Husbyggarn skrev:
Ni som har borrade brunnar...är pumpen 1fas el 3fas? Förekommer bägge?
Till den borrade har jag 3-fas och till den grävda 1-fas. ;)
 
Det enda är väl om man har ett riktigt djupt borrhål så kanske man vill gå upp på trefas pga den höga effekten på pumpen.
En nackdel med enfas är att lyset gungar till på den fasen när pumpen startar - och ju kraftigare pump desto mer märks det. Med trefaspumpen blir ju effektuttaget fördelat över faserna.

Vi har 60 meter djup brunn och kör med enfaspump utan problem. Det syns knappt märkbart när pumpen startar.
 
Vi har 96 m borrhål och en 3-fas pump.
 
Jag har min inne på Toan som även är hydropress-varmvattenberedare-avkalkare-järnfilter rum.

Farsan hade sin brytare ute i brunnsringen, men den pajade ofta med några års mellanrum. Var kanske för fuktigt eller kallt...
 
Hörrni, lägg av nu.
Om ni inte fattar bättre (ursäkta mig) så tala med en elektriker. Ni ska inte hålla på med el om ni inte har högre kompetensnivå (ursäkta igen men det stänker okunnskap lång väg) dessutom är det högst förbjudet.

K Axig
 
BAS skrev:
Hörrni, lägg av nu.
Om ni inte fattar bättre (ursäkta mig) så tala med en elektriker. Ni ska inte hålla på med el om ni inte har högre kompetensnivå (ursäkta igen men det stänker okunnskap lång väg) dessutom är det högst förbjudet.

K Axig
Käre K Axig,

Vad var det du svarade på egentligen?


 
Jag har ju inte en särskilt mycket borrad brunn, min brunn består av cementringar som står på berggrund ett par meter ner i backen. Jag vet inte exakt vad jag har för höjdskillnad mellan källargolv och brunnsbotten men jag gissar på kanske fem meter, och har en trefaspump med motor på ungefär en hästkraft (700-800W) på källargolvet.

Om man bor på landet så "svajar" ju lyset oftast betydligt mer i takt med att belastningar slås av/på så för trevnadens skull så rekomenderar jag trefasprylar så ofta det går.

Om jag var påväg att lägga kabel (och vattenledning) mellan källare och en borrad brunn så skulle jag nog dra 5x2.5mm2-kabel, eller åtminstone 4x2.5mm2, så kan man alltid i efterhand den dagen pumpen skär växla mellan enfas och trefas (även om ljusblinkfriheten hos trefas är smidig så kanske man går på en enfasare om det skiljer rejält i pris mellan de båda). fyrledare bör rimligtvis räcka för en trefaspump men man vet aldrig om det behövs en nolla för eventuell styrelektronik och liknande i framtida elektronikmonster :)

Tänk på det här med åskrisk o.s.v., jag vet inte hur man bäst jordar o.s.v. men det är dumt om pumpen tar stryk av åsknedslag när den sitter som värsta jordspettet ner i marken.

Nog vill man ha överströmskydd/brytare o.s.v. inomhus i källaren, sitter de inomhus i hyggligt tempererade lokaler så håller de antagligen längre än vad de är lagliga att ha installerade med gällande elsäkerhetsregler, medan i rå och fuktig utomhusluft så tar de säkert stryk snabbare...

Jag skulle dessutom undvika att köra pumpen över jordfelsbrytare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.