Hej,
tänkte ev lägga valnötsparkett i vår övervåning, men tycker att priserna är väl höga. Surfade lite och stötte på www.goeasy.se, som har 9mm parkett. Undrar om nån har stött på dem tidigare, eller har ngn erfarenhet/synpunkt på golv eller leverantör? Priserna är nämnligen mycket resonabla... Jag vet att man får vad man betalar för, men, hur lång livslängd har egentligen ett sånt här golv? Tillägger att vi bygger nytt från scratch (stommonterat).  

Beskrivningen följer så här:

Detta är ett äkta trägolv med ett utseende och värme som ett traditionellt trägolv samtidigt som konstruktionen med den hårda HDF bäraren ger ett golv som oftast är tåligare mot stötar och slag än massiva trägolv.

Trägolvet är mycket enkelt att installera och klickas ihop. Fogarna är utfasade med diamantslipade verktyg för högsta precision. Samtliga trägolv tillverkas med ett klick system:
Goeasy levererar svensk tillverkat parkett golv i trä som är 9 mm tjocka. Konstruktionen ser ut så här:
6 lager lack eller olja
0,6 mm träfaner av ek, ask, björk, körsbär, valnöt etc.
7,4 mm HDF kärna av träfiber. Mycket hård
0,6 mm spärrskickt av faner

Detta är ett äkta trägolv med ett utseende och värme som ett traditionellt trägolv samtidigt som konstruktionen med den hårda HDF bäraren ger ett golv som oftast är tåligare mot stötar och slag än massiva trägolv.

Trägolvet är mycket enkelt att installera och klickas ihop. Fogarna är utfasade med diamantslipade verktyg för högsta precision. Samtliga trägolv tillverkas med ett klick system:
Trägolven levereras i förpackningar om 10 brädor i varje. Varje bräda är 1190 x 197 mm stora och har en tjocklek på 9 mm.

Varje förpackning inrymmer 2,34 m2 och väger 17,5 kg.

Våra 9 mm trägolv installeras "flytande" dvs. de läggs ovanpå existerande golv eller annat fast underlag. I och med att det bara höjer golvet med 9 mm är det speciellt lämpligt för renoveringar. Det finns då stor chans att dörrar och lister inte behöver modifieras.

Teknisk Data:

Hdf   880 kg/ m3
Tabertest  3500 v
Glanstal lack 25


Tacksam för alla tips eller synpunkter!



 
Min erfarenhet av sådana golv är att jag aldrig varit nöjd med dom
faneren är väldigt känslig när den är så tunn.
Problem jag varit med om är.
-sönderslagna kanter (var försiktig när du lägger in dom)
-Kanterna har rest sig efter ett tag och man har känt skarverna för tydligt inte så snyggt i motljus
Satsa hellre på 14 mm parkett som man kan slipa om det borde finnas för ca 350 kr/m2 med många års garanti
Golv är ganska viktigt i ett hus.. det används ganska ofta ;)


Snål spar fan tar.. det ligger nåt i det
 
förresten (diamantslipade verktyg) vem bryr sig om vad dom slipar verktygen med huvudsaken är att resultatet blir bra
 
Mmm,
ligger nåt i det där med att vara snål,
har dock en bra kontakt, som kan fixa 14mm till samma pris som 9mm, vi kör på det. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.