Hej,

Vi har ett gammalt stenhus i skåne som står inför renovering. En del frågor dyker ju såklart upp på vägen.
Väggarna är invändigt klädda med tretex boad som är spikade på läkt på innanför ytterväggarna. Någon som har en rekommendation om man ska riva ner dom eller låta som sitta? Dom isolerar ju lite.. så det är ju ganksa skönt att ha dom kvar.. men om dom påverkar ytterväggen altför negativt så är det ju klart inte värt det.
Det är inte tecken på fukt i tretexen utan de är släta och fina med väl sittande tapet på.

Någon som har tips?

MVH
Per
 
Är det inga ojämnheter eller liknande som behöver spacklas så skulle jag låta trätexen vara kvar.
Själv rev jag ner min eftersom det var hål och ojämnt och svårt att spackla.
 
vi har också trätex på våra tegelväggar som är i bra skick ( övermålade tapetter). Har inte ens tänkt riva den. Vad är alternativet? Byta den till gipsskivor, spackla,slipa, tapetsera, måla, eller ? Väggytan under måste gruntligt repareras/ putsas om om man inte använder gipsskivor.... hur som helst verkar vara mycket jobb till ingen nytta :( det är min bedömning.
Den enda nackdel jag kan se med trätex är att man ska ha långa spikar om man vill hänga upp en tavla ;)
gaia
 
Vi har nu beslutat att den får sitta kvar där den ser fin ut. Så slipper vi jobbet med att riva ner och putsa väggarna invändigt.

Tack för svaren!
MVH
Per
 
Vi har också ett gammalt stenhus med tretex på väggarna, men vår tretex var av ganska bubblig karaktär så vi har rivit ner allt och bredspacklat och målat. Kanske blir väggarna lite kallare att sätta handen mot, men jag tycker det är så mycket snyggare. Vi hade även tretex i taken och där har vi skruvat upp gipsskivor ovanpå med låååånga skruvar och spacklat och målat. Hade vi inte störts av det estetiska med tretex hade vi nog låtit allt sitta kvar.
 
Kan hålla med om att det nog skulle vara finare med puts på väggarna. Men sålänge tretexen inte är skadad så tar vi det enklare alternativet att göra dom snygga som dom sitter. Det finns rum där det inte sitter någon tretex eller där den är dålig så där får vi putsa ändå..
Så får man väl se om det blir ett varv till om några år.. kanske den åker ner såsmåningom :)

 
Om man ska se det ur en annan vinkel än estetik så är ju tretex inte så värst brandsäkert.
 
Sant.. tretex brinner grymt bra..
Så det vore en bra an ledning till att ta ner den. Men det får för min del ändå vänta ett tag.
 
Riwallen skrev:
Om man ska se det ur en annan vinkel än estetik så är ju tretex inte så värst brandsäkert.
Sant, men i ett gammalt hus finns normalt mycket annat också som brinner otroligt bra. Det jag tycker att man ska akta sig för är att ha trätexen som yttersta ytskikt, reglar och annat trämaterial finns ändå i överflöd tillräckligt för att underhålla en brand som har fått ta sig. Slutsats, man ska bygga så att en mindre brand inte direkt leder till de lättantändliga och energirika materialen.

Ur byggnadsvårdshänseende är väl alla halvmoderna skivmaterial en styggelse och helt fel. De rummen är ändå moderna! Så de rum som vi hade trätex i har vi valt att behålla trätexen i huvudsak av isoleringsskäl. På detta har vi satt vanlig gips istället, den brinner inte!

//Mikael - brandingenjör
 

Vi renoverade vårt hus i Skåne som har väggar av lertegel med Tretex ovanpå som var ful och bucklig. Vi rev ned all Tretex och bakom så hade det lossat en hel del så det väldigt mycket putsande (ca 4 ton hydrauliskt kalkbruk totalt). Nu har vi putsade väggar som är väldigt snyggt. Som tur var så hade vi några hanteverkare (polska) som hjälpte till för det var mycket jobb med det.

Men så blev det verkligen fint.
 
Ur byggnadsvårdshänseende är väl alla halvmoderna skivmaterial en styggelse och helt fel.
Varför då? Tretexen har ju sin plats i byggnadsvården och historien. Vi har tretexskivor i taket på vårt gamla torp. Hu, tänkte vi och planerade att slita ner dem. Till dess vi fick besök av ett gäng gamlingar som vuxit upp dr på 30- och 40-talen: "Åh, sitter takplattorna verkligen kvar, de som far var så stolt över!" Det gav lite perspektiv på ordet "byggnadsvård"...

