Börja med att koppla in en vanlig lampa, så elemineras den felkällan.

Sen som du ser i inkopplingsanvisningen har du tändtråden på utgången och drivdonet på ingången.

Det borde kvitta om strömbrytaren vippar till på eller av, men kolla så att den återfjädrar så att du inte får ut ström från brytaren om du inte trycker på knappen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Börja med att koppla in en vanlig lampa, så elemineras den felkällan.

Sen som du ser i inkopplingsanvisningen har du tändtråden på utgången och drivdonet på ingången.

Det borde kvitta om strömbrytaren vippar till på eller av, men kolla så att den återfjädrar så att du inte får ut ström från brytaren om du inte trycker på knappen.

Vanlig lampa har jag testat att koppla in och det löste inte problemet.

Jag ska åka och köpa en fjäder så testar jag det med. Tack för hjälpen.
 
  • Gilla
Pemboo
  • Laddar…
Men har han inte kopplat fel igen, är inte terminalerna 1 & 2 på "bakkanten"styringången från brytare och och 1 & 2 bredvid L & N den terminal som skall kopplas till belysningen (drivdonet) det ser ut som så många fel kopplingar att det är ett under om något är helt fortfarande, hade ju L kopplat på N på drivdonet i början vad det ser ut som...
Kopplingsschema som visar terminalerna L, N och extra styringångar 1 & 2 för belysningsstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rindler
  • Laddar…
A am_hed skrev:
Vanlig lampa har jag testat att koppla in och det löste inte problemet.

Jag ska åka och köpa en fjäder så testar jag det med. Tack för hjälpen.
Normalt sett när man felsöker så skalar man bort så många felkällor som möjligt i början.
Och sedan när man fått den lilla mängden att funka lägger man på fler funktioner.
I detta fall är det plejden som är en central funktion.

Jag hade börjat med en vanlig lampa och strömbrytaren, och sett till att jag kan slå av och på lampan med brytaren, då vet du att den biten funkar.
Sen kopplar du inte plejden där emellan, och får det att funka.
Sedan så kan du byta till drivdonet.
 
  • Gilla
rindler och 1 till
  • Laddar…
leby leby skrev:
Men har han inte kopplat fel igen, är inte terminalerna 1 & 2 på "bakkanten"styringången från brytare och och 1 & 2 bredvid L & N den terminal som skall kopplas till belysningen (drivdonet) det ser ut som så många fel kopplingar att det är ett under om något är helt fortfarande, hade ju L kopplat på N på drivdonet i början vad det ser ut som...
[bild]

Är jag kopplar från 1&2 bredvid L och N till drivdonet så får jag inte kontakt via bluetooth med Plejden. När jag kopplar tvärtom så får kag kontakt...

brun har altid varit kopplat mot L, såg fel ut på bilden men som sagt så har den altid varit kopplat mot L.

när det är kopplat som på denna bild så får jag inte upp enheten i appen
 
  • El-installation med Plejd enhet, drivdon och LED-spot, kopplade via kablar på OSB-skiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog 50/50 att den där plejden har brunnit upp invändigt efter den här tombola-installationen...
 
  • Gilla
  • Haha
Jonas Arvidsson och 3 till
  • Laddar…
A am_hed skrev:
Är jag kopplar från 1&2 bredvid L och N till drivdonet så får jag inte kontakt via bluetooth med Plejden. När jag kopplar tvärtom så får kag kontakt...

brun har altid varit kopplat mot L, såg fel ut på bilden men som sagt så har den altid varit kopplat mot L.

när det är kopplat som på denna bild så får jag inte upp enheten i appen
Det brukar funka dåligt att frångå manualen! Plejden skall du kunna nå om du bara har N & L kopplat till pucken och tar bort allt annat... Börja där tycker jag så kan du konstatera om du redan blåst plejden med dina något okonventionella kopplingar
 
Nu har jag aldrig pysslat med Plejd, men vad jag kan se behövs det inga tryckknappar för att installera den.
Prova att plocka bort allt från Plejden, bara matningen kvar (L+N) och prova att få kontakt med den.
Gör du inte det har du troligtvis dragit en säkring i den och när du kopplar tryckknappen till dimmerutgången bakmatar du systemet.
 
leby leby skrev:
Det brukar funka dåligt att frångå manualen! Plejden skall du kunna nå om du bara har N & L kopplat till pucken och tar bort allt annat... Börja där tycker jag så kan du konstatera om du redan blåst plejden med dina något okonventionella kopplingar

Där hittar vi nog felet. När jag enbart har plejden kopplat, brun mot L och blå mot N så får jag inte upp enheten i appen. Ska köpa en nu under dagen och testa med den och denna gången koppla rätt. Tack
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Kommer du fram till att den du har är kass så tar jag gärna hand om den och ser vad som gått sönder och om det går att laga
 
Skall inte plejden ha sin egen nolla?
 
  • Gilla
Jevis och 1 till
  • Laddar…
A am_hed skrev:
Är jag kopplar från 1&2 bredvid L och N till drivdonet så får jag inte kontakt via bluetooth med Plejden. När jag kopplar tvärtom så får kag kontakt...

brun har altid varit kopplat mot L, såg fel ut på bilden men som sagt så har den altid varit kopplat mot L.

när det är kopplat som på denna bild så får jag inte upp enheten i appen
Löste du detta?
hur blev resultatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.