Har en liten fundering angående uppvärmningen i mitt hus, vad är egentligen mest ekonomiskt nu när vi rör oss mot den kallare årstiden.
Vi flyttade in i maj så har inte några tidigare uppgiftet att utgå ifrån.
I vardagsrummet finns en luft/luft Daikin Caldo XRH40 och en kamin Ecotec Tyr som både kan eldas med ved och pellets.
Så de 3 alternativ jag har är värmepump, ved och pellets. (Kommer förmodligen bli en kombination av dessa alternativ)

Hur beräknar man och jämför de olika alternativen?
 
Kör luftvärmepumpen så mycket du kan.
De få ören som du eventuellt sparar på att elda med ved är det inte värt.
Räkna ut hur mycket el luftvärmepumpen förbrukar på ett år.
Elda sen ett år och se vad det blir att kosta. Är det värt merjobbet?
 
  • Gilla
Lucky2015 och 1 till
  • Laddar…
Modellen av värmepump som du har är ju dessutom helt perfekt för att utnyttja ev värmetillskott av din kamin när du väljer att elda i den. Detta via ”öppenspisfunktionen” dvs att den känner av en extern värmekälla och går in i ett läge där den försöker sprida den uppvärmda luften i kåken, istället för som normalt att bara stänga av VP för att det blev över inställd måltemp.

Du har även mycket goda möjligheter att följa energiförbrukningen via en wifi-modul och en app, då kan du själv se med egna ögon vad det det kan spara om man kör en brasa eller ej.

Din värmepump är extremt effektiv om den är rätt installerad, svårslagen kalkyl rent ekonomiskt såvida man inte har mer eller mindre ”gratis” ved. Kan säga att det är en härlig känsla att kunna börja elda för att man har lust med det för mysfaktorns skull snarare än att man känner sig driven av ekonomiska skäl!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jämförelsen Ekonomiskt beror helt vad du betalar för ved, pellets och el.
Måste du ha extra besök av sotarmurre så måste du ta med det i kalkylen

Sen får du jämföra som redan skrivits vad det är värt att ”slippa” ved och pellets .

Har en granne som eldar billig ved men mest för att han gillar själva grejen och det är en annan sak, han har en luftvärmepump men det går nog mest som underhållsvärme när dom är bortresta och som ac på sommaren
 
Jag ser själv att luftvärmepumpen förbrukar mindre el när jag eldar i kaminen MEN samtidigt är inte veden gratis.
Veden ska bäras in i vedboden och även bäras in i huset. Allt detta blir rätt många timmar. Jobbar jag den tiden extra på jobbet tjänar jag istället pengar. Adderas allt jobb med veden ihop plus inköp så är det garanterat inte lönsamt att elda i kaminen.
 
Vem tusan vill jobba mer på jobbet :cool:
 
  • Gilla
Rickardagkraft och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Vem tusan vill jobba mer på jobbet :cool:
Det va kanske dumt skrivet......
 
Ha ha nä då, en del gillar sitt jobb sjukt mycket .

En fördel med ved är att man får träning ”på köpet” och kanske slipper springa på gym (y)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Tack för alla svar.
Det kommer bli uppvärmning med värmepumpen samt lite vedeldning för mysfaktorn.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.