan att stänga av flödet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsammankoppling bakom ett element med markerad anslutningspunkt, indikerande komplex demontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.