Ja, tråden glider, men det beror på att flaken glidit ut på vår väg.

Tomten avgränsades innan med stora stenar utlagda och företaget parkerade med marginal mot stenarna. Nu är stenarna flyttade och flaken står ut i körbanan.
Jag tyckte jag fått bra svar på frågan om säkerheten och barn. Det var något man kunde ta upp med dem vid tillfälle hur de tänkte kring säkerhet osv.
Nu känns det som vi behöver säga till, det sliter ju också på vägen.

Så båda är sanna samtidigt, men det nya problemet är större än det gamla.

kommentaren om staket var mest för att det skulle lösa båda och klockan var mycket och man har mer att ta tag i i livet än sådana självklarheter som att man håller sig på sin mark.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Okej, så varken företaget som hyr eller markägaren som hyr ut har egentligen något med er väg eller förening att göra, det råkar bara vara så att den uthyrda marken gränsar till er väg?
Jag anser väl fortfarande att ett staket bör sättas upp, men om det stora problemet egentligen är att flaken hamnar på er väg, hade ett dike fungerat? Alltså, om det ändå inte finns någon utfart från marken in på er väg, då vore det ju en relativt billig och snabb åtgärd att gräva ett dike mellan. Då finns en tydlig och fysisk gräns som flaken inte får passera.
 
Vägföreningen har sannolikt inte befogenhet för att sätta upp staket. Vägföreningen fick inte bekosta och sätta upp gatbelysning enligt Lantmäteriet som hjälpte oss med frågan (tolka stadgarna). Men ringer vi polisen varje kväll så kanske det kommer upp ett staket. Det behöver inte ens vi i vägföreningen agera utan vi kan upplysa närmsta grannen. Det är kanske lösningen, att vi markerar vägområdet och ringer polisen när de låga flaken sticker ut.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Nej, det krävs inget staket.
Däremot har föräldrar ansvar för sina barn.
Det är helt sant, sant är också att du glömt hur det är att vara barn.
 
  • Gilla
Lane
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Okej, så varken företaget som hyr eller markägaren som hyr ut har egentligen något med er väg eller förening att göra, det råkar bara vara så att den uthyrda marken gränsar till er väg?
Nej så är det. Men jag tog på mig att ringa dem och bara fråga om de kunde parkera de lägre flaken mot korsningen eftersom de höga skymde sikten. Samtidigt tänkte jag bara fråga om de planerade sätta upp staket som de sagt till oss.
Frågan här var mest för nyfikenhet samt om det fanns utrymme för att fortsätta fråga om inget staket kom upp eller om det bara var att släppa. Det fick jag bra svar på.

Men nu känns det som att det rör föreningen eftersom de står på vår väg. Men efter att ha tänkt lite till så känns det mest logiskt att höra av sig till markägaren så denna informerar sin hyresgäst och påpekar att stenen som markerade gränsen ska läggas tillbaka och inte får flyttas. För blir det slitage på vägen pga verksamheten så borde det var markägaren som är ansvarig gentemot vägföreningen. Eller?


 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
L Lane skrev:
Men nu känns det som att det rör föreningen eftersom de står på vår väg. Men efter att ha tänkt lite till så känns det mest logiskt att höra av sig till markägaren så denna informerar sin hyresgäst och påpekar att stenen som markerade gränsen ska läggas tillbaka och inte får flyttas. För blir det slitage på vägen pga verksamheten så borde det var markägaren som är ansvarig gentemot vägföreningen. Eller?
Om någon kör/parkerar på ett sätt som orsakar skada/skapar fara så måste det ju vara den som gör det som är ansvarig, dvs. verksamheten.
Men jag hade sett det som relevant att prata med markägaren om hur dennes fastighet används också.

Kan vägföreningen själva markera ut var gränsen för vägområdet går om inte verksamhet/fastighetsägare gör det. Behöver inte vara dyrt om man sätter upp träpinnar med plastband e.dyl.
Och sedan klargöra att detta område ska hållas fritt från hinder/skada och att man blir tvungen att vidta åtgärder om det inte sköts.
Därefter om bättring inte sker dokumentera överträdelser. Skriva ett formellt brev, och som sista utväg ringa ut kronofogden för särskild handräckning. (vilket förhoppningsvis inte ska behövas)

Under förutsättning att det finns tydliga gränser, annars kanske man ska börja med att få dem klarlagda. Men jag uppfattar inte problemet som att man är oense om gränsens läge, bara att den inte respekteras?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gäller det om företaget har öppna syrabassänger också? Det är grannens barn som riskerar att ramla i, så då får väl grannen stå för skalskydder om hen tycker att det behövs... Nej, naturligtvis är det företagarens sak att hägna in om denne ägnar sig åt någon typ av farlig verksamhet där andra riskerar att komma i kläm (bokstavligen i det här fallet).

I övrigt verkar vi också vara inne på en klassisk problemglidning här. Från omsorg om oskyddade barn till att företaget slarvar och brukar marken utanför fastigheten på ett problematiskt sätt. Båda sakerna kan förstås vara sanna samtidigt, men råden kanske blir lite olika. I det senare fallet blir ju staketet ett reellt hinder i verksamheten då det inte går att tillfälligt annektera grannmarken om man har fullt då det är svårt att parkera ett flak halvvägs genom ett staket.
Nu jämför du äpplen och päron.
Finns ingen lag som kräver att det ska finnas staket uppsatt runt tex en uppställningsplats för lastbilar osv, då det handlar om eget ansvar att inte klättra på dessa fordon. Det är inte en arbetsplats heller så arbetsmiljöverket har inget att säga til om.
I ditt fall med syrabassänger så handlar det om en arbetsplats, vilket då innebär mycket hårdare regler och krav.
Eller ska även alla lantbrukare behöva stängsla in sina traktorer /redskap? Ska alla bussbolag behöva ha stängsel runt alla bussar?
 
Staffans2000
Och alla personbilar, sandlådor, cykelställ ...

Staffan
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Jag skulle dock säga att det är en arbetsplats. De har ett litet hus för medarbetarna och byten av växelflak sker på området. Man har även sandhögar man grejar i. Det är sannolikt så att skyddsronder osv utförs på området. Det är ju även arbetarna som riskerar få flak över sig.

De hänvisningar jag fått i tråden till arbetsmiljöverket och även lagen om skydd mot olyckor räcker för mig. Där står att om man vid en anläggning där verksamheten innebär fara för en olycka och skador på människor ska man i skälig omfattning vidta nödvändiga åtgärder för att hindra och begränsa skador.
Det finns ingen klausul om undantag så det blir en bedömningsfråga men jag tror att de ligger pyrt till om något händer och de inte har analyserat riskerna för olyckor (vilket de är skyldiga till). För tittar du på platsen är det uppenbart att det finns en olycksrisk.
Men gränsdragningen om huruvida andra verksamheter omfattas behöver inte göras genom pajkastning här på forumet.

Jag tycker den frågan är utredd.
 
Staffans2000
Lite bilder skulle nog göra god nytta.

Staffan
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.