Jag planerar inom kort att påbörja bygget av mitt första trädäck och har försökt läsa på lite vad man ska tänka på etc. Jag planerar att gräva bort runt 20cm jord, i med en markduk och sedan fylla med 8/16 makadam som paddas. Ovanpå detta kommer jag lägga betongplattor som reglarna för trädäcket vilar på.

Reglar: 45*145
Trall: 28*120

Jag har ritat upp en modell av hur jag tänkt mig att själva trädäcket samt grunden kan se ut. Ser det vettigt ut eller är det något jag borde göra annorlunda?

Tack för feedback!

Skiss av ett trädäck med reglar och trall, inklusive grund av makadam och betongplattor, i ett planeringsstadium.

3D-modell av en konstruktion för trädäck med reglar och betongplattor som grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker att det ser vettigt ut och bra planerat med fris och avdelare. Kanske lite överdimensionerat t.o.m.
Det kan va möjligt att gå ner till 45x120 eller minska antalet plattor om du kör med 45x145
 
J jontepd skrev:
Jag planerar inom kort att påbörja bygget av mitt första trädäck och har försökt läsa på lite vad man ska tänka på etc. Jag planerar att gräva bort runt 20cm jord, i med en markduk och sedan fylla med 8/16 makadam som paddas. Ovanpå detta kommer jag lägga betongplattor som reglarna för trädäcket vilar på.

Reglar: 45*145
Trall: 28*120

Jag har ritat upp en modell av hur jag tänkt mig att själva trädäcket samt grunden kan se ut. Ser det vettigt ut eller är det något jag borde göra annorlunda?

Tack för feedback!

[bild]

[bild]
Det blir snyggt med friserna. Jag förmodar att du tänker lägga hela trall i varje "ruta", så du slipper skarvar.

Några av golvreglarna r dubbla. Är det någon särskild orsak?

Jag hade fördelat golvreglarna jämnare. Nu är det väldigt tätt mellan vissa av dem. Man måste inte köra med cc 600 om det inte är något som ska passa mellan reglarna. Det går lika bra att köra med cc 570 eller cc 610. Eller så flyttar du bara allihopa så det är lika långt på båda sidor mellan de näst yttersta och de yttersta (om du förstår vad jag menar).
 
maah maah skrev:
Jag tycker att det ser vettigt ut och bra planerat med fris och avdelare. Kanske lite överdimensionerat t.o.m.
Det kan va möjligt att gå ner till 45x120 eller minska antalet plattor om du kör med 45x145
Du har nog rätt i att det kanske är lite överdimensionerat. Jag minskar nog hellre antalet plattor, jag tog bort ungefär varannan rad i bredd så att det nu är cirka 120cm avstånd mellan plattorna istället för 60 som det var tidigare

3D-modell av fundament med färre plattor och ökat avstånd till cirka 120cm mellan dem.
 
A andersmc skrev:
Det blir snyggt med friserna. Jag förmodar att du tänker lägga hela trall i varje "ruta", så du slipper skarvar.

Några av golvreglarna r dubbla. Är det någon särskild orsak?

Jag hade fördelat golvreglarna jämnare. Nu är det väldigt tätt mellan vissa av dem. Man måste inte köra med cc 600 om det inte är något som ska passa mellan reglarna. Det går lika bra att köra med cc 570 eller cc 610. Eller så flyttar du bara allihopa så det är lika långt på båda sidor mellan de näst yttersta och de yttersta (om du förstår vad jag menar).
Det stämmer att jag gör så för att "slippa" skarva :)

Anledningen till att några av golvreglarna är dubbla är för att det är där jag skarvar den yttersta brädan runt själva "ramen" på trädäcket. Tänkte så att två brädor slipper dela på samma regel och så kan man sätta skruven lite längre in fast det kanske är onödigt?

Du har helt rätt i att golvreglarna sitter lite ojämnt, jag ska försöka få in dom på samma avstånd istället för som nu att jag utgick från cc60 för samtliga och sedan lade till några extra reglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.