Försökte mig på att göra ett skoställ där 27mm rundstavar skall vila på en konsol av planhyvlat 15x43.

Min tanke var att jag skulle låta rundstavarna vila i halvmånar och det är här jag stött på problem, jag får helt enkelt inte till detta.

Jag har testat med att fixera två planhyvlade brädor med tvingar och borra genom för att på det sättet få till en halvcirkel på vardera bräda. Detta fungerad, men blev inte bra. Har även testat med sticksåg, men även här får jag inte till det. Någon som har några tips?
 
A AndreasGu skrev:
Försökte mig på att göra ett skoställ där 27mm rundstavar skall vila på en konsol av planhyvlat 15x43.

Min tanke var att jag skulle låta rundstavarna vila i halvmånar och det är här jag stött på problem, jag får helt enkelt inte till detta.

Jag har testat med att fixera två planhyvlade brädor med tvingar och borra genom för att på det sättet få till en halvcirkel på vardera bräda. Detta fungerad, men blev inte bra. Har även testat med sticksåg, men även här får jag inte till det. Någon som har några tips?
Första sättet borde väl fungera, så vad var det som inte blev bra?
 
Använde mig av träborr. Placerade en bräda under de två planhyvlade. Men tycker borrmaskinen rycker så det blir märken.

Ett handhavandefel är troligen också att jag inte lyckas hålla borret i samma vinkel så att hålet blir snett
 
Använder du kvistborr (forstnerborr)? För det andra problemet gäller det nog att öva eller investera i en borrstativ alt pelarborr.
 
Kan det vara ett alternativ att borra hålen i en solid bit, och klyva den i efterhand?
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Hade borrat först och sen klyvt brädan. Ska du göra som du hade jag köpt en hålsåg i rätt dimension.
 
T topmount skrev:
Hade borrat först och sen klyvt brädan. Ska du göra som du hade jag köpt en hålsåg i rätt dimension.
Om jag skulle hålsåga två bitar samtidigt hade jag sett till att ha en lång pilotborr på hålsågen. Sedan karva ur de båda planhyvlade bitarna så pilotborren går fri från dem, och istället styrs i en offerbräda som ligger under de två planhyvlade. Så pilotborren skulle behöva sticka ut kanske 20 mm från själva hålsågen.
 
Ytterligare ett alternativ är att fräsa ur halvmånarna.
 
Löste det sen genom att köra på hålsåg och tvinga ihop brädorna. Ett litet problem är att de vill hoppa ifrån varandra, så tvingar i alla led är att rekommendera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.