Om man ska koppla en luft/vatten till en ack, och vill ha bivalent shunt, hur kopplar man då?

Ponera att acken har uttag i följande ordning, räknat uppifrån:
1. Uttag (tillopp)
2. Uttag (tillopp)
3. Elpatronsuttag (skall användas)
4. Uttag (retur)
5. Elpatronuttag (skall ev användas)
6. Uttag (retur)
7. Uttag (retur).

Från dessa uttag (1,2, 4, 6 och 7) skall jag koppla in retur från värmepump, tillopp till värmepump, matning från varmaste del av pannan till bivalent shunt och matning från mindre varm del av pannan till bivalent shunt och retur från radiatorerna. På den bivalenta shunten monteras tillopp och retur till radiatorer (det blir ett T på returen från radiatorerna: en gren går till shunt och en gren går till tank). Hur ska jag koppla?

 
varför vill du köra med schunt?
om du kör med flytande mondensering istället så får du högre verkningsgrad
 
Knepig fråga det här.

En sak är klar, den lågtempererade anslutningen shunt/tank ska kopplas in under elpatronen och tillopp från pannan, och den högtemp ansl. så högt som möjligt (om man inte vill "spara" varmvatten i toppen för tappvatten beredning) och ovan för elpatronen.

CarMan har en viktig anmärkning, men det verkar svårt att hitta riktigt bra kopplingar/reglersystem för VP/panna/sol osv. allt kombinerat i ett system.

Vad är det för panna?
 
Jag är bekant med teorierna om fast/flytande kondensering. Det var inte min fråga. Jag har tittat lite på Euronoms Exotank VPS och försöker fatta hur dom tänkt. Jag undrar vad som (i vart fall i teorin) bör vara det bästa sättet, med de förutsättningar jag givit.

 
Med nu givna förutsättningar; strunta i acc. .

Alltså hur har du tänkt att det ska fungera, alternativt vad ska du koppla till tanken.

Sol ?
VP ?
Vedpanna ?
Pelletspanna ?
osv

Euronom har inte tänkt.
För hade de tänkt så hade de också marknadsfört en komplett, optimerad, utbyggbar anlägggning byggd kring en acc. Man ska inte behöva köpa allt på en gång utan bara vissa delar.
Betyder i praktiken en centralstyrdator som kan hantera valfritt antal (nåja) värmekällor med optimering mellan dem. Och optimering av källorna.
 
Vet inte om jag hajar riktigt. Euronoms prylar går att köpa var för sig, tex tanken med eller utan elpatroner och med eller utan styrgrejen. Det går också att koppla på olika värmekällor vartefter, tex börja med bara el, fortsätta med vp (tex l/v), fortsätta med sol, fortsätta med kökspanna/vattenmantlad eldstad. Jag trodde att deras ide (baserat på hur anslutningarna är placerade i tanken och baserat på den bivalanta shuntens funktion) att man ur ack-tanken tar värme i den ordning som värmen kostar (sol, ved, vp, el). Jag hade tänkt att jag vill ha just den valfriheten och börja med el och luft/vatten vp. Sen ev sol och nåt annat. Har jag missuppfattat helt eller?
 
Jag tar tillbaka en del, euronom har tydligen kommit med ny info om sitt system som inte fanns senast jag kollade.
Jag har tittat på den nya informationen och fattar fortfarande inte om de har tänkt eller inte tänkt när det gäller VPn.

Prioriteringen sker mha den bivalenta shunten, och just den delen är optimal om vi bortser från VPn. Tappvatten beredningen är inte optimal om systemet ska använda solpaneler, då ska det finnas uttag mellan för- och eftervärmeslingan så att man inte hämtar varmvatten i toppen i onödan (bäst är TVA) och det borde gälla för VP med.
Solslingans placering/utformning är inte optimal.

Problemet är hur VPn styrs och det står det inget om.
Arbetar den med fast eller flytande kondensering?
Om den arbetar med flytande kondensering, hur bereds då varmvattnet? (Om det behövs 35 grader fram i värmesystemet, värms varmvattnet till 50 grader med el då, eller går VPn upp till 50 grader i perioder och laddar toppen på tanken.)
Hur skyddas VPn från varmtvatten?

Det står kortsagt väldigt mycket man inte behöver veta i deras brochyr.
Systemet är precis vid man önskar sig om det optimeras bättre och styrs korrekt, men det går ju inte att avgöra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.