tommib tommib skrev:
För att hålet de ska ner genom är 55x47 cm. Med överlapp så blir det i praktiken till att lägga dubbla lager med nät. Dessutom ska de i så fall in genom garage, tvättstuga och sen göra en 90-graderssväng ner i hålet som är i förrådet. Då ska jag också stå på uppfarten och kapa upp dem.

Jag tror ärligt talat att det är lättare att naja. Att hyra en najomat är dock absolut ett alternativ.
Aha, jag utgick från att det förr eller senare blev ett lite större hål till detta utrymme.....där delar av nät var enkelt att få plats med...
 
tommib
Jo, det blir det. Senare. ;)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Beslut, beslut... Någon som har någon klok åsikt?
Klok och klok? En åsikt har jag i varje fall.

En adapter väger lite grand, adapterns vikt borde minska slageffekten, samtidigt som glapp i adaptern definitivt minskar slageffekten.

Men du har en tidsplan och ska bli klar, välj det med den bästa ergonomin och potentiellt bästa avverkningsförmåga.
Sedan kan du titta på kostnaden sekundärt.

Det kanske finns ett skäl till SDS-Max borrar är dyrare, på samma sätt som krafthylsor är dyrare till mutterdragaren, men jag vet inte.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
I frågan om maskin har väl aldrig uttrycket "max är max" passat bättre.

Finns borrar på Biltema, utan att vara expert tycker jag dom fungerar helt ok.
 
tommib
Hmm.... ja, det kanske är värt att satsa på den större maskinen. Hittade överkomliga SDS-Maxborr på Jula samt på tyska ebay.

Ang najningen så funderade jag lite för några sidor sen på om man alls behöver naja armeringen. Om jag kör med 8 mm järn och såna plastdistanser i riklig mängd så borde det ligga ganska still ändå. Jag tänker då att man helt enkelt sätter plastdistanserna i korsningarna och lägger ena järnet på den nedre nivån och andra på den övre. Då låses de mot varandra av plastdistansen. Ev kan man dra lite najtråd på några ställen för säkerhets skull ändå. Jag tänkte använda distanser för 35/45 mm höjd. Bäst hade egentligen blivit att använda 10 mm järn för då hade de legat an mot varandra men det är nog overkill.
 
tommib tommib skrev:
Hmm.... ja, det kanske är värt att satsa på den större maskinen. Hittade överkomliga SDS-Maxborr på Jula samt på tyska ebay.

Ang najningen så funderade jag lite för några sidor sen på om man alls behöver naja armeringen. Om jag kör med 8 mm järn och såna plastdistanser i riklig mängd så borde det ligga ganska still ändå. Jag tänker då att man helt enkelt sätter plastdistanserna i korsningarna och lägger ena järnet på den nedre nivån och andra på den övre. Då låses de mot varandra av plastdistansen. Ev kan man dra lite najtråd på några ställen för säkerhets skull ändå. Jag tänkte använda distanser för 35/45 mm höjd. Bäst hade egentligen blivit att använda 10 mm järn för då hade de legat an mot varandra men det är nog overkill.
Tror du måste naja ändå. Det är när man går på armeringen som det hoppar omkring och du måste sannolikt gå på den när du gjuter. 6mm räcker mer än väl till golvet du ska gjuta tycker jag.
Angående helikopter (glättare) finns eldrivna att hyra, golvet blir absolut tillräckligt bra för det jag uppfattat du ska ha det till. Mycket lättare att hålla rent ett glättat golv än den råyta du får om du bara sloddar.

EDIT: står felaktigt bensindrift men den är el... https://www.ramirent.se/hyrmaskiner...ttare/824151/glattningsmaskin-eldriven-o600mm
 
tommib
Tänkte att jag skulle byggt ett par landgångar att gå på med det är kanske svårt att få betongare att hålla sig till dem. Ska prova lite när det väl är dags, det kommer dock dröja lite.

Ang helikoptern så kommer den inte gå att få ner. Får kanske överväga klinkers iaf.
 
  • Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
Hej! Angående borrhammare så har jag tidigare spräckt stenar med Julas 5J borrhammare och 20mm kilar.
Köpte Julas nya 9J SDS-max borrhammare samt 20mm borr från HME. Skulle uppskatta det nästan går dubbelt så snabbt att borra hålen nu =)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
richardtenggren
Jag glättade inte vår platta till utbyggnaden, men vi körde på SKB och med sloda. Tycker utan blev väldigt slät och fin, synd att den nu är förbyggd :)
 
Fulkemisten
A AndreasT skrev:
Hej! Angående borrhammare så har jag tidigare spräckt stenar med Julas 5J borrhammare och 20mm kilar.
Köpte Julas nya 9J SDS-max borrhammare samt 20mm borr från HME. Skulle uppskatta det nästan går dubbelt så snabbt att borra hålen nu =)
Hur fort gör du ett 20 cm hål på 24 mm med den ungefär? Hyrde Makita HR4511C (9,4 J) och tyckte det tog forever... vissa hål tog nog upp mot 10 min.
 
Fulkemisten
A AndreasT skrev:
Hej! Angående borrhammare så har jag tidigare spräckt stenar med Julas 5J borrhammare och 20mm kilar.
Köpte Julas nya 9J SDS-max borrhammare samt 20mm borr från HME. Skulle uppskatta det nästan går dubbelt så snabbt att borra hålen nu =)
Hur fort gör du ett 20 cm hål på 24 mm med den ungefär? Hyrde Makita HR4511C (9,4 J) och tyckte det tog forever... vissa hål tog nog upp mot 10 min.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Hur fort gör du ett 20 cm hål på 24 mm med den ungefär? Hyrde Makita HR4511C (9,4 J) och tyckte det tog forever... vissa hål tog nog upp mot 10 min.
Har inte mätt tiden men kanske runt 1min för 20mm hål 200mm djupt.
 
Fulkemisten
Hm. Gör jag fel. Försöker att inte lägga på så mycket tryck utan låta maskinen jobba med sin egna vikt. Ska man trycka mer?
 
Redigerat:
JA!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.