boschkenta
Hej!

Vi ska byta samtliga dörrar på huset och funderar på att köra mörkgrått. Jag kikade lite i tillverkarens skötselråd osv, och där står det att mörka kulörer bleks i direkt solljus och karmarna kan bli skeva pga hög temperatur i dörrbladet.

Vårt hus har samtliga dörrar i syd-sydöstläge utan något utstickande tak eller liknande så det blir mycket sol..

Det känns tråkigt att behöva välja en ljus kulör pga läget, så vi undrar helt enkelt om någon har erfarenheter av detta eller några idéer?
 
Vissa tillverkare har som krav att dörren ska monteras under tak för att garantin ska gälla. Tänk på att kolla upp vad din tänkta tillverkare skriver om det!
 
boschkenta
Tack för tipset! Ser ut som det får bli ett litet entrétak också. Verkar som att de flesta förutsätter att dörrarna varken står i direkt solljus eller utan tak tyvärr.

Jag kollade med tillverkaren och kunde välja en kulör strax under det dom anser vara gränsen för blekning och skevhet pga värmen, så det löste sig och jag fick full garanti på formfasthet.

Tyvärr är det dubbel leveranstid pga corona just nu så jag får dörrarna runt jul...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.