Byggnadsvård handlar väl ändå om att, om än inte i alla detaljer, bevara husets historia och de spår som alla tidigare boende satt där. Det är ju huset själ. Jag förstår mig inte på synsättet att skriva upp ett årtal och sedan renovera sig bakåt till det. Det är ju som att bygga nytt?

Sedan kommer ju ens egen personliga smak, brandsäkerhet, byggnormer etc in som ytterligare en faktorer, men det är en annan historia...
 
Kasch skrev:
Byggnadsvård handlar väl ändå om att, om än inte i alla detaljer, bevara husets historia och de spår som alla tidigare boende satt där. Det är ju huset själ. Jag förstår mig inte på synsättet att skriva upp ett årtal och sedan renovera sig bakåt till det. Det är ju som att bygga nytt?
Absolut inte att bygga nytt, utan att återskapa det gamla orginalen och genuina hantverket. Det är vad jag lägger i ordet byggnadsvård. Åsikterna kan väl gå isär. Jag har dock svårt att själv se halvslarviga 60- eller 70-talsrenoveringar som något genuint och väljer därför att betrakta de då "moderna" materialen som en "styggelse". De passar inte för fem öre tillsammans med våra handhyvlade takbräder, skurgolv, etc.

Men självklart, om man söker det som var genuint för 40-50 år sedan så var Trätexen nästan standard.
 
Absolut inte att bygga nytt, utan att återskapa det gamla orginalen och genuina hantverket.
Poängen är bara att inte ens "förr" byggdes allt så "genuint". Backstugor och dagsverkstorp var kanske inte ens avsedda att stå mer än en generation. Att torpet då har stått där i fem, sex generationer tack vare var generation har gjort sitt livsverk där, är Respect  ;) Jag menar fortfarande att en gård är död om man raderar ut spåren efter alla människor som bott och levt där tidigare.

Men visst, bor man i en gammal Hälsingegård eller en Skånelänga som byggdes på ett särskilt sätt, finns det också en poäng i att renovera upp stället till orginalskick.

Åsikterna kan väl gå isär.
Ja absolut, därav mitt inlägg. För övrigt kan jag upplysa alla er som ser naturmaterialet tretext som en styggelse (starkt ord det där) att ni efter att ha rivit ner det kan använda bitar av det i en rökpust för bin. Tretex är ett kanonmaterial för att hålla bina i schack :)

Men självklart, om man söker det som var genuint för 40-50 år sedan så var Trätexen nästan standard.
Nja det är väl inte bättre att sätta "rätt" årtal 40 år tillbaka än 120 år tillbaka, det var inte så jag menade. Det jag ville få fram var bara att husets själ finns i hela dess historia, inte i ett specifikt årtal. Men som sagt - ens personliga smak och tycke påverkar naturligtvis också och visst är svenskens schablonbild av 1800-talshuset ett väldigt vackert hus. Personligen får jag lite praktiska problem med att vara genuin eftersom vår lilla gård är från 1600-talet, nuvarande hus ursprungligen upptimrat kring förra sekelskiftet men med en hitflyttad timmerstome från 1800-talet, lada och stall från 1937, sädesmagasin byggt i omgångar mellan 1930 och 1970, en förstu- och trapphall från 50-talet och vår pågående tillbyggnad från 2005. Vad är genuint? För oss att bygga och renovera med rejäla och naturliga material med respekt för ställets karaktär. Och då funkar det inte att bara bygga sig bakåt.

Men nu blev jag helt off topic. Ber om ursäkt för det och önskar dig lycka till med ditt hus!
 
manul skrev:
Vi renoverade vårt hus i Skåne som har väggar av lertegel med Tretex ovanpå som var ful och bucklig. Vi rev ned all Tretex och bakom så hade det lossat en hel del så det väldigt mycket putsande (ca 4 ton hydrauliskt kalkbruk totalt). Nu har vi  putsade väggar som är väldigt snyggt. Som tur var så hade vi några hanteverkare (polska) som hjälpte till för det var mycket jobb med det.

Men så blev det verkligen fint.
Mycket intressant. Precis vad vi ska göra i vårt hus i Fuglie i Skåne. Vår tretex är bucklig och ful. Den drar ju till sig fukt den rackarn.
Hur mycket jobb är det att riva ner och sen putsa upp?
Måste man näta så att putsen fäster?
Hur lång tid tog det? Vi har ett rum på ca 10 kvadrat där tre av väggarna ska fixas. Kostnad? 4 ton?? Herre gud. Hur stort var ert rum???


Kul att det blev bra till slut...

/Peter
 
Det var ju inte mig du citerade, men ändå. Vi hade tur. Tretexen var uppspikad på väggen och när vi rev den fanns det en intakt putsad och spacklad vägg bakom med en del spikhål då såklart. Det var bara att fylla i spikhålen och sedan bredspacklade vi allt ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.