B
Hej.

Jag fortsätter med mina funderingar gällande min underbara granne, har tyvärr inga andra problem i livet att roa er med.

På vår gård finns det utebelysning som går på ett skymningsrelä. Vi har 12 elstolpar på våran fastighet som går till denna. På vår fastighet finns även en avstyckad tomt där vi sedan några år fått en spännande granne. På den fastigheten finns ytterligare en elstolpe som hör ihop med min länga av stolpar. När fastigheterna styckades blev inte detta fixat, det var inte vi som ägde då.

Den tidigare grannen hade aldrig denna lyckta igång, och hade meddelat till den nya köparen att den stolpen inte fick användas, då strömmen kom i från min fastighet till den. Det här fick jag nyligen information om, men då jag har väldigt lite tid att rulla mina tummar så har jag ännu inte hunnit tagit tag i detta.

Nu blev det dock aktuellt då ”nya” grannen har satt i lampor i stolpen. Vi är långt i från bästa vänner och så som jag ser det så försöker nu grannen jävlas lite, dom har inte använt stolpen sedan 2017 och har gott om annan belysning.

Hur ser ni på saken? I vilken ända är det lättast att börja reda i detta?
 
  • Gilla
scanmar och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte bara klippa tråden till aktuell stolpe?
 
  • Gilla
Svedjelandet2594 och 33 till
  • Laddar…
Be en elektriker koppla ur stolpen...
 
  • Gilla
MichelleW och 15 till
  • Laddar…
B Bocca skrev:
Hej.

Jag fortsätter med mina funderingar gällande min underbara granne, har tyvärr inga andra problem i livet att roa er med.

På vår gård finns det utebelysning som går på ett skymningsrelä. Vi har 12 elstolpar på våran fastighet som går till denna. På vår fastighet finns även en avstyckad tomt där vi sedan några år fått en spännande granne. På den fastigheten finns ytterligare en elstolpe som hör ihop med min länga av stolpar. När fastigheterna styckades blev inte detta fixat, det var inte vi som ägde då.

Den tidigare grannen hade aldrig denna lyckta igång, och hade meddelat till den nya köparen att den stolpen inte fick användas, då strömmen kom i från min fastighet till den. Det här fick jag nyligen information om, men då jag har väldigt lite tid att rulla mina tummar så har jag ännu inte hunnit tagit tag i detta.

Nu blev det dock aktuellt då ”nya” grannen har satt i lampor i stolpen. Vi är långt i från bästa vänner och så som jag ser det så försöker nu grannen jävlas lite, dom har inte använt stolpen sedan 2017 och har gott om annan belysning.

Hur ser ni på saken? I vilken ända är det lättast att börja reda i detta?
Koppla ur elen från din sida då. Sen kan grannen koppla in belysningen bäst han vill på sin ”el”
 
  • Gilla
Soha och 11 till
  • Laddar…
Kommer elen från din fastighet så kan du väl bara ta dit en elektriker som kopplar bort matningen till grannens stolpe i din ända så blir den svart för gott sen
 
  • Gilla
RACS och 9 till
  • Laddar…
B
Tack alla för era svar!

Vem bekostar kalaset om det blir en kostnad?

Jag vet inte om grannens stolpe är den första på slingan eller om det är den sista. Är det den sista är det väl mindre problem, då är det ju bara att kapa. Är det den första så är det ju rättså mycket el som behöver dras om.
 
B Bocca skrev:
Tack alla för era svar!

Vem bekostar kalaset om det blir en kostnad?

Jag vet inte om grannens stolpe är den första på slingan eller om det är den sista. Är det den sista är det väl mindre problem, då är det ju bara att kapa. Är det den första så är det ju rättså mycket el som behöver dras om.
Det är nog ditt problem oavsett om det är sista eller första..
 
  • Gilla
MichelleW och 25 till
  • Laddar…
Med största sannolikhet blir det du som står för kostnaden eftersom det är du som beställer åtgärden. Grannen har ju ingen intresse av att koppla ur den eftersom han nu håller på att ta den i bruk "för att jävlas". Kostnaden blir säkert kring tusenlappen så du kommer förmodligen inte tjäna nåt ekonomiskt på att koppla ur den. Jag skulle ändå göra det bara av princip. Om stolpen är först eller sist i slingan borde du kunna lista ut om du har en aning om varifrån elen kommer. Vart står stolparna i förhållande till din elcentral? eller eventuell undercentral om de matas från annan byggnad på tomten
 
B
S Stuff skrev:
Med största sannolikhet blir det du som står för kostnaden eftersom det är du som beställer åtgärden. Grannen har ju ingen intresse av att koppla ur den eftersom han nu håller på att ta den i bruk "för att jävlas". Kostnaden blir säkert kring tusenlappen så du kommer förmodligen inte tjäna nåt ekonomiskt på att koppla ur den. Jag skulle ändå göra det bara av princip. Om stolpen är först eller sist i slingan borde du kunna lista ut om du har en aning om varifrån elen kommer. Vart står stolparna i förhållande till din elcentral? eller eventuell undercentral om de matas från annan byggnad på tomten
Lägger upp bild, tänker det blir lättast. Mina stolpar gröna, grannens röd.
 
  • Flygbild över en fastighet med markerade gröna stolpar på en sida och en röd stolpe hos grannen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Raket67
  • Laddar…
B Bocca skrev:
På vår fastighet finns även en avstyckad tomt
Är det avstyckat eller inte? Är det avstyckat så är det inte på din fastighet.

I övrigt instämmer jag med föregående talare. Om du har en spänningssatt elinstallation på grannens mark så är det givetvis ditt ansvar att ta bort den. På din bekostnad.

(Hur tänkte du att grannen skulle kunna bli av med din spänningssatta ledning???)
 
  • Gilla
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
Billigast och enklast är väl att låta grannen få den lilla strömmen som en ljuskälla drar.
Vet vederbörande över huvud taget om att det är du som bekostar strömmen till belysningen?
Om inte så kan du väl upplysa om det och önska att hen har en lågförbrukande LED lampa monterad.
 
  • Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Sätt en strömbrytare på den kabel som går till grannens stolpe, så är det du som väljer när det ska vara tänt.
 
  • Gilla
  • Haha
Dauen och 23 till
  • Laddar…
B
GoC GoC skrev:
Billigast och enklast är väl att låta grannen få den lilla strömmen som en ljuskälla drar.
Vet vederbörande över huvud taget om att det är du som bekostar strömmen till belysningen?
Om inte så kan du väl upplysa om det och önska att hen har en lågförbrukande LED lampa monterad.
Det var vederbörande som berättade att dom fått den informationen av sin säljare. Att lampan därför inte fick brukas.

Jag har ju gått i tron om att allt var uppdelat i och med avstyckningen som skedde runt -09.
 
B
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är det avstyckat eller inte? Är det avstyckat så är det inte på din fastighet.

I övrigt instämmer jag med föregående talare. Om du har en spänningssatt elinstallation på grannens mark så är det givetvis ditt ansvar att ta bort den. På din bekostnad.

(Hur tänkte du att grannen skulle kunna bli av med din spänningssatta ledning???)
Förlåt om jag uttryck mig dåligt. Jag äger all mark runt denna avstyckade tomt, så i min värld så ligger den avstyckade tomten på min fastighet. Eller hur borde jag uttrycka mig här så det ska bli rätt och riktigt?

Jag har inte tänkt någonting, därför frågar jag.
 
  • Haha
elpaco
  • Laddar…
Det är självklart en egen fastighet som är avstyckad från din och omgärdad av densamma. Men den ligger inte på din fastighet.
 
  • Gilla
Juthstrand och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.